Anmeldelse av The Walking Dead - Sesong 9, amerikansk tv-serie fra 2019

Grøsser, Thriller, Drama

The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 5 26.07.2014   The Walking Dead - Trailer 03.11.2010   The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 6 11.07.2015   The Walking Dead - Trailer: Walking Dead - Sesong 4 21.07.2013

The Walking Dead - Sesong 9

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.10.2019]

Sesong 9 begynner noen måneder etter den forrige sesongen sluttet. I kjelleren til Rick holdes Negan fanget. De forskjellige fraksjonene som Hilltopp, Alexandria, Sanctuary og Kingdom styres av velkjente fjes. Det blir også dannet et samarbeid mellom dem, men samarbeidet er ikke like lett, særlig fordi hatet mot de gjenværende i Sanctuary-gjengen er stort. Det blir også forsøk fra Rick og Michonne å danne et samfunn med lov og orden og et slags demokrati som styreform. Da gjenstår det å se hvordan den nye æraen vil klare seg i kampen for overlevelse med fellesskapet intakt...

The Walking Dead har vært litt av en reise i både oppturer og nedturer, og nå er serien inne i sin 10-ende sesong når denne anmeldelsen av sesong 9 skrives. Synes de fleste sesongene holder høy underholdningsverdi, utenom sesong 2 og sesong 7 som var litt haltende, men likevel ikke dårlig. Sesong 8 var det også mye hummer og kanari, men alt i alt var det en ganske fengende sesong, selv om ikke akkurat troverdigheten stod i høysete. Derfor viste jeg ikke hva jeg skulle forvente av 9-ende sesong. Vil den klare å tilføre noe nytt? Vil sesongen gi meg underholdning for pengene? Og hvordan vil det gå med våre følgesvenner?

Serien har nå kjørt seg litt fast og er ikke like nyskapende lenger. Walking Dead er en serie med godt skuespill og underholdende spenningsscenarioer, men serien feiler alltid på å skape realisme i konfliktene som oppstår. Det har også irritert meg at rollefigurene gang på gang gjør de samme feilene om og om igjen. Dette får meg noen ganger til å rive meg i håret over hvor dum det går an å være, og ikke minst at når de gjør så mange feil som de gjør hele tiden, så er det veldig kunstig at de faktisk har greid å overleve så lenge som de har. Og også i denne sesongen er ikke realismen noe bedre enn de foregående sesongene.

Sesongen starter litt tamt, men med nytt tankegods, og med noen spennende zombiescener innimellom, men ikke så spenstig som de beste begynnelsene. Det interessante med mellommenneskelig drama er også begynt å falle noe bort til fordel for dumskap og billig action. Det er dog mye drama i serien og handlignen flyter ganske treigt til tider, nesten for tregt noen ganger. Men det blir man raskt vant til når man er i Walking Deads zombieapokalyptiske verden.

Zombiene er også på plass i varierte fasonger og utforming, men utenom de er det ikke så mye å rope hurra for. Synes sesongen føles direkte uengasjerende til tider med alt for mange dramasekvenser som treger ned handlingen som ofte kommer i andre rekke. Det gøye med Walking Dead er jo all actionen, spliden og zombiene, men det er ofte veldig lite av det, og da føles serien litt dratt ut til tider, som forsåvidt er et stort problem med mange serier. Men det bør ikke være slik at man begynner å kjede seg i Walking Dead, og det gjør jeg ofte i niende sesong. Det blir for mye stillestående fyll, istedet for interessant og actionpreget handling.

Det begynner å bli mange rollefigurer i serien, men ikke alle er like kule lenger og har begynt å utspille sin rolle. Men sesongen har noen høydepunkter også. Noen av våre helter takker for seg, men jeg hadde dog ventet mer av denne scenen. Det blir også antihelter som mot alle odds klarer seg på en litt for flaksete måte. Midtveis i sesongen kommer viser også en ny spennende gruppe seg. Jeg skal ikke avsløre noe annet enn at den oppfører seg kreativt og nytenkende i kampen for å overleve. Det skaper mildt sagt en ny paranoia hos heltene i Walking Dead-universet.

Første halvdel av sesongen var nærmest gjespende. Da trekker andre halvdel litt mer opp. Der bygges det opp til en ny konflikt som gjør at man får lyst til å se videre på neste sesong. Men om det er nok til å gjøre opp for den labre første del av sesongen, vet jeg ikke helt. Det skal jo ikke være en lidelse å se deler av sesongen. Alt i alt synes jeg dette er en svakere sesong enn gjennomsnittet av Walking Dead-sesongene, men sesongen har sine stunder og det gjør at jeg ruller en forsiktig firer på terningen.

- The Walking Dead - Sesong 7
- The Walking Dead - Sesong 8: Mye action
- Walking Dead - Sesong 1 - Fantastisk zombieserie!
- Walking Dead - Sesong 2 - Mindre zombier og mer indre stridigheter
- Walking Dead - Sesong 3 - Ny giv i zombieverdenen!
- Walking Dead - Sesong 4
- Walking Dead - Sesong 4
- Walking Dead - Sesong 4 - Zombiens seiersgang
- Walking Dead - Sesong 5 - Beste sesongen til nå!
- Walking dead - Sesong 6 - Iskald spenning

23.05.2011 sier cuegirl: Fantastisk serie!

Følger tegneserien til punkt og prikke! <3
08.11.2010 sier Jacob: Brukt over en dag på å laste ned første episoden i HD! Gleder meg :)

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• The Walking Dead