Anmeldelse av Kill List, engelsk (britisk) film fra 2011

Grøsser, Thriller Spilletid: 95 minutter

En rakker av en mørk thriller

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.11.2019]

Vi besøker familien bestående av mor, far og barn begynner å få problemer. De har en krangel om penger. Da alle sparepengene er brukt opp, vil kona fortsatt vil på ferie. Men det som ser ut som helt vanlige hverdagsproblemer beveger seg over i en helt annen gate etterhvert. Familiefaren viser seg å ha en fortid som traumatisert soldat fra Irak-krigen. Han prøver å skaffe penger på utradisjonelt vis. Sammen med den irske bestekompisen Gal, prøver de seg som leiemordere. Gal har nemlig fått et siste oppdrag der fire personer skal henrettes rett etter hverandre. Det hele utvikler seg til det reineste leiemordermayhem...

Min filmvenn har lånt meg denne skrekkaktige thrilleren som jeg ikke visste hva var på forhånd. Filmen begynner med full krangel i heimen mellom mor og far imens barnet ligger å hører på. Den svensktalende moren gråter litt i telefonen før det venter et hyggelig middagsselskap, som ender i katastrofe etter at mor og far flyr i flint etter litt for mye alkohol i blodet. Med denne rare starten på filmen blir jeg litt i villrede på hva vi kan forvente oss av resten av filmen. Og det skal vise seg at den følelsen av at noe er på ferde, skal vise seg å stemme, men ikke helt på den måten man først tror.

Filmen er veldig godt laget og er ganske artsy i stilen. Og det varmer å se en så gjennomført film som opererer i krysningen mellom thrillersegmentet og litt grøss. Det hele blir i alle fall riktig så ubehagelig innimellom. Alt er dyktig fotografert med masse kult filmsnacks som klipp med månen som dukker frem fra skyer på en gråaktig himmel, sammen med kule kameravinkler og stilfulle bildeutsnitt som preger filmen. Alt begynner som en typisk britisk film med ‘kjøkkenbenkrealisme’ som vi kjenner fra britenes store filmskapere som eksempelvis Mike Leighs filmmakeri. Men så utvikler dette seg til litt av en thriller med gangstere av verste merke med mer mørke saker på lager som ligger under og ulmer. Mot slutten beveger dette seg mot noe som kan minne litt om kultklassikeren ‘The Wicker Man’.

Alt er laget på lavt budsjett, men du verden så mye filmen klarer å stille opp med likevel. Det er slike filmer som dette som gjør at du får troen på at film i thrillersegmentet kan gjøre en stor forskjell. Regien er ved Ben Wheatley, og dette var mitt første møte med hans filmografi. Det var et møte som gjorde at jeg ønsker å stifte mer bekjentskap med hans filmer. Det fordi filmen er såpass stilfullt kokt i hop, til tross for et ikke så alt for originalt manus. Musikken er også meget urovekkende og mystisk speisa i stilen og er med på å definere den nærmest demoniske stemningen i filmen med lydsporet med plystring og samtidsaktig musikk i det kreative hjørnet.

Filmen er meget ukonvensjonelt laget og imponerer stort i sammensetningen og fortellerteknikken. Der alt begynner uskyldig og dukker ned i den reineste ondskapen etterhvert som blodet begynner å flyte mer og mer og volden tar helt overhånd. Tonen i filmen er bra realistisk, men det er sykt voldsomme ting som skjer i handlingen. Det samme kan sies om skuespillerprestasjonene som er veldig troverdig spilt og hjelper på å løfte filmen fremover. Du får også antydninger fra første stund om at noen onde krefter er i spill i bakgrunnen, selv om filmen aldri helt følger opp dette sporet. Men du må ha litt tålmodighet med filmen, da den ikke er noen simpel skrekkfilm der du får alt opp i hendene og alt taler for seg selv. Filmen er også åpen for en del tolkning, da det er mye rart som skjer.

Alt i alt likte jeg det filmen gir meg. Elsker at filmen overrasker meg og gir meg noe jeg ikke visste jeg ville ha med en skikkelig original vri på alt. Du får en skikkelig uggen følelse av at noe er galt hele veien i filmen og det er mye musikken sin fortjeneste, da den får filmen til å føles som den reineste feberfantasi. Dialogen er også ganske kryptisk til tider og det er med på å overkomplisere inntrykket filmen gir deg. Det får nok filmen for enkelte til å føles som et mesterverk og for andre helt ‘rubbish’.

Med andre ord er dette litt av en jokerfilm som skriker etter å bli sett om du vil utfordre deg utover den helt standard skrekkfilmen som spyes ut til stadighet fra Hollywoods mange kanaler. Og selv om jeg likte filmen ganske godt, så trekker jeg noe fordi filmen har mer å gå på reint manusmessig, men dette er en udiskutabel og stødig affære reint filmteknisk. Slutten er også ganske kul og vill, og verdt å se filmen alene for. Filmen utvikler seg stadig, og på slutten kommer filmen inn i en helt ny fase som gjør filmen vesentlig mer horroraktig. De siste minuttene er meget intense og voldsomme.

- Free Fire - Narsissistisk tullball

• Dvdtalk.com
  • CineVue
  • Themoviescene.co.uk

Storbritannia

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Hjem til jul»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»