Anmeldelse av The Irishman, amerikansk film fra 2019

Biografi, Kriminal, Drama Spilletid: 209 minutter Aldersgrense: 15 år

Topp mafiafilm levert på streaming fra Scorsese!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.11.2019]

Filmen baserer seg på en virkelig historie, men som ikke er bekreftet da sakene som kom opp ikke er oppklart av politiet. Vi følger Frank Sheeran. Han er en gangster som fra gamlehjemmet forteller sin livshistorie. Han starter sin karriere som løpegutt for mafiasjefer på 1950-tallet og ender opp senere som en svoren leiemorder. Og det er reisen dit som er spennende i tillegg til tilknytning til mye som er kjent fra amerikansk historie fra samme periode...

Jeg er stor fan av Martin Scorsese og hans filmer, og da særlig hans mafiaverk som er helt i særklasse. Derfor var jeg ekstra spent når ‘The Irishman’ dukket opp på Netflix. Det var nesten for godt til å være sant at man kan få en Scorsesefilm av dette kaliberet på Netflix. Fordi ‘The Irishman’ åpenbarer seg raskt som en gromfilm som viser at den gamle ringreven fremdeles kan lagre solid film. Og Scorsese leverer en raffinert film som det er bare lene seg tilbake å slappe av å nyte.

Alt er basert på boken “I Heard You Paint Houses: Frank ‘The Irishman’ Sheeran and Closing the Case on Jimmy Hoffa” fra 2004 av Charles Brandt. Og i ‘The Irishman’ får jeg virkelig mafiafilmgodfølelsen. Dette minner om store Martin Scorseseverk som Goodfellas og Casino, både i stil, fortellerteknikk og gjennomføring. Og det at ‘The Irishman’ gjør mye av det samme, er ganske forlokkende for min del, men filmen er ingen kopi og står bra på egne bein. Filmen føles frisk i foto, klipp og rytme hele veien. Liker også det dialogtunge manuset med innbakt, tørrvittig humor som krydrer hele produktet. Fortellerstemmen til De Niro er også kul og interessant å høre på og danner en frisk ekstra ramme rundt hele fortellingen.

Det er høy mafiaføring i ‘The Irishman’. Jeg er personlig temmelig fan av gangsterfilmer. Det er noe litt uvirkelig med dem, de er såpass uredd og annerledes som du kan komme fra undertegnede at det hele føles litt eksotisk. Og med spenstige og gode plott er det ingenting som er så fengende som gangsterfilmer. Det er ofte en råhet i disse filmene som beskriver det mørke i menneskeheten hvor langt noen er gå for å mele sin egen kake. Det blir også mye rå og brutale voldskildringer i ‘The Irishman’, som det skal være i en god mafiafilm. Du får med andre ord hele pakken i ‘The Irishman’.

Jeg liker fortellerteknikken til Martin Scorsese og i tillegg gir Robert De Niro mye tilbake til denne filmen av kulhet i sin beste rolle på lang tid i film. Han er også den staute fortellerstemmen, som han så suksessfullt har vært flere ganger før i Scorsese-film. Og det er ikke noe nytt at stjernene vil jobbe med Scorsese, og her har Scorsese klart å få med ganske mange kule navn i tillegg til De Niro. Vi snakker Al Pacino, Joe Pesci, Harvey Keitel og norgesvennen Steven Van Zandt i en liten rolle. Felles for alle de nevnte er at de er viden kjent for sine kule mafiaverk. Det er Di Niro og Joe Pesci som stjeler det meste av showet. Også litt kult at ikke Joe Pesci spiller den typiske rollefiguren som han er mest kjent for og heller er mer rasjonell og nede på jorden i ‘The Irishman’.

Historien i filmen strekker seg over flere tiår, det skapte en del utfordringer når filmen skulle lages. Det brukes en god del penger på å digitalt endre skuespillernes utseende for å tilpasse dem de forskjellige alderne. For min del synes jeg dette ser overraskende bra ut og du legger ikke merke til dette om du ikke vet om det og særlig ikke om du ser det på en TV på Netflix, selv om den gamle kroppen noen ganger ikke henger helt med til den alderen de skal spille. Og da får du også med deg skuespillerprestasjonene til de dyktige folka i et mer helhetlig produkt enn om det skulle vært brukt forskjellige skuespillere i de forskjellige aldrene. Liker også godt at filmen involverer litt historie og virkelige personer i plottet. Det er snakk om Kennedy og Jimmy Hoffa er en rollefigur i filmen som omhandler litt myter rundt Hoffa. Og tidskoloritten i filmen er helt upåklagelig gjennomført på en måte som engasjerer.

Filmen er svært lang med sine nesten avskrekkende tre og en halv time lange spilletid. Men fortvil ikke, for selv om filmen er lang er dette ingenting forhold til TV-serier, og siden filmen er å finne på Netflix, er det lett å stoppe og pause når du vil. Det tar også litt tid før vi kommer skikkelig under huden på filmen, men når vi gjør det er dette nærmest prikkfritt levert av Scorsese. Digger hvordan det også blir en rekke kontraster i materialet, særlig mellom det som fortelles muntlig og det som virkelig skjer. Liker også det kule lydsporet i samsvar med Robbie Robertsons jazzpregede filmmusikk som er med å skape den rette stilen og rytmen i filmen som flyter bra men passe rolig til tider.

I mine øyne har Martin Scorsese klart mesterstykket igjen og har skapt et nytt mesterverk i en alder av 77 år. Du får også en interessant historiefortelling med et bra manus av Steven Zaillian, om hvordan et uoppklart drap kan ha foregått i en ellers så spennende plott. Det er med andre ord en kul reise du blir tatt med ut på og dette ble en av de kuleste streamingopplevelsene jeg har fått til nå. Jeg vil gjerne se at streaminglevrandører tør å satse på film på denne måten. Da har de meg i sin hule hånd i alle fall. Det er bare å ta av seg hatten for ‘The Irishman’, som er en mafiafilm som skiller seg ut i mengden og leverer et solid stykke filmunderholdning. Det er imponerende i seg selv å få en film på tre og en halv time til å bli like grom som denne uten at du kjeder deg ett sekund.

- Silence - Kanskje en av årets hittils beste filmer
- The Wolf of Wall Street - DiCaprio i fyr og flamme!
- Hugo Cabret - Sterk filmmagi med svakheter
- Shutter Island - Holder ikke helt hva den lover.
- The Departed - Kan man gjøre en thriller bedre enn dette?
- The Aviator - Flypioneren Howard Hughes levde i drømmene
- Cape Fear - Scorseses Cape Fear-remake fungerer
- Mafiabrødre - Scorseses mafiamesterverk
- The Last Temptation of Christ - Martin Scorseses film om Jesus
- The Color Of Money - Biljardreven lærer opp ungfolen i spill for penger
- The King of Comedy - Mannen som gjør alt for å komme på TV...
- Den Rasende Oksen - Sammen blir Scorsese og De Niro dynamitt!
- Taxi Driver - Taxisjåføren du aldri glemmer!
- På skyggesiden - Scorseses første mafiafilm er overraskende solid

• Timeout.com
  • Filmfrosk (Youtube)
  • ScreenCrush
  • Austin Chronicle

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Hjem til jul»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»