Anmeldelse av First Man, amerikansk film fra 2018

Biografi, Drama, Historie Spilletid: 141 minutter Aldersgrense: 12 år

Ryan Gosling vil til månen!

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 20.11.2019]

Måneferd og turer i verdensrommet er noe som ofte gjør seg godt på film. Enten det har vært «Apollo 13» eller mer tullete «Armageddon», så blir ofte publikum fornøyd. Jeg skal si at jeg heller foretrekker de filmene som tar rot i virkeligheten, men filmer som «Interstellar» er jo pur filmkunst, så jeg utelukker ingenting. «First Man» er derimot historien om Neil Armstrong i tiden før og under den historiske turen til månen, og det er særdeles vanskelig å ikke la seg rive med fra første åndedrag.

Den tidligere piloten Neil Armstrong (Ryan Gosling) har en vond tid bak seg med tapet en syk datter. Sammen med familien flytter han inn på NASA sine boliger og her starter han opptreningen mot en romferd som USA inderlig vil gjennomføre før Russland klarer det. Planen er å sende opp en romferge med astronauter for å gjøre det utrolige: å bli første mann på månen. Men tiden er knapp og de har enda til gode å gjennomføre en generalprøve uten problemer. Hvordan påvirker det gruppen med astronauter og deres familier når testene ikke fungerer optimalt og noen ender opp døde? Og klarer de å slå Russland?

Jeg er virkelig med fra første åndedrag. Første setning på skjermen eller første lille drypp hvor man får se tidskoloritten, garderoben og iscenesettelser av NASA sine lokaler, så er jeg der. Jeg bruker heller ingen tid på å omstille meg fra alt annet skuespillere eller regissøren har vært med på før, enten det er «La La Land», «Drive», «The Girl in the Spider’s Web» eller hva det måtte være. Alle er skrudd på og klare for å levere en forrykende god fortelling om Neil Armstrongs tid før han ble ansatt av NASA til å fly romfergen som frakte første mann på månen i et kappløp med tiden for å slå russerne. Damien Chazelle er enestående god på å fortelle historien han har med seg, men han er eksepsjonell når det gjelder å svøpe inn filmen slik at den virkelig føles ut som den var laget i 1969.

Det aller beste med «First Man» er nok at den ser perfekt ut. Men jeg må også gi honnør til både lydsporet og måten den er bygd opp på. Her har de tatt seg god tid med å få manuset til å skyve historien frem på en perfekt måte, og jeg sitter igjen med en enda større appetitt på livet til Neil Armstrong og den første måneferden. Jeg får faktisk lyst til å se enda flere filmer om samme tema, og det er ikke alltid tilfellet når man først har fått være med ut i verdensrommet. Oftest får jeg lyst til å holde meg med begge bena trygt på jorda, men akkurat med «First Man» så fyrer den voldsomt opp på interessen min for det som befinner seg ute i verdensrommet.

Skuespillerne har jeg ingenting å utsette på. Ikke bare er Ryan Gosling, Claire Foy og Jason Clarke eminente skuespillere som gjør sitt for å gjøre filmen så sterk som den kan være. Det er også et knippe skuespillere rundt de tre som sørger for at filmen virkelig ikke mangler noe når det gjelder kvaliteten foran skjermen. Kyle Chandler, Corey Stoll, Shea Whigham, Ciarán Hinds, Brian d’Arcy James og Lukas Haas gjør at man føler tyngden og stoltheten bak hele filmen som prosjekt og som et knippe amerikansk historie.

Spenningskurven i denne historien er ikke den bratteste og den gjør seg nok best sånn. Det er mye å fortelle og en begrenset tid man skal fortelle alt på, så det er fint å se at Chazelle bryr seg såpass mye om filmen at han ikke forhaster seg. Denne filmen kunne lett bli tullete i en annen regissør sine hender, men den balansen mestrer Chazelle – slik han har gjort både med mesterverket «Whiplash» og den herlig, forfriskende «La La Land». Karrieren til Chazelle har så vidt begynt og allerede har vi fått servert 3 fortreffelige filmer og alle av såpass forskjellig karaktér. Jeg gleder meg til fortsettelsen når jeg ser hva Chazelle er kapabel til å få til. «First Man» er (unektelig) et dyktig stykke håndverk.

- La La Land - Forener drømmer og virkelighet på en fantastisk måte

• Filmfenix.se
  • Filmtopp.se
  • Kulturbloggen.com
  • Dagens nyheter
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • GeekNinjas.se
  • Akersposten.no
  • Skont Productions (Youtube)
  • Kulturnyheterna
  • Kommunalarbetaren

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Hjem til jul»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»