Anmeldelse av Let It Snow, amerikansk film fra 2019

Komedie, Romantikk Spilletid: 92 minutter

Ungdomsfilm om jula og snø...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.12.2019]

På julaften i Laurel i Illinois, møter Julie Reyes på den nestenkjente popstjernen, Stuart Bale, på et tog. Han tar feil av henne og paparazzier når hun prøver å returnere telefonen sin til ham. Etter at toget stoppes av snø i sporet, går Julie av gårde, Stuart blir med og tilbyr henne lunsj på den lokale kafeen, Waffle Town. Hun blir motvillig med og redder også Stuart fra en gruppe fanjenter. Hun røper for Stuart at hun ble akseptert i Universitetet i Columbia, i New York. Moren hennes er også dødssyk, men hvis hun dropper, vil hun miste stipendet.

En Waffle Town-ansatt, Dorrie, er er forelsket i cherleederjenta Tegan. I mellomtiden planlegger Tobin å fortelle sin beste venn, Angie, med kallenavnet The Duke, at han liker henne. De to er invitert til en fest av Angies venn, JP. De tre ender med å stjele tønne fra festen. Tobins venn, Keon, prøver å arrangere en fest, men foreldrene stenger av festforsøket på huset hans og blir kalt inn i jobb i Waffle Town. Hans venn og kollega, Billy, tilbyr Waffle Town som et feststed, forutsatt at han får de nødvendige forsyningene. Det er duket for litt av en julefest som fører alle ungdommene sammen...

Dette er en netflixoriginal i julefilmsgementet. Alt er basert på en bok med tre historier, skrevet av John Green, Maureen Johnson og Lauren Myracle. Alt er blitt til en film som kom stille og forsiktig ut, uten noe markedsføring. Og heldigvis klarer filmen å skape litt julestemning og er ikke det verste man kan prøve seg på i ventetiden mot jul for å pumpe hjertet i den rette stemningen, slik at du er klar for at julen skal ta deg sammen med familien.

Filmen begynner med en leksjon om hvor viktig snø er for mennesker. Og filmen kjører på i åpningen med en rekke søte klipp av smågriser, barn som leker og masse deilig snø. Det blir fortalt at snø har evnen til å bringe oss sammen, særlig på julaften. Denne betraktningen virker dog noe påtatt, men det er mye man slipper unna med i julens tjeneste. Du får se mye julepynt, snøkledd landskap og mye hygge i julehøytiden.

Filmen er meget ung til sinns, og det hele er meget ungdommelig skildret. Det komiske er okei i filmen, selv om dette aldri blir noen lattermaskin av den grunn. Filmen er litt mer tøysete enn den trenger å være innimellom. Alt handler om ungdommer i julehøytiden og det de er opptatt av som kjærlighet og julekos. Det er også tid for litt ‘forbudt’ kjærlighet som skaper noen pinlige øyeblikk når nerdejente liker drømmejente og nerdegutt liker alle jenter og drømmer om å gå på fest sammen med alle de digge jentene.

Handlingen er ganske dramapreget og med litt seigt tempo. Da er det humoren som skal live opp filmen, men dette er ikke en typisk vinner der, selv om noen av poengene er litt haha-morsomt. Men noe action blir det. Blant annet en biljakt på snø- og is-kledde veier. Synes også filmen har et okei cast med ungdommer. Men dette tar aldri helt av heller, men jeg liker filmen bedre og bedre jo mer jeg kommer inn i filmen.

Netflix har med dette klart å lage en julefilm for unge som har litt for seg til tider. Dessverre er den noe variabel i historiefortellingen som gjør den ganske gjennomsnittlig i filmopplevelse, selv for en julefilm å være. Med andre ord er dette ikke snakk om noen juleklassiker, men likevel en grei film å se om du er ung og har sett det meste annet kjent innen julefilm allerede. De store klassikerne får du sikkert uansett presentert på TV i jula uansett, så dette er et greit alternativ til en romantisk julestemning på Netflix for yngre krefter i tenårene og unge voksne.

Du får også noen kjente ansikter som Joan Cusack og en rekke unge fjes som kommer fra en mengde TV-serier for unge. Det er kjemi mellom de forskjellige parene og litt alvor mellom slagene i et sentimentalt territorium. Den britiske TV-regissøren Luke Snellin har klart å vekke den rette festånden med et klokt og friskt lydspor. Selve historien er ganske lett og det er ikke vanskelig å skjønne hva som vil skje, men likevel er dette passe fornøyelig og okei balansert, slik at det manøvrerer forbi de fleste skjærene i sjøen.

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Cineramafilm.com
  • Movie Nation
  • Film-rezensionen.de
  • Cinematographe.it

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Hjem til jul»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»