Anmeldelse av Dillinger, amerikansk film fra 1973

Action, Biografi, Kriminal, Drama Spilletid: 107 minutter

Tidvis intens og kul gangsterfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.12.2019]

I starten av filmen får vi vite at vi befinner oss i 1933, nærmere bestemt 17 juni, i Kansas City. Da blir fem av Dillingers beste menn angrepet i et bakhold. Det gjorde at Dillinger selv svor en hevn for hans døde menn. John Edgar Hoover i FBI uttalte at han ville utrydde disse rottegangsterne med Dillinger i spissen. Det er tid for krig mot gangsterne som forpester samfunnet, men først må en rekke undergangstere taes ut først, før FBI kan komme til rosinen i pølsen...

Filmen åpner lett og sjarmfullt i banken. En galant herremann med hatt og dress hilser på en middelaldrende dame og sier at hver gang han ser penger så smiler han til dem. I skranken forteller han at han vil si opp sin konto. Like etter drar han opp en pistol og avslører at det hele er et ran, samtidig som hans kompanjonger stormer inn med maskingevær av typen tommygun.

Jeg har vært fascinert av gangsterfilmer helt siden jeg så en tv-film på begynnelsen av 1990-tallet om nettopp gangsteren John Dillinger og hans herjinger. Derfor var jeg nesten litt varm om hjertet når jeg satte meg ned med denne filmen. Under introen til filmen med fortekstene får vi en lystig thememusikk der det synges om penger. Rettere sagt: “We’re in the money”. Der får vi en rapport fra landsbygden og kårene i USA på denne tiden. Det ser ikke akkurat veldig glamorøst ut.

John Dillinger fremstår som en selvsikker gangster som setter seg selv høyt. Han sier til og med at offerne blir ranet av den beste banden og de få dollarene de mister under ranet vil skape store historier å fortelle til barn og barnebarn. Og være tilstede under hans ran kan bli en av de store øyeblikkene i livet til de ranede. Så da må man passe på å ikke gjøre øyeblikket til sitt siste. Dillinger er oppmerksomhetssyk og får det som regel alltid som han vil. Han skriker og gjentar navnet sitt til alle han raner og skryter om at hva de skal lese om i avisen dagen etter.

Regien er ved John Milius, som kanskje er mest kjent for å gi regien til Arnold Schwarzenegger i ‘Conan The Barbarian’. Dillinger er hans andre spillefilm og en ganske annerledes affære enn du først aner. Du forventer jo noe i samme gaten med ‘Bonnie and Clyde’, som kom noen år før denne. Og dette minner litt om Bonnie og Clyde på flere vis, særlig i formen og presentasjonen av filmen. Vi får mye tid med Dillinger og gjengen hans. Vi følger ting både Dillinger selv og samt FBI som forsøker å jakte ham.

Jeg vil si dette er en god gangsterfilm, men likevel er er det et stykke igjen til de store gutta i bransjen. Eksempelvis er ‘Bonnie and Clyde’, ‘Goodfellas’ og ‘Scarface’ mer gjennomførte og filmteknisk mer solide filmer. Men likevel viser 1973-versjonen av Dillinger at den også har noe å komme med. Vi snakker relativt mye action med maskingevær i store og massive skuddvekslinger. Tidvis er også filmen bra klassisk i hvordan den er laget. Vi snakker kjepphøye og galante gangstere med sigaren i munnviken og maskingeværet trygt plassert i den armhulen.

Filmmuskken er meget tidsriktig og det hele er kult filmet med vekslende kameravinkler som får dette til å skinne. Innimellom slagene får du også noen kule fotomontasjer der avisklipp, sorthvitt foto og en rekke klipp av hvordan banden opererer. Det er også en nærmest drømmende stemning i filmen som oppstår i det gangsterne tror de er udødelige og aldri vil bli tatt. Skuespillet er også godt med Warren Oates i spissen som den glatte og uspiselige storkaren John Dillinger. Oates var også med i andre klassikere som ‘The Wild Bunch’ og ‘Badlands’. Vi treffer også andre store skuespillere som Harry Dean Stanton og Richard Dreyfuss.

Filmen tar oss med på en reise inn i John Dillingers uvirkelige hverdag som gangster. Alt foregår iløpet av noen få år med mye intenst som skjer. John Dillinger er en mann som ikke bryr seg om at folk jager ham og lever livet på første klasse som om ingenting har skjedd. Mot slutten blir filmen meget intens. Må si at jeg likte filmen ganske godt. Dette byr på mye av det jeg ser etter i en god gangsterfilm og alt er laget på bra fengende og interessant vis.

Mot slutten sitter jeg klistret og følger med. Men til tross for at jeg setter stor pris på filmen, ser jeg at dette mangler det siste lille ekstra mot perfeksjonen. Men du får fortalt en god historie om gangstere som gjør seg på lerretet. Synes ikke filmen virker som den begynner å dra så mye på årene og dette holder et ålreit tempo hele veien. Synes slutten også er bra laget med fallet for gangsterne i deres siste dager.

Terningkast: 5-

- Public Enemies - Johnny Depp sterk som gangsterraner

- Conan - Barbaren - Eventyrlig underholdning

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm

• Arkansas Democrat-Gazette
  • Movie Metropolis
  • Tyler Morning Telegraph
  • NY Rock
  • Journal and Courier (Lafayette)

American International Pictures (AIP)