Anmeldelse av Jean de Florette 2 - Manon og kilden (Manon des sources), fransk film fra 1986

Drama Spilletid: 113 minutter

En skjønnhet skaper ubalanse i bondesamfunnet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.12.2019]

Vi skal tilbake til det franske bondesamfunnet i Provence på 1930-tallet. Det er gått 10 år i tid i handlingen siden sist vi så Manon og hennes familie. Det er skjedd en del endringer, med at moren til Manon er flyttet til byen, etter hennes mann avgikk med døden. Manon er blitt igjen og livnærer seg som gjeter. I slutten av forrige film, fikk vi se at Manon fikk vite om kilden Papet og Ugolin holdt skjult, men senere får hun også vite at resten av landsbyen også visste om dette. Det gjør at det går en djevel i henne og hun stenger kilden. Det fører til ville tilstander i byen og mye kjedereaksjoner, da alle bøndene står uten vann...

Film nummer to begynner litt rett på og vi vet ikke hvor filmen vil ta veien. Man trenger å ha sett første omgang for å skjønne alt som skjer her. Og det at man har det som skjedde friskt i minnet gjør at andre film også får et ekstra lag og dybde. Første film var litt mer gitt hva som skulle skje, men handlingen blir litt mer til underveis i andre avsnitt. Filmen har også en svært overraskende tvist. Begge filmene har en god porsjon tragedie i seg, men andre film var mest variert og spenstig fortalt.

Det er moro å se en av franskmennene som ser ut som han har fått noe litt for godt snop når han oppdager jeterjenta som bader naken. Men bondemannen er en svoren taper og tror han kan erobre jenta, men for vill kjærlighet blir kanskje litt mye. Ugolin viser seg nemlig som en komplett idiot, og hans kjærlighet til Manon driver han på grensen til galskap. Og kjærlighet står også litt i førersetet hos flere rollefigurer, på flere måter i filmen. Det blir mye snakk om drømmer og en ung mann uttaler selvsikkert: ‘I mine drømmer er jeg alltid uimotståelig’.

Andre film er også mye morsommere enn første omgang. Filmen er overraskende morsom med fornøyelige doser humor underveis. Det blir mer av tragikomikken fra første film, bare at filmen og humoren får adskillig mer å spille på enn det mer fastlåste scenarioet i første omgang. Rollefigurene har også sin del med humor å komme med. Dette fremstår både som situasjonskomikk og poenger i replikker og lignende.

Vi får også mye av sjarmen i andre film. Det er flere grunner til dette. Blant annet får vi fremført den vakkre tittelmelodien, spilt på herlig munnspillvis. Du får også se det vakre bondelandskapet og naturen omkring i området i Provence. Rollefigurene er også med å skape sjarme. Skuespillet er meget godt i filmen. Emmanuelle Béart er meget yndig ung kvinne og minner veldig om den tsjekkiske skuespilleren som spilte Askepott i Tre nøtter til Askepott. Det gjør nok sitt til at mange menn sikkert lå langflat etter hennes yndige vesen etter denne filmen og hun blir et blikkfang som rettferdiggjør all forelskelsen i filmen.

Du får en god historiefortelling med vesentlig utvikling i handlingen og spenstige avsløringer som gjør filmen både interessant og spennende med et overraskende bra driv. I første film fikk vi se all ondskapen til Papet og Ugolin, og her får vi se at de blir avslørt, men ting går ikke helt som man skulle tro. Filmen viser ‘ekte’ kjærlighet på kanten av galskap. Og regissør Claude Berri gjør en utmerket innsats med filmen som fremstår som enda litt bedre enn første film, som også var helt super. Det er også en veldig visuelt vakker film, som henger mesterlig sammen med første omgang. Med andre ord er dette en ypperlig andre omgang med sjarmfull bondekultur av ypperste filmklasse.

- Jean de Florette - Kilden i Provence - Fæle bønder vil slå kloa i den beste gården

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Jean de Florette 2 - Manon og kilden