Anmeldelse av Holiday in the Wild (Christmas in the Wild), amerikansk film fra 2019

Komedie, Drama, Romantikk Spilletid: 85 minutter

Jul i Afrika

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.12.2019]

Vi skal til en amerikansk familie der alt ser bra ut på overflaten. Når sønnen Luke drar på college, overrasker Kate ektemannen sin Drew med en andre bryllupsreise til Zambia. Men så kommer sjokket da Drew tilstår at han ikke lenger elsker henne lenger og at han bare ventet på at sønnen deres skulle gå på college før han avsluttet ekteskapet. Da bestemmer Kate seg for å dra på turen alene. Ved middag en kveld, legger hun merke til en mann i baren. Han heter Derek, og slar av en prat med henne. Dagen etter skal Kate ut å fly til neste resort, bare for å finne ut at Derek er piloten. Under flyturen lander Derek uventet flyet i naturen. De oppdager en traumatisert babyelefant hvis mor er blitt drept av krypskyttere. Velkommen til en romantisk jul i det villeste Afrika...

Allerede fra første stund skjønner vi at dette involverer romantikk. Det vil si at noen går fra hverandre, men vi skjønner at det betyr nye sjanser, og det tar ikke lang tid før en kjekkas dukker opp i horisonten. Filmen er også en komedie, men spøkene kunne vært morsommere, og føles noen ganger mer flaue enn humoristiske.

Afrika er eksotisk og vakkert og filmen lener seg tidvis på at det vakre landskapet og det ville dyrelivet Afrika har å by på. Men samtidig er ikke filmen særlig julete eller stemningsfull nok til å bli den julefilmen jeg ønsker. Likevel skal Netflix ha for at de prøver å skille seg ut å skape noe litt nytt i en ellers så tradisjonell sjanger, selv om Netflix ikke synes å ta de største sjansene med filmen.

Regien er ved Ernie Barbarash som i 2017 gav oss julefilmen Julearven som Netflix presenterte. Nå er han tilbake med nok en julefilm. Filmen ser veldig pen ut til tider, men du får likevel ikke det beste inntrykket av filmen. Til det er den rett og slett for tilgjort, forsiktig og oversnill. Musikken er lystig og lett og med vill og eksotisk stemning som passer godt sammen med den afrikanske savanne. Du får masse sjarmfulle scener som da en elefantunge vekker hovedpersonen med snabelen sin når hun sovner i høyet.

Filmen begynner med okei ‘forretningsjulestemning’. Det blir noe snakk om jul, men du får ikke helt den rette følelsen av en juleferie, selv om det jo er det i bunn og grunn. Det er med andre ord selvfølgelig ikke mye julepynt i Afrika. Det blir riktignok litt ekstra julestemning når julesangene spilles og pakkene åpnes. Men i det store og det hele er ikke dette bare en julefilm som bare tidvis i glimt setter deg i julestemning.

Selve premisset for filmen er svært enkelt. Du vet også litt hva du får i filmen. Filmen begynner litt okei, men så mister dette litt gnisten. Alt blir litt for krampaktig romantisk sett og det gjør at jeg ikke tror helt på det filmen gir meg og jeg lar meg ikke rive like mye med. Dette beskriver kjærlighet mellom mann og kvinne som er midt i livet. Hun er veldig søt og skikkelig. Han er en edel og kjekk kar tvers igjennom, som er singel fordi hans kone døde.

Som julefilm var ikke dette stort å skryte over. Komdiedelen er også mer søt enn morsom og romantikken alt for kiosknovelleaktig. Filmen skal dog ha pluss for søte elefanter og tidvis flott foto fra Afrika, men i det store og det hele ble ikke dette helt den opplevelsen som jeg håpet. Det er lov å forvente mer, selv av streamingfilmer, enn dette. Men for det rette publikumet er dette en fult sebar film med gode verdier og et snilt budskap. Det gjør at jeg havner et sted midt på treet i bedømmingen av filmen som tidvis har noe, men som mistet meg litt underveis.

- Julearven - Fint, typisk og julete romantisk drama
- Cube Zero - Begynner å smake av litt tidlig Saw

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Readysteadycut.com
  • Movie Nation
  • Cinematographe.it
  • Grupoquinquilharia.com.br

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Hjem til jul»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»