Anmeldelse av Alien, engelsk (britisk) film fra 1979

Thriller, Sci-Fi, Monster-film, Grøsser Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 18 år

Sci-fi og skrekk på sitt beste

[Skrevet av: Oliver Ødegård, Dato: 31.10.2019]

Alien er regissert av Ridley Scott, og handler om lasteskipet Nostromo. Skipet har sju passasjerer. De mottar en SOS-melding fra en fremmed planet, og drar for å etterforske det. Dette går ikke som planlagt, og de får med seg en utenomjordisk organisme på skipet. Anmeldelsen inneholder spoilers.

Anmeldelsen fortsetter under annonsen.

Alt det er å si om denne filmen har allerede blitt sagt. Jeg kommer fremdeles til å komme med mitt synspunkt. Som mange andre, synes jeg at dette er en fantastisk film. Så godt som alt i filmen funker perfekt. Jeg er nok yngre enn de fleste som er Alien-fans, men som filmnerd, ser jeg denne filmen som en av de beste sci-fi og skrekk filmene noen gang.

Noe av det første jeg la merke til med filmen, var spesialeffektene. Disse ser helt ekte ut. Det er ikke ofte slik i sci-fi filmer som kommer ut i dag, og det er på grunn av overbruken av CGI-effekter. I Alien blir det ikke brukt CGI til romfartøyet. Jeg kan til og med si at jeg synes disse effektene er bedre enn den originale Star Wars-trilogien sine effekter.

Den mest imponerende effekten i filmen er romvesenet. Man kan se at det er en person i en drakt, men designet på vesenet er så ekkelt og skremmende at det ikke gjør noe. Dette romvesenet er også skummelt fordi det er vanskelig å drepe. Hele filmen blir karakterer drept én etter én, og ingen av dem finner noen annen måte enn å sprenge skipet.

Scenen der androiden (Ian Holm) mister hodet hadde for det meste gode effekter, men dessverre var overgangen fra et falskt hode til et ekte, ikke veldig god. Belysningen og hudtonen endrer seg fra klipp til klipp. Dette er egentlig det eneste jeg ikke likte med filmen.

Alle rollefigurene er tydelige. Man skjønner hvilken rolle alle har på lasteskipet, og hva de synes er lurt når det kommer til å ta knekken på romvesenet. Ripley (Sigourney Weaver) er den beste karakteren. Jeg tror dette er i sammenheng med at hun er den eneste som overlever. Det gir mening at hun er den som er mest utviklet. Alle skuespillerne gjør en super jobb.

Ridley Scott gjør en vidunderlig jobb med regien i hele filmen. Filmen har en skummel atmosfære fra første stund. Hovedgrunnen til det er at mange scener er filmet fra én kameravinkel. Samtidig hjelper det å ha minimal musikk. Filmen beveger seg generelt sakte, og det gjør at den har en god oppbygging til romvesenet begynner å drepe folk. Dette gjorde manusforfatteren Dan O’Bannon en fantastisk jobb med.

Scenen der romvesenet kom ut av brystet til Kane (John Hurt), var veldig overraskende første gangen jeg så det. Jeg trodde egentlig at den greia som satt på ansiktet hans skulle utvikle seg til noe større. Jeg ble også overrasket over hvor god den effekten var.

Alt i alt er dette en eksepsjonell film. Jeg fikk høre mye flott om denne filmen. Når jeg hører at en film fantastisk bra, pleier jeg å bli skuffet når jeg ser den. Det var ikke tilfellet her. Denne filmen var like bra som alle sa til meg at den var.

Terningkast: 6

- Alien: Covenant - Gjennomarbeidet og spennende Alien-comeback!
- Prometheus - Solid sci-fi som varmer hjertet, men ikke helt Ridley Scotts beste
- Aliens vs. Predator: Requiem - Romvesen har krig på jorden enda en gang
- AVP - Alien Vs. Predator - Actionpreget versusfilm om ikoniske romvesen
- Alien - Oppstandelsen - Special edition er fint severdig
- Alien 3 - En enklere monstergrøsser
- Aliens - Noe av det ypperste innenfor sci-fi

- Alien: Covenant - Gjennomarbeidet og spennende Alien-comeback!
- All the Money in the World - Hva penger kan gjøre med folk...
- The Martian - Passe smart romeventyr med både sjarme og humor
- American Gangster - Gnistrende gangsterdrama
- Kingdom of Heaven - Direktor’s Cut hever filmen flere hakk
- Matchstick Men - God underholdning
- Black Hawk Down - Troverdige og hardslående krigshandlinger
- Gladiatoren - Engasjerende underholdning for alle!
- G.I. Jane - Første kvinne som prøver seg som Navy SEAL
- Thelma & Louise - Vanvittig roadtrip
- Black Rain - Douglas er god som vanlig i en folkelig actionfilm
- Legenden - Eventyrfilm som har sine magiske øyeblikk
- Blade Runner - Gjennomført sci-fi-klassiker!

- En absolutt 6'er
- En av de viktigste sci-fi-filmene i historien!
- Et mesterverk i både gruvekkende skrekk og sitrende sci-fi
- Pulserende sci-fi-klassiker
- Sci-fi klassikeren er fremdeles glimrende som spenningsfilm

19.10.2015 sier Pål Frostad: Kommentar på Tor Erik Martinsen sin omtale 'Et mesterverk i både gruvekkende skrekk og sitrende sci-fi': Veldig bra anmeldelse Tor Erik. Digger Alien og elsket din omtale. Si fra hvis du er interessert i å skrive anmeldelser for filmfront. Ta kontakt med meg på mail eller facebook.
15.05.2015 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Sci-fi klassikeren fremdeles glimrende som spenningsfilm': Var veeeeldig i tvil på karakteren, men følte at om man skal velge seg en 'skrekkfilm' så syns jeg "Alien" faller bittelitt utfor betegelsen. Mulig det tross alt var mer direkte skrekkelig i 1979? :)
15.05.2015 sier Pål Frostad: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Sci-fi klassikeren fremdeles glimrende som spenningsfilm': Interessant anmeldelse som faktisk tørr å rokke ved en film som står som en klippe i sci-fi-historien og faktisk ennå er blant mine favoritter :)
Også artig å få skrekkvinklingen på anmeldelsen av Alien.
10.03.2014 sier Tore Andre Øyås: TOTALT kongefilm!! :)
18.09.2007 sier kanoner: Jeg vet dette er en klassiker, og at jeg nå kommer til å trakke på noen tær, men jeg har bare et ord om denne filmen: kjedelig.

- Sci-fi - Les flere.

• Alien
  • 1000misspenthours.com
  • ereviews.dk
  • Blodklubben.no
  • Horrorfanzine.com

Storbritannia, USA

20th Century Fox, Brandywine Productions

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»