Anmeldelse av Just Before Dawn, amerikansk film fra 1981

Grøsser, Thriller Spilletid: 90 minutter

Slashermordene i skogen på fjellet...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.11.2019]

Vi følger noen campere i campingbil. Det er en gjeng unge voksne på tur. De får med seg at det er så mange tvillinger i bygden. De skal ikke akkurat på noen sommerleir og kjører langt inn i skogen og leier parkering på en eldre mann. Etter det drar de på tur innover i skogen i fjellet. Men det viser seg at de ikke føler seg veldig velkommen på stedet og flere mystiske ting skjer dem underveis i skogen. Og marerittet blir komplett, da de finner ut at de ikke er alene og noen prøver å ta dem av dage...

Filmen begynner selvsagt rett før soloppgang i det solen titter frem over åskammen. Den begynner rett på og med at vi treffer noen mennesker som drikker alkohol i en kirkebygning. Den ene ser en mann på taket. Men da han kommer ut, er han helt borte. Da begynner vi å lure på om han bare har sett det for seg. Men så kommer en bil ned skråningen og krasjer i et tre. Den tiltrekker alles oppmerksomhet ute, imens sistemann inne i kirken blir drept av en skummel mann bak døren med stor pondus og en kjempekniv. Vi ser ikke mannens ansikt og så gjøres det genistreken at han filmes fra lang avstand på en måte som mystifiserer morderen.

Jeg visste ikke helt hva jeg kunne forvente av filmen, og det at jeg så den uten å vite noe om den på forhånd var en velsignelse for meg. Da ble jeg med på reisen på samme måten som camperne og opplevde uhyggen sammen med dem. Synes filmen har et hint av ‘Deliverance’, og en hylles til ‘Motorsagmassakren’, men er samtidig også litt mer b-filmpreget i presentasjonen. Filmen føler som sagt oppskriften til en typisk slasher, men gjør sine saker meget godt og det er også en god tvist i filmen som gjør at den skiller seg litt ut i mengden. Selve morderen får vi stifte mer og mer bekjentskap med etter hvert. Han er litt av en sadist som liker å plage folk, men så er det også en tvist på det hele. Det blir også litt innblandet absurd komikk opp i all galskapen.

Filmen er regissert av Jeff Lieberman og er tidvis flott fotografert. Det er flere kule naturskildringer og flotte lokasjoner i filmen som den nydelige fossen der camperne går tur under. Det er også litt kult med rullingen ned åssidene med mye vegetasjon som tar imot for fallet. Det blir også litt nakenhet i filmen i badesekvenser ved fossen. Vi får også se en dristig taubro over en stri elv. Kameravinklene er ikke veldig oppfinnsomme, men fanger bildet godt og gir oss ofte det store overblikket som du forventer av en slik type film. Det veksles dog mest mellom nærbilder av rollefigurene og foto som viser frem mer av den nydelige naturen rundt de i fokus.

Det er mye mystikk i filmen. Som den snåle morderen og damen som synger ved fossen og som stikker av når hun blir observert og ikke vil snakke med camperne. Det blir også tid til skumle seanser rundt turbålet om natten med mye rasling i buskene. Situasjonen der blir ganske så intens, særlig siden vi ikke vet helt hva som venter i buskene. Og etter at noen av camperne spiller de andre et puss, føler jeg at dette kommer til å bli brukt imot camperne som sikkert ikke vil ta ting på alvor når den virkelige morderen dukker opp. Lokalbefolkningen er heller ikke glade for å ha camperne rundt og truer dem med våpen om å dra fra stedet før djevelen kommer.

Filmen er ikke så blodsprutende og voldelig som de mer typiske slasherfilmene. Og selv om filmen ikke alltid har så mange mord å by på, føles den likevel ganske så underholdende og skremmende hele veien. Det er noe med stemningen i filmen som gjør den ekstra creepy. Det er ofte en del plystring i bakgrunnen og de typiske skogslydene er også med på å prege uhyggen og frykten som camperne føler på kroppen. Det er også spesielt at vi får se morderen allerede i åpningsscenen, selv om vi ikke ser han helt klart. Liker også at filmen sparer noe av kruttet til slutten også, og filmen er ikke over før i siste minutt. Filmen har dog noe å gå på reint filmteknisk, men alt i alt er ‘Just Before Dawn’ en artig liten sak som er et must for alle slasherelskere.

- Camping med døden, with a twist!

Omtalespalte: Slasher

Her finner du omtaler av slsherfilmer.
Les flere spalteomtaler: Slasher

• Thevideovacuum.livejournal.com
  • Popcornpictures.co.uk
  • Schlombies-Filmbesprechungen.blogspot.no
  • Avoir-alire.com

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Hjem til jul»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»