Anmeldelse av Sauen Shaun filmen: Farmageddon (A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon), engelsk (britisk) film fra 2019

Animasjon, Eventyr, Komedie, Familie, Barn Spilletid: 86 minutter

Imponerende fårete gnål, tull og tøys, med sauen Shaun

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 21.11.2019]

Et romvesen med fantastiske krefter krasjlander i nærheten av Mossy Bottom Farm. Den tapre sauen Shaun prøver å redde det lille utenomjordiske vesenet, før en farlig organisasjon får fatt i henne!

Regissørparet Richard Phelan og Will Becher har tidligere jobbet mye på andre Ardman-produksjoner, som Creature Comforts, Wallace & Gromit, Piratene, Paranorman og Sauen Shaun-serien. Sistnevnte sau har nå altså fått sin andre langfilm, etter den fabelaktige og Oscar-nominerte førstefilmen fra 2015.

Årets versjon er kanskje hakket mer forglemmelig dog. Det går mye i bråk og fjas, og historien føles kanskje ikke like skarp og stram som 2015-filmen.

Animasjonen er imidlertid fremdeles tidvis svært så oppslukende fascinerende, noe stop-motion tradisjonen for så vidt alltid er, men måten ting blir løst på imponerer stadig, også i denne filmen.

Det er også fremdeles morsomt å se en film hvor man ikke bruker språk, men kun grynting, lyder, blikk og bevegelser for å kommunisere og skildre følelser.

Her snakker altså ingen verken originalspråket engelsk, eller norsk, for den saks skyld. Dette gjør imidlertid også at det blir en god del repetisjoner, begrensninger og gjentakelser i uttrykk og reaksjoner, blant annet på den tapre hunden som skal forsøke å passe på og holde styr på disse galne sauene, i måten han ser stygt og bebreidende på dem, gang etter gang.

Som film og med sin humorbruk er Shaun mest beregnet på de aller minste, for humoren er overhengende enkel og gjentakende. Det er dog lagt inn noen herlige vink til oss voksne også her, blant annet flere referanser til kjente filmer som E.T., The X-Files og Nærkontakt av tredje grad.

Dette gjør filmen også litt fornøyelig for oss voksne, selv om det for undertegnede blir litt i meste og lengste laget med fårete tull og tøys i halvannen time. Kanskje passer den tv-seriens kortere format bedre, hvor både sjarmen og humoren kommer bedre til sin rett, uten å bli gjentakende og for fjasete i mengden. For de minste barna derimot, vil nok denne utenomjordiske historien om Shaun sikkert være en stor og morsom fryd.

(Foto/Copyright: SF Studios)

- Animasjonsfilm - Les flere.
- Barnefilm - Les flere.

• Madmass.it
  • Outnow.ch
  • Filmtopp.se
  • SR P4
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Skånska Dagbladet

Storbritannia, USA, Frankrike

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Hjem til jul»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»