Anmeldelse av Casper, amerikansk film fra 1995

Familie, Komedie, Fantasi Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 7 år

Det snille spøkelse får seg en skikkelig venn...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.11.2019]

Vi følger spøkelset Casper. Han er veldig trist fordi han ikke har noen venner. Det er ikke så lett når alle er så redde for ham når de ser ham. Han har tatt bolig i et stort hus sammen med noen uskikkelige spøkelser som eieren vil drive ut av huset. Men ting endrer seg for Casper når eieren av huset sender bud på en spøkelses-psykolog og hans datter for å drive ut Casper av huset. Casper får nemlig et helt unikt vennskap med datteren i huset...

Filmen er basert på Harvey Comics tegneseriefigur Casper det vennlige Spøkelset skapt av Seymour Reit og Joe Oriolo. Da jeg var liten gikk tegnefilmserien om Casper det vennlige spøkelset på barne-TV, og det var noe som fenget meg. Derfor gledet jeg meg litt til å se denne spillefilmen om det lille og kule spøkelset. Har sett filmen en gang før på VHS, men husker rett og slett ikke hva jeg synes om den, derfor var jeg spent på hva filmen ville gi meg av barndomsnostalgi.

Filmskaperne bruker omfattende datagenerert animasjon for å skape spøkelsene, og det er den første spillefilmen som har en helanimert CGI-karakter i hovedrollen. Dataeffektene er direkte dårlige sammenlignet med dagens standard. Det er litt for mye gjennomsiktighet i mange av effektene som ikke ser så bra ut. Casper er dog helt ok utformet og fungerer som hovedrollefigur, selv om han kunne vært kulere animert og hatt litt mer ‘liv’ over seg. Men i det store og det hele minner han en del om slik tegnefilmene fremstiller ham, bare litt mer fjern.

Tegneserien er meget lys og koselig med et stort sjarmaktig skjær over seg. Filmen går for en mye mørkere tolkning av Casper i forhold til tegneserier og filmer fra tidligere. Manuset til filmen har spesielt mer dødstema og gir Casper en mer tragisk bakgrunnshistorie som resulterer i hans død. Filmen har noen kule øyeblikk som da Casper og Kat forsøker å holde hender. Selve historien i filmen er ikke så bra utformet. Dette er ikke en historie som man bryr seg så mye om. Det hele er litt for sauset sammen og fremstår som en tynn og lite engasjerende historiefortelling. Det er også en veldig tegneserieaktig stil i handling og action.

Alt begynner litt lite interessant, men blir bedre utover i filmen, ettersom alt kommer skikkelig i gang. Undertegnede blir mer og mer engasjert utover i filmen, selv om dette aldri blir det mesterverket reint underholdningsmessig som jeg hadde håpet på forhånd. Synes tegnefilmserien er god nok å basere en film på, men at dette burde vært laget på en helt annen måte. Dette mangler litt sjarme, varme og humor for å virkelig fungere. Synes filmens atmosfære blir litt for kald til tider. Dette er nok mest ymtet på barn, men er laget på engelsk, men det skal være en norsk dubbet versjon også, som jeg ikke vet hvordan er.

Skuespillerne gir ikke så mye tilbake til filmen. Spesielt er Eric Idle fra Monty Python en slett skuespiller og et utrolig dårlig castingvalg. Han spiller alt for overtydelig og direkte dårlig. Da er Christina Ricci og Bill Pullman langt bedre. Men den tegneserieaktige skuespillerstilen i filmen er litt småslitsom. Det blir noen fjes og noen grimaser som man aldri ser ellers i dagliglivet. Det er litt moro med Dan Akroyd som er med i en Cameo som Ghostbuster. Også storheter som Clint Eastwood og Mel Gibson har også cameoroller i filmen.

‘Casper’ er regissert av Brad Silberling, som er mest kjent for filmen ‘City of Angels’ med Nicolas Cage og Meg Ryan fra 1998. Han har også laget noen komiske effektfilmer med blant annet Jim Carrey og Will Ferrell på rollelisten. Dette var kanskje banebrytende i 1995, men regien er helt ok i filmen, og mye av det beror seg på at animasjonen ikke føles god nok etter dagens standard. Filmmusikken er ikke dårlig, men er veldig generisk og ligner på mye jeg har hørt fra før i andre filmer i forskjellige variasjoner. Fotoet er derimot veldig varierende med noen kule lokasjoner, men med en scenografi som ikke føles gjennomført nok nok. Føler dette ble litt for enkelt gjennomført reint estetisk.

Dette er en helt ok film som kunne vært bedre gjennomført. Men filmen har sine øyeblikk som gjør den greit severdig. Skulle dog ønske filmen engasjerte like mye hele veien. Det er med andre ord en del å gå på i ‘Casper’. Du får også en veldig romantisk slutt på det hele, men selve historien har langt mer å gå på, på samme måte som animasjonen også ser litt utdatert ut. Alt føles litt for glassert og smurt utover og med litt for lite detaljer. Med andre ord har ikke filmen holdt seg så godt, men en svak treer på terningen fortjener den for dette forsøket på snill, naiv og lettere barneunderholdning.

Terningkast: 3-

[ Jeg så filmen på streamingtjensten Amazon Prime Video ]

- Land of the Lost - Forsøker å skape B-filmkomikk, men mister oss på veien
- Lemony Snicket - En serie uheldige hendelser - Den skruppelløse Grev Olaf i fri dressur

Omtalespalte: Animasjonsfilm

Her finner du omtaler av animasjonsfilmer.
Les flere spalteomtaler: Animasjonsfilm

• Casper
  • San Francisco Chronicle
  • Laramie Movie Scope
  • Filmcritic.com
  • TheMovieReport.com
  • Reelviews.net

Universal Studios / Universal Pictures, Amblin Entertainment, The Harvey Entertainment Company

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Hjem til jul»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»