Anmeldelse av Men In Black, amerikansk film fra 1997

Action, Komedie, Sci-Fi Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 15 år

Supermorsom romvesenaction

[Skrevet av: HaukAnd, Dato: 30.09.2019]

Men in Black er blitt et populærkulturelt fenomen med 3 oppfølgere, men ingen av dem har noen gang greid å overgå kvalitetene til den første filmen.

James Darrell Edwards III (Will Smith) er en undercoveragent i NYPD. En kveld kommer agent K (Tommy Lee jones) og tar han med på en prøve. Vi får se aliens, vi får se monstre, vi får buddy cops, vi får alt.

Handling
Filmen starter med en kontroll på en grensestasjon mellom USA og Mexico. I løpet av noen minutter får vi vite hva slags organisasjon Men in Black er. Vi får deretter se James Darell Edwards III løpe etter en veldig rask fyr med en veldig rar gønner. Nå tar klipperen oss med til politistasjonen hvor James Darell Edwards III jobber hvor vi får se at han blir tatt med på en prøve for å se om han kan bli en dugandes man in black. Under denne opptaksprøven konkurrer James med soldater og agenter av alle slag. James er helt klart en outsider, men viser en særegen evne til å trekke riktige slutninger. Han blir agent J, og vi får vite hvordan forholdet mellom jorda og de utenomjordiske er. Vi får også se hovedkvarteret til MIB. Men alt er ikke rosenrødt: Plutselig, på et jorde i Midtvesten, kommer en tafatt flygende tallerken med en trussel som kan ødelegge jorda.

Skuespillet
Skuespillet er jevnt over bra. Smith spiller en figur som til tross for å bli blandet opp i en ekstremt spesiell situasjon, greier å beholde fatningen. Jones er god som en agent K, en kald fyr som vet alt, ALT, men som ikke sier så mye. De andre birollene som Zed (Rip Tom) og patologen Dr. Laurel Weaver (Linda Fiorentino) er troverdige, men etterlater ikke det samme inntrykket som Smith og Jones. Will Smith tar med seg sin streetsmarte figur som vi kjenner helt fra hans debut som Fresh Prince in Bel Air, mens Jones bygger videre på Clint Eastwoods a Man without name, er iskald, uutgrunnelig og med full kontroll. De står veldig godt til hverandre, og er noe av det som gjør denne filmen så god som den er.

Skurken
Skurken er såpass skummel at lillesøsteren min gråter seg i hjel, lillebroren min ler seg ihjel, og faren min bare ser på skjermen og syns det er barnslig.

Annet
Effektene har selvsagt ikke Avengers-nivå, men de funker og jeg blir overbevist. Humoren er i særklasse og har gode doser med slapstick, ordspill og overraskelser.

Se denne filmen nå, den er supermorsom og gir deg noen svar. For eksempel at lite ikke betyr uviktig, og at vi kanskje ikke er så viktige som vi tror.

- Men in Black: International - På det jevne om mennene (og damene) i svart
- Men In Black 3 - Gutta i svart funker fortsatt!
- Men In Black 2 - Ikke like gøyal som den første

- Men In Black 3 - Gutta i svart funker fortsatt!
- Men In Black 2 - Ikke like gøyal som den første
- Wild Wild West - Forsøk på steampunkmoro med Will Smith
- Get Shorty - Fornøyelig treffsikker kriminalkomedie
- The Addams Family - Noen vil svindle den morbide familien

- Lys, leken sci-fi med kulhet og humor i herlig symbiose
- Massiv, Intensiv og Bullshit

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie
- Sci-fi - Les flere.