Anmeldelse av Maleficent: Mistress of Evil, amerikansk film fra 2019

Eventyr, Familie, Fantasi Spilletid: 118 minutter

Deilig eventyreskapisme!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 17.10.2019]

Det har gått flere år siden hendelsene i Maleficent. Aurora er i ferd med å bli dronning, og forholdet til prins Phillip er sterkere enn noen gang. Hennes gudmor Maleficent er imidlertid ikke nødvendigvis sjeleglad for dette, for kampen mellom menneskene og feene er både betent, bitter og voldelig. Nye fiender og allianser oppstår, og kampen for å forsvare sitt rike og dets magiske skapninger tetner til.

Oppfølgeren til førstefilmen har norske Joachim Rønning (Max Manus, Kon-Tiki, Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge) bak spakene. Angelina jolie gjentar rollen som den mørke feen Maleficent, mens bedårende Elle Fanning i rollen som Aurora nok en gang føles bortimot perfekt i rollen med sin søte,beskjedne og empatiskapende utstråling.

Nå er det også vanskelig å se for seg noen annen enn Jolie i rollen som den mørke og mektige, men misforståtte Maleficent. Jolie er nærmest kun skinn og bein, inkludert de velkjente høye kinnbeina, men fremtoningen som Nattskygge er en herlig opplevelse å se utfolde seg på det store lerretet.

Maleficent-filmene føles i det hele tatt hakket dypere og grundigere skildret enn mange av sine Disney-søsken av noen prinsessefilmer, og Rønning har sammen med manusforfatterne dykket enda dypere denne gang, noe som også gjør at vi bryr oss mer om karakterene.

Dette er fra første bilde av en særs CGI-drevet film. Her er det mye etterpålagte effekter og tablåoppbygninger i et svært komplekst landskap hvor blant annet et yrende dyreliv med feer, blomster og andre skapninger er med på å skape hele eventyrstemningen. Det er overraksende ofte at dette ser veldig bra ut, og man legger fort merke til at CGIen ikke bare er veldig god, det ser heller ikke like ofte ut som om skuespillerne står foran en skjerm, men heller oppleves som å faktisk være ute i skog og mark. Herlig!

Visuelt sett byr filmen på noen riktige godbiter, og er man fan av kostymer, pomp og prakt, vil særlig garderoben til Michelle Pfeiffer (Dronning Ingrith) få deg til å sikle mang en gang! Hennes kjoler og walk-in closet må rett og slett være enhver skapdronnings drøm! Førstefilmen ble da også Oscar-nominert for kostymene, noe fort denne andrefilmen også kan ende opp med å bli.

Regimessig er det et lekent tempo og introduksjoner av både nye og gamle kjent karakterer som gjør at filmen aldri føles kjedelig. Balansen mellom spenning og action gjør at noen scener trolig blir litt vel spennende for de aller minste, men stort sett forblir det skumle fraværende for dem som måtte frykte dette blir for mye av det gode. Relasjonen Aurora og Maleficent byr på flere gode historielinjer og utvidelsen av Tornerose-historien vi alle kjenner, føles både sjarmerende og respektfullt skrevet til vår tid, uten heldigvis å bli verken for politisk korrekt eller for moderne heller.

Og, her er da også mye klassisk gammeldags overflatisk eventyrestetikk, lover og regler, hvor blant annet prinsen og kongen forblir som flate statister i bakgrunnen. Denne filmen er damenes film, med Jolie, Fanning og Pfeiffer i sentrum. For så vidt helt greit, men like fullt litt mangelfullt i rettferdighetens navn. En ganske så lang slagscene den siste halve timen kunne også blitt kortet ned noe.

Som eventyrfilm anno 2019 er det dog vanskelig å ikke la seg fenge av denne filmen, den har tross alt mer kjøtt på beina enn mye annet fra Disney. Samtidig føles den å ha visse begrensninger hengende over seg grunnet det ”stive” eventyrformatet, men hvor flere nye elementer i historien og rundt karakterene overskygger dette godt. Barn vil trolig bli helt fortryllet av dette, og Maleficent må vel strengt tatt være en av de absolutt kuleste blant Disneys enorme katalog av ”onde” karakterer! Vi voksne kan imens sitte og beundre Jolies makeløs vinger, horn og kinnbein. For ikke å glemme Pfeiffers smykker og garderobe altså.

(Foto/Copyright: Disney Enterprises, Inc.)

- Maleficent - Rotete om ond og pen Angelina Jolie

- Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge - Stødig piratunderholdning fra Rønning og Sandberg
- Kon-Tiki - Trygg, stødig og pen "Kon-Tiki"
- Max Manus - Vellykket Historisk Portrett

• God Kveld Norge (TV2)
  • Dagens Nyheter
  • Aftonbladet
  • SR P4

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»