Anmeldelse av Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein, amerikansk kortfilm fra 2019

Kortfilm, Komedie Spilletid: 32 minutter

Absurd og merkelig humor

[Skrevet av: Oliver Ødegård, Dato: 21.10.2019]

Frankenstein’s monster’s monster, Frankenstein er regissert av Daniel Gray Longino og er en fiktiv dokumentarkortfilm fra Netflix. Filmen omhandler David Harbour III som forsøker å finne ut av sin fars hemmeligheter. Faren hans, David Harbour jr. var også en skuespiller. David Harobur III må derfor se på et teaterstykke som faren var med i. Stykket omhandler Frankensteins monster. Anmeldelsen er uten spoilers.

Anmeldelsen fortsetter under annonsen.

Kortfilmen har en type humor som ikke alle kommer til å like. Jeg elsker derimot humoren. Dersom du derimot ser etter logikk, kommer du ikke til ha det noe særlig gøy med filmen. Det er humoren som får filmen til å fremstå underholdende.

Den beste delen av filmen er når vi får se stykket som omhandler Frankensteins monster, som David Harbout jr. skrev. Plottet i teaterstykket er ikke så mye å skryte av, men jeg tror det er litt av meningen. Det skal være litt merkelig og overdrevet, ettersom det er en parodi.

Alle skuespillerne gjør en god jobb. De lever seg inn i rollene og gjennomfører det selv om mye virker absurd. I teaterstykket overdriver skuespillerne veldig. Det er noe som passer veldig godt inn, siden det i teater overdrives mer enn på film.

Den delen av filmen som ikke viste teaterstykket, var ikke like vellykket. Delen er langt ifra dårlig, men det er teateret som er det aller beste med filmen. Jeg tror filmskaperne hadde klart seg bedre kun med stykket, og heller gjort det litt lenger.

Du får en kortfilm som ikke alle vil like. Personlig, elsker jeg humoren. Den er absurd, men artig. Konseptet er også en ting jeg digger med filmen. Skuespillerne gjør en god jobb med å få frem hvor merkelig humoren er. Jeg synes filmen i sin helet var god, men jeg hadde det mest gøy når teaterstykket stod frem på skjermen. Jeg skulle ønske resten av filmen var like bra som det. Alt i alt hadde jeg det moro gjennom hele filmen.

Terningkast: 5

Omtalespalte: Kortfilm

En kortfilm varer vanligvis under 30 minutter og formatet er en mye brukt variant for nye filmskapere for personlig utvikling.

En kortfilm kan betegnes som alt i fra en reklamefilm, dokumentar, opplysningsfilm eller som novellefilm. Mang en kjent filmskaper har derfor startet sin karriere og kunsteriske utvikling med å lage kortfilmer.

Kortfilmen har mange egne filmfestivaler, her i Norge blant andre Kortfilmfestivalen i Grimstad.
Les flere spalteomtaler: Kortfilm
- Streaming - Les flere.
- Komedie - Les flere.
Les mer om kortfilmen

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»