Anmeldelse av The Girl Next Door, amerikansk film fra 2007

Kriminal, Drama, Thriller Spilletid: 91 minutter

Grusom sadisme basert på virkelige hendelser

[Skrevet av: Lars-Erik Lie, Dato: 02.10.2019]

Denne saken er i ettertid blitt sett på som den mest djevelske og sadistiske saken som rettsvesenet i Indiana noen gang har behandlet.

Da har jeg vært gjennom THE GIRL NEXT DOOR, og dette er en film som sparker like hardt som en hest. Filmen er basert på Jack Ketchum sin novelle, som igjen er basert på det virkelige drapet på 16 år gamle Sylvia Likens, i 1965. Sylvia ble torturert og behandlet på det mest grusomme av en dame ved navn Gertrude Baniszewski, samt hennes barn. Alle tok del i torturen og overgrepene.

Historien i THE GIRL NEXT DOOR følger hovedtrekkene til historien fra virkeligheten, der den vakre tenåringsjenta Meg, og hennes søster, blir plassert hos tante Ruth, fordi foreldrene er omkommet i en ulykke. Men Ruth liker ikke Meg, og når ungene hennes (hovedsaklig gutter), begynner å plage Meg, så hiver tante Ruth seg på, og lar dem drive på, pluss eskalerer torturen og volden til nye høyder. Ja, ho liker også å gi hennes yngre søster juling, og gjør det flere ganger.

Dette er ikke en film som er ment som "underholdning", men denne er ment til ettertanke. Det er mange temaer som tas opp her, og ikke minst spørsmålet om barns grusomhet, hvor langt kan barn faktisk gå når dem får lov? Tydeligvis ganske langt... Den sadistiske volden og torturen som tante Ruth bedriver er både utspekulert og grusom, og man kan undre på hva som får ho til å gjøre slikt mot sitt tantebarn?

Historien fortelles via nabogutten David, som i filmen delvis involveres i det som skjer, da han er venn med sønnene til tante Ruth. Han sliter med dårlig samvittighet fordi han synes han ikke gjorde nok for å hjelpe Meg, og dette er noe som plager han i mange år etterpå. Dette blir jo også et slags tema i filmen egentlig, når skal man gå inn og gjøre noe i saker der man vet det foregår fæle ting?

Gregory Wilson har en stø regi her, og filmen foregår tilbake på 50-tallet, og kan således tidvis minne litt om f.eks. STAND BY ME. I begge filmene er det gode skuespillere, og en story som virkelig engasjerer seeren, men der slutter vel likheten også, da THE GIRL NEXT DOOR, tar seeren med inn i en mørk og sadistisk verden, der tante Ruth regjerer med sine villstyrige sønner.

THE GIRL NEXT DOOR er en film som gjør inntrykk og denne her glemmer du ikke med det første, for å si det slik. Spesielt ille er det å vite at saken som filmen er basert på, om mulig er ENDA verre enn det man ser i filmen, og man kan ikke annet enn å synes synd på Sylvia Likens, som fikk slikt et grusomt endelikt.

THE GIRL NEXT DOOR er en teknisk vellaget film, om et vondt og ubehagelig tema, men verden ER vond og ubehagelig, og iblant så trenger man å vekkes litt for å se ting slik dem er. Dette er basert på virkeligheten, og slike ting skjer overalt, til enhver tid, dessverre.

Jeg anbefaler denne filmen på det sterkeste. Dette er virkelig en skrekkhistorie som tar deg med inn i "hverdagsvoldens" mest ekstreme øyeblikk og den gjør stort inntrykk.

• The Girl Next Door
  • Ukhorrorscene.com