Anmeldelse av Pokémon: Detective Pikachu, amerikansk film fra 2019

Action, Eventyr, Komedie, Familie, Mysterie, Sci-Fi Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 9 år

Pikachu ute på seriøs sjarmoffensiv

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 20.11.2019]

Jeg er ikke et barn av Pokémon-fenomenet da jeg heller satt og gamet eller byttet til meg altfor mange ishockey-, basket- eller fotballkort da Pokémon ble et fenomen. Jeg var nok også litt eldre enn det publikummet som Pokémon siktet seg inn på, men kan – i ettertid – lett se hva unger likte så godt med det. Var det ikke for min sønns interesse for å samle på kortene, hadde jeg nok ikke latt meg fascinere nok til å finne ut hva som bor i filmen heller.

En gutt ved navn Tim (Justice Smith) prøver å finne ut hva som egentlig skjedde med faren sin når han snoker rundt i farens forlatte leilighet. En annen som snoker rundt i leiligheten er farens tidligere Pokémon, Pikachu (Ryan Reynolds), som er selvutnevnt detektiv og trist etter sin læremesters bortgang. Sammen danner Tim og Pikachu et usannsynlig radarpar som begynner å lete etter svar der hvor ingen våger å lete.

Med tanke på hvor vi befinner oss med filmens teknologiske fremskritt så er det absolutt rett tid å gi ut filmer som lett kan holde seg (rent visuelt) i mange år. Ved å forsøke å tvinne Pokémons verden sammen med den menneskelige verden, er det lett å se at det krever en del for at denne filmen skal fungere. Jeg har egentlig ingenting å utsette på det visuelle og synes samspillet mellom animerte Pokémon-figurer og levende mennesker fungerer såpass greit at jeg ikke tenkte på det før filmen var ferdig. Det er selvfølgelig noen figurer som ser litt merkelige og malplasserte ut, men for det meste er det søte små «monstre» som hopper og spretter rundt på skjermen i fin koalisjon med mennesker. Å se filmen i 4K-formatet gjør også sitt for å utfordre animasjonen, men den klarer seg utmerket. Det er et flott bilde og en fin visuell opplevelse for sans og sjel i selskap med Pokémons.

Ryan Reynolds («Deadpool» og «Green Lantern») gjør en flott jobb som stemmen til Pikachu, men jeg er nok ikke den eneste som ventet på at Pikachu skulle gå helt over i teddybamsen Ted sin verden. Vi har jo tross alt hørt Reynolds lire av seg mang et grovt ord som Marvel-karakteren Deadpool, så det er litt tilvenning som skal til for at jeg klarer å se helt bort fra den mer vulgære siden av Reynolds. Samspillet med Justice Smith fungerer derimot godt og jeg synes de klarer å spille hverandre gode. Når de er hver for seg er de faktisk litt mindre interessante, noe som tyder på god kjemi og det faktum at de er ment å høre sammen med historiens forløp.

Jeg synes derimot at ting som karakterutvikling ikke er i førersetet, samt at filmen sliter litt med å holde interessen til en som meg (som ikke er ihuga Pokémon-fan). Jeg merker at jeg lett faller ut og begynner å tenke på helt andre ting, selv om filmen forsøker å holde en viss nerve gjennom hele filmen. Dette kan nok fortsatt være en ting som speiler tilbake på hvem filmen har som sitt kjernepublikum, men jeg mener fortsatt at enda mer mysterier, kraftigere atmosfære og litt mer bedre dynamikk i actionsekvensene ville ført til en langt mer hyggelig film å se for en utenforstående som ikke har kjennskap til kildematerialet.

Likefullt så føler jeg at filmen traff helt greit. Jeg humret litt sammen med den eldste sønnen min og rakk å bøtte nedpå pizza, popcorn og brus mens vi så filmen sammen. Man merker likevel at filmen heller ikke treffer helt hjem hos sønnen min, som er opptatt av Pokémon til den graden at han har flere fulle album med kort og at han har sett helanimerte TV-serier og filmer innen universet. Når han ikke maser om å se filmen igjen, ei heller snakker særlig om filmen i etterkant, skjønner jeg at også målpublikummet kanskje ikke fikk den filmen de hadde håpet på. Men det skal være sagt: Jeg unner ingen å lage filmer basert på Pokémon-universet. Og det at regissør Rob Letterman sitter igjen med et brukbart produkt, kan han si seg meget fornøyd med.

- Gåsehud 2: Monsterkvelden - En uunngåelig og unødvendig oppfølger?
- Gåsehud - Gir ikke akkurat gåsehud på ryggen...
- Monsters vs. Aliens - 3D-eventyr for de fleste

- Overraskende bra film om lommemonstre
- Sjarmfulle pokemonskapninger i voksen innpakning

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

• TVdags.se
  • Barnevakten.no
  • Filmtopp.se

USA, Japan

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Hjem til jul»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»