Anmeldelse av Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn (Star Wars - Episode 3 - Revenge of the Sith), amerikansk film fra 2005

Sci-Fi, Eventyr, Action, Fantasi Spilletid: 140 minutter Aldersgrense: 11 år

En helt grei avslutning på prequeltrilogien

[Skrevet av: Oliver Ødegård, Dato: 13.11.2019]

Star Wars Episode III: Sithene Tar Hevn er regissert av George Lucas og er den siste filmen i prequeltrilogien. Filmen handler om at Anakin (Hayden Christensen) får vite at han skal bli far. Han er redd for at Padme (Natalie Portman) skal dø under fødselen på grunn av en drøm han hadde. Han søker hjelp hos sin nye venn Palpatine (Ian McDiarmid). Anmeldelsen inneholder spoilers.

Anmeldelsen fortsetter under annonsen.

Det er en del ting som har forbedret seg fra de to forrige filmene. Dialogen har blitt bedre, selv om det er noen fryktelig forferdelige øyeblikk. Et eksempel på det er dialogen mellom Padme og Anakin mot slutten av filmen. Hun sier «Anakin, du knuser hjertet mitt». Det hadde jeg fint forstått uten at hun hadde sagt det. Det går an å vise følelser uten å si det rett ut, men tydeligvis forstår ikke Lucas dette. Et annet eksempel er når Vader (James Earl Jones) skriker «Nei» mot slutten.

Spesialeffektene har forbedret seg stort fra de to forrige. Mye ser til og med realistisk ut i dag. Det gjelder blant annet den første actionsekvensen. Selv om disse effektene ser bedre ut, er det fortsatt en del scener som ser falske ut. Det gjelder spesielt i jeditempelet og Mustafar. Det er generelt en overbruk av CGI.

Manuset er helt greit. Det er mange scener jeg likte godt. Blant andre, de mellom Palpatine og Anakin. Samtalene deres er det mest interessante med filmen. Jeg liker scenen når Palpatine forteller om mesteren sin til Anakin om spesielt godt.

Jeg liker hvordan Palpatine manipulerer Anakin til å tro at jedirådet er imot han. Overgangen fra skeptisk til massemord er dog lite troverdig. Det er nok den mest skuffende biten av filmen. Når filmen fokuserer på hvordan Anakin ble til Darth Vader, forventer jeg en bedre overgang.

Skuespillerne gjør en relativt god jobb med tanke på den dialogen de er gitt. Ewan McGregor som Obi-Wan er vidunderlig i rollen. I motsetning til det mange sier, synes jeg at Hayden Christensen gjør en god jobb som Anakin. Det er bare dialogen som ikke alltid er like bra.

En ting som har vært fraværende i de to forrige filmene, er vennskapet mellom Anakin og Obi-Wan. I den originale Star Wars sier Obi-Wan at Anakin var en god venn. I den forrige filmen var de bare uvenner. Det er derfor veldig fint å se et par gode scener som viser vennskapet deres i denne filmen. Heldigvis kom serien Star Wars: the Clone Wars i 2008 som viste mer av dette.

Lyssabelduellen mot slutten er veldig overdrevent. Det ser ikke ut som at de sloss, men det ser ut som de danser. Kampen mangler også emosjonelle øyeblikk. De kommer først på slutten, men jeg skulle ønske det var mer av det under kampen.’

Jeg liker veldig godt at det blir kuttet mellom fødselen av Luke og Leia og «fødselen» av Darth Vader. Det funker spesielt godt siden Luke og Leia er heltene i den neste trilogien, og Vader er skurken.

Alt i alt er denne filmen helt OK. Det er mange gode actionscener og CGI-en har forbedret seg fra de forrige filmene, selv om det er fremdeles brukt for mye av det. Noe av dialogen funker er blitt bedre fra de forrige, men det er fremdeles noen forferdelige replikker her og der.  Anakins overgang fra skeptisk til Jedirådet til massemorder gikk altfor fort. Musikken av John Williams er som alltids fantastisk.

Terningkast: 4

- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi - Heidundrende underholdende generasjonsskifte!
- Rogue One: A Star Wars Story - Svært underholdende og Star Wars-tro!
- Star Wars: Episode VII - The Force Awakens - Kvalitetsspekket og imponerende underholdende kraftoppvåkning
- Star Wars: The Clone Wars - En dårlig start på en god serie
- Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper - Bedre og mer severdig enn sin forgjenger
- Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel - George Lucas, hva skjedde?
- Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake - Den gode gamle Star Wars-finalen
- Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake - Oppvisning i effektmakeri, underholdning og filmkunst
- Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen - Eventyrlig sci-fi på sitt beste

- Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel - George Lucas, hva skjedde?
- Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen - Eventyrlig sci-fi på sitt beste
- Siste natt med gjengen - Drama om å være ung under optimismens USA

- Klisjemessig, men med kul bakgrunnshistorie
- Positiv overraskelse, alt tatt i betraktning
- Star Wars: Episode 3 - Sithenes hevn

02.06.2011 sier Kristine Oseth Gustavsen: Jeg trur jeg hadde gitt den en dårligere karakter om jeg ikke hadde sett de andre filmene først og sånn sett blitt vant med hvor dårlig alt egentlig er i prequel-filmene. Men trur jeg fortsatt faktisk likte denne best av dem, altså.
31.05.2011 sier Pål Frostad: Jeg er enig med deg i at filmens historie er ganske god, men jeg klarte ikke helt å svelge denne filmen like godt som deg. Synes det ble litt for mye klisjeer og alt ble litt middelmådig for min del. Aldri helt dårlig altså, siden Lucas har kastet så mange av sine skinnende sparepenger etter dette så er det tekniske og effektene ganske bra. Manuset og regien syne jeg var mindre god og dette var en film jeg aldri koste meg med når jeg så den. Det er mulig at dette er en litt elsk eller hat-film for noen av mine venner elsker den og gir den faktisk en sekser. Ja så forskjellig skal man være ;). Men vi er jo enig i noe her og en karakter fra eller til er jo ikke det største avviket.

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray