Anmeldelse av Grinchen (The Grinch), amerikansk film fra 2018

Animasjon Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: Alle år

Animert Grinchen prøver å stjele jula

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.12.2019]

Vi blir tatt med til Hvemvik der alle byfolka forbereder seg til jul. I år har borgermesteren sagt at julen skal være flere ganger mer pyntet og forberedt enn forrige jul. Det er en beordring alle hvemvikene tar alvorlig. Det vil si alle utenom en, nemlig den triste og bitre sakpningen Grinchen. Han har aldri helt forstått meningen med julen og hater derfor alt som har med jul å gjøre så sterkt at han planlegger å spolere julen for alle i Hvemvik med en dristig plan. Men klarer han å stjele og spolere julen fra hvemvikene?

Filmen er basert på den kjente barneboken til Dr. Seuss, ved navn: ‘How the Grinch Stole Christmas!’. Den er filmatisert før i Ron Howards ‘How the Grinch Stole Christmas’ i 2000. Den gang var det Jim Carrey som spilte Grinchen i en liveactionfilmversjon av det kjente eventyret. Jeg var ikke overbegeistret over Ron Howards Grinchen, da den hadde mye å gå på for å fremstå som direkte vellykket. Jim Carrey hadde et gummifjes og jeg trodde han skulle naile Grinchen, men kostymen var ikke gøyal nok og utrykket ble litt feil, da synes jeg faktisk at denne animerte versjonen er en god del bedre og mer gjennomført koselig.

Filmen begynner med varm julestemning. Julestemningen er til å ta å føle på. Du får kule julesanger. Ordføreren i Hvemvik vil at julen skal bli tre ganger større enn fjordåret. I sterk kontrast til dette får vi Grinchen som hater julen. Her får vi se litt mer av Grinchen fra et tidlig sted i filmen. Han er litt søtere enn i forrige film om 2000-versjonen. Synes Grinchen kommer mer til sin rett her. Han passer best i mer barnevennlig versjon og ikke så innbitt og rar. Grinchen ser også mer snill ut.

Animasjonen er passe sjarmfull, men noe glatt og glasert. Denne gangen er det animasjonsstudioet bak ‘Grusomme Meg’-filmene og samt ‘Minions’ fra 2015, Illumination, som har laget filmen. Grinchen skaper en del øyeblikk med sitt triste og stakkarslige vesen. Julepynten har aldri vært mer glorete, men det lager også et poeng. Filmen har en del pene animasjonsøyeblikk og animasjonen er sterkt inspirert av tegningene i Dr. Seuss sin barnebok.

Filmen er heller ikke så veldig lang og eventyret viser seg å være veldig kort som utgangspunkt for filmen, slik det også var tilfelle med 2000-versjonen. Men denne filmen er minst ti minutter kortere og har mer kreativ handling, selv om det går mye i det samme som den forrige Grinchen. Likevel synes jeg animasjonsfilmen alla 2018, klarer å skape en mer helhetlig handling og et plott det er lett å omfavne.

Filmen er litt mer koselig enn den første og det kler filmen. Filmen er også okei morsom til tider. Mye av fortellerstemmen som passer godt inn går på rim. Dette er også veldig barnevennlig med norsk dubbing. Liker de øyeblikkene når Grinchen viser at han egentlig har et mykt hjerte langt der inne. Julen er en tid der de som er alene, føler seg ekstra ensom, og det får vi også sett i denne versjonen av Grinchen. Grinchens søte hund Max, er et moro innslag i filmen.

Dette er en film i julens rette ånd med god men sukkersøt moral og veldig passende for både barn og voksen som vil komme litt i julestemning. Du får en enkel fortelling som er lett å le av med en del animert slapstickhumor med på kjøpet. Det mangler dog noe for at dette skal bli en av de store julefilmklassikerne, men langt på vei en trygg og god film for hele familien i førjulstiden som skal skape mer stemning i ventetiden for barna foran jul. Filmen føles også noe lang til tider og kunne nok vært litt kortere enn sine tiltenkte 90-minutter. Men alt i alt er dette den beste Grinchen til nå og i alle fall den søteste.

- Grinchen - Julen er stjålet - Juleskurken som trenger å tine opp hjertet sitt

- Kjæledyrenes hemmelige liv - Flott animasjon, men mangler litt dybde

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm
- Animasjonsfilm - Les flere.

• Grinchen
  • Barnevakten.no