Anmeldelse av Klaus, spansk film fra 2019

Animasjon, Eventyr, Komedie, Familie Spilletid: 96 minutter

Ny, flott, stemningsfull, animert vri på julenissehistorien...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.12.2019]

Jesper kommer fra en velstående familie som er i postbransjen. Men Jesper skiller seg ut som postakademiets verste student, ettersom han er både egoistisk og helt uten noen livsambisjoner. Faren har til hensikt å lære ham en lekse, slik at Jesper kan skjønne at hardt arbeid lønner seg, og at det å komme fra en rik familie ikke skal være for lett. Han blir stasjonert på en frossen øy over polarsirkelen. Faren gir ham et ultimatum: hvis han ikke poster 6000 brev i løpet av et år, vil han bli avskåret fra familien.

Når Jesper kommer til Smedensburg, finner han ut at dette ikke er byen for brev. Særlig da byklokkene har en feide som gjør at de knapt utveksler ord og er fylt av sinne, bitterhet, hat og mangel på tilgivelse. Men Jesper kommer med en plan og ligger kontoret sitt til en avsidesliggende plass med en elvebåt som kommer og henter post fra byen. Der finner han et et hus med mange leker og han møter leketøysmakeren Klaus. Og da Jesper er i ferd med å gi opp brevutfordringen, sitter Klaus med løsningen på alle Jespers problemer uten at han vet det. Det viser seg at Klaus er en mann med langt hvitt skjegg og stor pondus som får en stor betydning for barna og utforming av julen...

Jeg har alltid vært fascinert av animasjonsfilm, og i ung alder la jeg min elsk på historien om julenissen, som jeg ikke kunne få nok av hver jul. Her får vi noe så eksotisk som en spansk animasjonsfilm om julenissehistorien og presentert som en Netflix Original. Alt er gjennomført med en kul animasjonsfilm som minner om den som var populært på slutten av 1990-tallet. Vi snakker kontrastene mellom høye hengslete typer, superkraftige karer og litt skjeve men sjarmfulle bakrunnselementer med forankring i rollefigurene også. Liker fargene og bakgrunnene i filmen som er bra detaljerte. Ser at hovedrollefiguren har blitt en slags blond versjon av Arthur fra Aardman Animations Arthurs julegaverace.

Liker eventyret i filmen i det varierte landskapet som filmen presenterer for oss. Vi blir tatt med ut på en reise og selv om filmen heter Klaus, som vi raskt skjønner har et hint til Klaus Nikolaus, som er et annet navn på julenissen. Filmen har et variert mengde ting å by på, men det er en ganske kul stemning i filmen fra første stund som fenger meg bra. Og vinterstemningen og julestemningen kryper på oss gjennom filmen. Det hele er også bra spennende for liten og stor med en grei mengde action underveis. Det kan også nevnes at filmen er okei dubbet til norsk også med solide Nils Ole Oftebro i tittelrollen som Klaus.

Filmens handling pensler seg etterhvert inn på julenissehistorien, men med en spesiell vri med et snilt og søtt budskap med på kjøpet. Likevel blir dette ikke supersøtt, da filmen har litt dystrere og mer spennende momenter også. Jeg liker også at julebudskapet kan myke opp eldre karer og eldre tradisjoner om feider som burde vært gjort slutt på, sammen med alt hatet. Men filmen er litt varierende historiemessig, men stort sett veldig bra for sin sjanger. Historien har mye å by på og er klassisk fortalt. Men noen partier glir lettere enn andre. Spesielt synes jeg filmen er god i begynnelsen. Mot midten strever filmen mer, før den har et siste gir mot slutten.

Liker godt historien som fortelles og den kule vrien på dette gjør at filmen skiller seg litt ut i mengden. Det samme kan sies om animasjonen som er bra variert, original og sjarmfull nok til å kjøre showet i filmen. Dette er med andre ord en film for både voksne og barn i skolealder, fordi den kan nok bli noe skummel for de aller minste. Liker hvordan filmen handler om det å følge hjertet sitt, heller enn å dyrke egoet, selv om det er litt av en reise å få til det. Filmskaperne har virkelig laget en finfin julefilm som setter oss i god julestemning. Synes filmen har mye å spille på som lett kan bli en juleklassiker på sikt. Med andre ord er det imponerende å se hvilken kul animasjonsfilm spanjolene har klart å skape. Det er bare å se og nyte på Netflix, så blir det kos i heimen.

Terningkast: 5-

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm
- Animasjonsfilm - Les flere.

• Klaus
  • Movie Nation
  • Filmtopp.se

Spania

Engelsk, Spansk, Norsk

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Hjem til jul»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»