Anmeldelse av Night School, amerikansk film fra 2018

Komedie Spilletid: 111 minutter Aldersgrense: 9 år

Kevin Hart maser seg gjennom en hel film

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 19.11.2019]

Det finnes mange Kevin Hart-fans rundt omkring i verden. Den korte mannen med den store munnen har altså sjarmert mang en filmelsker og skapt seg en filmkarriere, men la oss være ærlige… Det kan bli i overkant mye, kan det ikke? I «Night School» virker han å ha frie tøyler og selv om han møter grei konkurranse i munnhuggeri fra Tiffany Haddish, så er Hart alene om å gjøre dette til en særdeles masete affære.

Etter å ha vært rimelig uheldig med et frieri, hvor butikken han jobber i som også frieriet foregår i brenner ned, må Teddy (spilt av Kevin Hart) komme seg tilbake i jobb. Det er bare én hake: Han fullførte aldri skolegangen sin. Nå må Teddy ta kveldsskole for å kunne få seg en ny jobb, men det viser seg at det ikke er like lett som den selvgode Teddy først antar.

Min mening er altså at for mye av Kevin Hart er altfor, altfor mye! Og det er dessverre det denne filmen spiller på. «Night School» har Kevin Hart i hovedrollen og har Kevin Hart som med-produsent og med-forfatter på manuset. At han vier seg selv en stor hovedrolle hvor poenget er at en rappkjeftet, selvgod mann må ta igjen tapt skolegang, er selvfølgelig noe Hart fint klarer å takle. Men det er måten han gjør det på som gjør det smått irriterende. Han trenger rett og slett en skuespiller som veier opp og spiller ham inn i scener når det trengs – slik som Dwayne Johnson har gjort i «Jumanji: Welcome to the Jungle» og «Central Intelligence» eller som Ice Cube gjorde i «Ride Along»-filmene. Ikke at det nødvendigvis gjør filmene mye bedre, men det skaper en dynamikk som en såpass energisk kar som Kevin Hart trenger å ha for at filmene skal bli mulige å svelge.

«Night School» er en masete affære som har noen små øyeblikk hvor det går an å ta ut proppene av ørene. Og når filmen klarer å legge fra seg litt av det øredøvende maset, så fungerer den faktisk overraskende godt, og det utarter seg til å bli en helt OK komedie. Og overgangen skjer når Kevin Hart blir omringet av nye klassekamerater og en lærer (i form av skuespiller Tiffany Haddish) som får dempet maset. Så dukker det selvfølgelig opp et par situasjoner hvor Kevin Hart er nødt til å skru opp energinivået igjen, før filmen rundes av på en måte som er dynket både to og tre ganger i sirup og sukker. Det er nok her filmen igjen viser at den ikke forsøker å finne opp hjulet på nytt. Den ønsker å støtte seg på varemerket Kevin Hart, samt at den vil spinne en historie rundt ham – koste hva det koste vil.

Komedier kan være så mangt, men det er de filmene som virkelig forsøker å tenke litt på utsiden av boksen som man biter seg merke i. Enten det eller så må den komiske timingen sitte, samt at skuespillerne utstråler sjarm nok til å heve munnvikene hos publikum. «Night School» har et greit midtparti som får meg til å humre litt, men det er ikke nok til at helheten blir god nok. Jeg synes den maser fælt om at Kevin Hart skal være morsom, men alene så er han ikke det. Da må han nok ta mikrofonen fatt og dra i gang et stand-up show i stedet. For på scenen så fungerer han mye bedre på egenhånd enn når han befinner seg i et solo-show på film. «Night School» er så terningkast to som man klarer å få det til.

- Scary Movie 5 - Langt morsommere enn de fleste anmeldere skal ha det til

• Creative Loafing
  • New England Movies Weekly
  • BlackFilm.com
  • MovieFreak.com

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Hjem til jul»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»