Anmeldelse av Ford v Ferrari, amerikansk film fra 2019

Action, Biografi, Drama, Sport Spilletid: 152 minutter Aldersgrense: 9 år

En av de kuleste bilfilmene på lenge...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.12.2019]

Vi befinner oss på 1960-tallet i USA. Der følger vi motorkonsernet Ford som begynner å slite med image etter at den andre generasjonen Henry Ford styrer skuta. Noe må gjøres og svaret for ultimat markedsføring er å se til det populære sportsbilmerket Ferrari, som har vunnet det største pristisjebilløpet ‘Le Mans’ mange ganger på rad. Og etter et mislykket forsøk på å kjøpe seg inn hos Ferrari, tenker Henry Ford II ikke å gi seg. Han vil nemlig utvikle Ford-biler som skal kunne vinne over Ferrari i 24-timersløpet ‘Le Mans’.

Ford ansetter derfor tidligere Le Mans-vinner Carroll Shelby (Matt Damon), som igjen hyrer inn testsjåføren Ken Miles (Christian Bale). Sammen starter Miles og Shelby et kameratskap som bærer frukter, men de blir dessverre heftig motarbeidet av Ford som ikke liker imaget til Ken Miles og er redd for at han ikke skal bringe Ford inn i et godt lys. Men likevel tar de opp kappløpet mot Ferrari, et løp der kun det beste er godt nok...

Jeg er ganske glad i historier fra virkeligheten som man lærer noe av, men også bilfilmer er noe jeg alltid har lagt min elsk på og i kombinasjon med en sportsfilm som jeg ikke er overbeistret for, brakte dette sammen en frisk blanding av elementer. Dette er basert på den sanne historien om kappløpet mellom Ford og Ferrari. Liker at historien i filmen følger tett opp til det som virkelig skjedde historisk sett, selv om noe føles som filmskaperne har tatt litt friheter innimellom for å sprite ting litt opp. Alt er meget spenstig skrudd sammen på en måte som får meg både engasjert og interessert i handlingen.

Regien er ved James Mangold som er en stor regissør med suksesser som ‘Walk the Line’, ‘Logan: The Wolverine’ og ‘3:10 to Yuma’. Med ‘Ford v Ferrari’ gjør han nok en gang en fet film, som er også drivende godt laget og kult fortalt. Elsker bilkjøringssekvensene i filmen som er blant det kuleste jeg har sett av bilkjøring på film. Alt er topp der fra filming, klipp, fartsfølelse og samt at alt føles veldig troverdig skildret. Og det er veldig mye bilkjøring i filmen, da filmen er lagt på et plan der vi følger sjåførene og deres utvikling av bilene.

Skuespillerprestasjonene er også særdeles gode. Både hos den innbitte og alltid så velspillende Christian Bale og hos den mer lekne og tilbakelente Matt Damon. De to spiller rollefigurer vi begynner å bry oss om og sjarmeres av. Og de gjør det på en måte det bare er å ta av seg hatten for. Også resten av castet gjør en utmerket jobb for å få filmen til å skinne. Rollefigurene er også såpass gjennomarbeidede at de føles som ekte vare. Vi følger samarbeidet mellom playboyen Carroll Shelby og familiefaren Ken Miles som vier alt for å bli best i kjøre bil.

Og selv om filmens tittel er ‘Ford v Ferrari’ så er det også en konkurranse innad i Ford, fordi det er store forskjeller på det å ville selge biler og det å vinne billøp. Filmen belyser også denne striden, som skaper dynamikk og spenning i filmen. Og selv om vi nok vet hvordan dette vil ende, så er dette en kul film å se. Vi får ting forklart på en overbevisende måte unederveis i en film som også er tilrettelagt for de som ikke kan alt om bilsport fra før av. Elsker bilscenene som er meget godt iscenesatt og det til tross for at det ofte er kompliserte forløp i billøpene som skal holdes rede på.

‘Ford v Ferrari’ overrasket meg veldig positivt og er en av de beste filmene jeg har sett på kino i år. Den har et driv og en drive i historien som gjør at dette underholder svært godt og det til tross for en lengde på over to og en halv time. Alt er veldig gjennomført i filmen, noe som gjør dette til en av de absolutt bedre filmene jeg har sett. Digger bilkjøringen og bilactionen som er usedvanlig godt gjennomført. Ellers henger alt veldig bra sammen og med et sjarmfullt skuespill, så blir dette en sikker vinner. Og selv om dette er en sportsfilm, så fungerer den langt bedre enn det meste annet innenfor sjangeren. Jeg gir nesten full pott til ‘Ford v Ferrari’, fordi dette er en film som fikk meg godt engasjert og med åpenbare, suksessfulle filmatiske kvaliteter.

- Logan: The Wolverine - Den beste Wolverine-filmen ever!
- The Wolverine - Wolverine er kul nok til å få sin helt egen film!
- Knight & Day - Tradisjonelt actioneventyr
- 3:10 to Yuma - Storartet psykologisk westernspenning
- Walk the Line - Står distansen!
- Identity - Overraskende, men ikke spennende nok
- Kate & Leopold - Kjærlighet på tross av århundrer
- Girl, Interrupted - Glimrende film!

- Acionfilm - Les flere.

• Paste Magazine
  • Jump-cut.no

USA, Frankrike

Engelsk, Italiensk, Fransk, Japansk

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Hjem til jul»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»