Anmeldelse av Miracle Mile, amerikansk film fra 1988

Action, Thriller, Drama, Sci-Fi, Romantikk Spilletid: 87 minutter

En undervurdert apokalypsefilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.11.2019]

Harry og Julie møtes på stedet ‘La Brea Tar Pits’.De blir umiddelbart forelsket. Etter å ha tilbragt ettermiddagen sammen, avtaler de en date etter skiftet hennes ved midnatt på en lokal kaffebar. Men strømbrudd gjør at Harrys alarm ikke vekker ham og Julie drar slukøret hjem. Når Harry våkner den kvelden, skjønner han at han har forsovet seg og skynder seg til butikken klokka 04.00. Harry prøver å ringe Julie, men får bare telefonsvareren hennes, der han legger igjen en unnskyldning. Når telefonen ringer øyeblikk senere plukker han den opp og hører en hektisk mann ved navn Chip fortelle faren at en atomkrig er i ferd med å bryte ut innen sytti minutter. Dette skaper full panikk for Harry som forsøker å advare folk og finne Julie før det er for sent...

Filmen starter med litt trombonemusikk av Harry før vi får se en video om jordens evolusjon. Og selv om det tok milliarder av år for å formes, tok det hovedpersonen, Harry, 30 år å finne den rette jenten. Anthony Edwards spiller utrolig bra i denne filmen og passer perfekt i hovedrollen. Mare Winningham er også spesiell i rollen som hovedpersonens store kjærlighet. De har litt av noen kjærlighetsscener. Filmkyssene er meget ømme og bruker mye skjermtid på en måte som føles som et svært vellykket romantisk show på lerretet.

Steve De Jarnatt gjør sin beste film med denne spesielle produksjonen. Han har laget en særegen film som ikke ligner på så mye annet. Han har med andre ord tatt en sjanse og selv om dette ikke er en film for de store massene er filmen ganske så gjennomarbeidet og fremstår tidvis som et eget lite mesterverk. Det visuelle inntrykket i filmen er meget gjennomført. Liker alle de spesielle fargene på kostymene og den eventyrlige atmosfæren som preger filmen. Museumsparken vi besøker i begynnelsen er et veldig stilig bakgrunn for filmen.

Det er en veldig 1980-talls atmosfære i filmen. Dette kommer også frem i musikken på enkelte punkter. Filmmusikken er også meget flytende og drømmende med et positivt ‘touch’ det er også innblandet en god jazzkomponent fordi filmens hovedperson spiller trombone i et band. Liker at filmen begynner ganske normalt med en forelskelse og så til de grader tar av i uventet retning. Det er en veldig krypende kaotisk og eggende atmosfære i filmen. Alt føles nesten som det hele er en drøm heller enn det som virkelig skjer.

Alt foregår på et kort tidsrom innenfor en dag og en natt. Filmen fremstår som en apokalyptisk thriller og er bygget på et manus fra tidlig på 1980-tallet, som ble kåret av American Film magazine som en av de ti beste manusene, som ikke var laget film av. Det er spennende å følge hva som skjer i denne filmen der man føler at alt kan skje. Dermed er det aldri godt å vite hvor dette kommer til å ende. Du servert en film som skiller seg ut i mengden på mange vis. På slutten sitter jeg klistret til skjermen og suger inn inntrykk av det jeg har vært med på i filmen.

Men til tross for at dette er både spesielt og snålt, så er dette en ganske vakker kjærlighetshistorie som foregår og skygger litt over alt det voldsomme som skjer. Filmen er yppelig laget og føles som en skjult litten skatt som venter på å bli oppdaget. Jeg må si at jeg ikke hadde hørt om denne filmen på forhånd, men den overrasket meg veldig positivt. Slutten er også noe utenom det vanlige og gjorde følelsesmessige inntrykk på meg. Den spesielle stemningen gjør mye med filmen og det absurde er at filmen er meget lyst skildret opp i alt det mørke som skjer. Det føles som veldig absurd, men likevel også nydelig og estetikken i filmen er absolutt på plass. Filmen er ikke perfekt, til det er den litt ujevnt fortalt i midtpartiet, men du verden så filmen treffer meg i begynnelsen og på slutten. Dette er en film jeg kommer til å huske lenge at jeg har sett.

Terningkast: 5-

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Laramie Movie Scope
  • Boulder Weekly
  • Fantastica Daily
  • Lawrence Journal-World

Columbia Pictures Corporation, Miracle Mile Productions Inc.

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Hjem til jul»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»