Anmeldelse av Terminator: Dark Fate, amerikansk film fra 2019

Action, Eventyr, Sci-Fi Spilletid: 128 minutter Aldersgrense: 15 år

Terminator: Dark Fate - Trailer 23.05.2019

Linda to the rescue

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 11.11.2019]

Sarah Connor og en oppgradert Grace må beskytte en ung kvinne fra en ny og flytende Terminator fra fremtiden.

Jeg er en stor fan av Terminator-franchisen, hittil så synes jeg den har levert utelukkende godbiter. Riktignok kan kvaliteten til Terminator 3 - Rise of the Machines diskuteres litt, men den opprettholdt historien og sørget for actionfylt underholdning. Så var forventningene naturlig nok skrudd i taket der jeg satt i kinomørket og skulle se Terminator: Dark Fate.

La det være sagt med en gang - forventningene ble ikke innfridd. Dette var rett og slett ganske middelmådig og ikke franchisen verdig. Hvordan manusforfatterne Charles H. Eglee, Josh Friedman og James Cameron (!) klarte å lire av seg dette er et mysterium. Manuset er etter min mening det klart svakeste punktet i denne filmen. Når selv de corny punchlines, som hører hjemme i enhver actionfilm med respekt for seg selv, går over i kun en pinlig stillhet - så beskriver det svakheten i et nøtteskall.

Regien fra Tim Miller er helt på det jevne, verken mer eller mindre. Det er ingenting å utsette på jobben han gjør, men det gnistrer heller ikke av det. Noe det strengt tatt burde gjøre i en såpass stor franchise som Terminator.

Schwarzenegger må ha vært flau av å spille inn denne filmen. Å redusere en T-800 til en mjuk, gardinselgende familiepappa blir rett og slett bare pinlig. De andre - Mackenzie Davis (Grace), Natalia Reyes (Dani Ramos) og Gabriel Luna (Gabriel/REV-9) gjør en helt OK jobb, men man merker veldig fort at det er et tynt manus de har å jobbe med.

Filmens effekter er det for øvrig ingenting å si på. Actionsekvensene foregår i et høyt tempo med masse spenning og underholdning og er meget godt laget. Enkelte scener er fullstendig urealistiske, men det spiller liten rolle i en film som denne. Dette er science fiction og action, ingen dokumentar.

Det er derimot et aspekt i filmen som irriterer meg grenseløst - immigrasjonsbiten. Undertegnede tror de har lagt inn dette som en kritikk mot USAs immigrasjonspolitikk. En politikk som med rette trenger all kritikken den kan få, la det ikke være noe tvil om det. MEN...jeg er samtidig lut lei av at slike ting blir trykket inn i filmer hvor det egentlig ikke har noe med filmen å gjøre. Da blir det fryktelig kunstig, og filmen mister litt momentum. Sett gjerne søkelyset på viktige saker i film, men da hvor det faller seg naturlig. Da blir både filmen bedre, og budskapet kommer tydeligere frem.

Så til personen som omtrent redder hele filmen for meg - Linda Hamilton. 63 år gammel og mer bad ass enn mange yngre actionstjerner nå til dags. Måten hun tolker en bitter og "sinna på verden" Sarah Connor som spiser Terminatorer til frokost er så kult å se at jeg synes hun bærer hele filmen.

Jeg triller en firer på terningen for Terminator: Dark Fate. En helt OK action sci fi, som de burde gjort seg mer flid med før den ble lansert, for dette var en tynn historie. Hatten av for Linda Hamilton som løfter mitt inntrykk av filmen betraktelig.

- Terminator Genisys - Rotete tidsmaskin på det jevne
- Terminator Salvation - Øredøvende sci-fi for pengene
- Terminator 3 - Rise of the Machines - En dugenes oppfølger
- Terminator 2 - Dommens Dag - Perfekt blanding av sci-fi, action og thriller!
- The Terminator - Kult sci-fi-mesterverk

- Deadpool - Rappkjefta antihelt i pose og smekk!

- Sci-fi - Les flere.
- Acionfilm - Les flere.

• Terminator: Dark Fate
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Aftonbladet
  • Dagens Nyheter