Anmeldelse av Dog Days, amerikansk film fra 2018

Komedie, Drama, Romantikk Spilletid: 113 minutter

Koselig familiefilm med søte hunder

[Skrevet av: Oliver Ødegård, Dato: 08.11.2019]

Dog days er regissert av Ken Marino og er en hundefilm fra 2018. Filmen handler hovedsakelig om hunder. Det er mange plotlinjer med forskjellige artige historier om hundeeiere og hunder. Anmeldelsen er uten spoilers

Anmeldelsen fortsetter under annonsen.

Målgruppa til filmen er definitivt hundeelskere. Filmen er full av mange hunder som gjør søte ting. Den inneholder også en del artige plotlinjer jeg elsket. En av dem handler om en mann som ikke er interessert i å skaffe seg hund, men som istedet havner i en situasjon der han må passe på en hund. En annen historie handler om en gutt som jobber som pizzabud. Han hjelper også en eldre mann å finne igjen hunden sin.

Skuespillerne gjør en god innsats. De aller fleste leverer replikkene på en morsom måte der det skal være humoristisk. Mange av dem gjør også en god jobb med de triste scenene. De som var ansvarlig for at hundene gjorde også en super jobb. Hvis hundene skal vare gira, så er de gira. Skal de være late, så ser de late ut.

Manuset er helt greit, og alt fungerer som en koselig familiefilm. Det er mange morsomme replikker og scenarioer. Det er ikke all humoren som treffer like godt, men mesteparten finner veien til blinken. Filmen har mange plotlinjer, og jeg synes den hadde klart seg uten en del av dem. Det er ikke fordi jeg synes de var dårlige, men det blir litt mye å holde styr på. I tillegg var det noen av plotlinjene jeg ikke synes var like bra som de andre. Kameraføringen er god, men dog ikke spektakulær.

Filmen er absolutt best når den fokuserer på hundene. Det er én plotlinje som fokuserer litt for mye på menneskene etter min mening, men filmen gjør generelt en god jobb med å balansere det hele. Filmen viser også hva slags emosjonell støtte man kan få fra en hund.

Det er noen triste øyeblikk i filmen som illustrerer hvor sterkt bånd et menneske og en hund kan ha. Det synes jeg var fint å få med, siden filmen handler om hunder og hundeeiere.

Alt i alt er dette en tvers igjennom koselig film. Dette er på ingen måte noe mesterverk innen komedie, men jeg koste meg glugg i hjel med filmen. Den har noen triste scener, men filmen får til å balansere dette godt med det søte og fine i bunn. Dette er også en kul film å se hvis du vil komme i ekstra godt humør. Og særskilt, hvis du er glad i hunder.

Terningkast: 5-

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Dog Days
  • Reelfilm.com
  • AwardsCircuit.com
  • Irishtimes.com
  • Austin Chronicle
  • NowToronto.com
  • Times (UK)
  • The Mail on Sunday (UK)
  • Globe and Mail

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»