Anmeldelse av Kaptein Sabeltann og Den Magiske Diamant, norsk film fra 2019

Barn, Familie, Animasjon Spilletid: 81 minutter Aldersgrense: Alle år

Underholdende film om kongen på havet

[Skrevet av: Oliver Ødegård, Dato: 30.09.2019]

Kaptein Sabeltann og den Magiske Diamant er regissert av Rasmus Sivertsen og Marit Moum Aune og er basert på teaterstykket med samme navn. Filmen handler om en diamant som kan oppfylle et ønske hver fullmåne. Kaptein Sabeltann (Kyrre Haugen Sydnes) ønsker å få tak i diamanten, men det ønsker også den onde Maga Kahn (Bartek Kaminski). Anmeldelsen er uten spoilers.

Anmeldelsen fortsetter under annonsen.

Kaptein Sabeltann var en stor del av barndommen min. Derfor var jeg først litt skeptisk til filmen. Det er nok kanskje derfor jeg ble veldig overrasket over at den faktisk var helt grei. Historien i seg selv er kanskje litt i det enkleste laget, men det er ingenting direkte dårlig med den. Filmen har også et enkelt budskap, men fremdeles et godt budskap å formidle.

Mindre barn kommer til å storkose seg med filmen. Det kan jeg nesten garantere. Filmen føles som grei nok underholdning for ungdom og voksne, men ikke noe like fantastisk som Pixars aminasjonsmagi.

Skuespillerne gjør en god jobb. Det jeg ofte ser i animasjonsfilmer (spesielt hvis de er dubbet) er at skuespillerne underdriver. Det jeg mener med det er at animasjonene er energiske, men stemmene har lite innlevelse. Det er dog ikke slik med 'Kaptein Sabeltann og Den Magiske Diamant'. Det hjelper også at skuespillerne er relativt ukjente, og du ikke er gått lei stemmene til de som gir rollene liv.

Animasjonen ser vakker ut. Den er både fargerik og energisk. Karakterdesignet på de aller fleste ser kul nok ut, men det er et par rollefigurer som jeg synes kunne vært forbedret.

I filmen får vi høre noen av sangene til Terje Formoe. Sangene er veldig fengende, men det er veldig synd at mange av sangene kutter midt i. Som regel får vi bare et vers og et refreng per sang. Noen av sangene har en litt barnslig vri, det er noe jeg synes filmen kunne greid seg uten.

Det er lenge siden jeg har sett noen videoutgivelser om Kaptein Sabeltann, men jeg husker at det var litt tøffere enn det denne filmen var. Jeg husker at fiendene var ekle i utseende og kroppsspråk. Her ser fienden kjempekoselig ut, og er en kløne. Jeg skulle ønske at han var litt mer truende. Sabeltann virker også litt for mild. Han påstår at han er grusom i en av sangene, men vi får aldri se han gjøre noe grusomt. Filmen tar dog en mer humoristisk vri, men dessverre er den humoren laget mest for de minste.

Sunniva (Siri Skjeggedal) har en helterolle i filmen. Dette er fint å se, siden i tidligere Sabeltannhistorier har hun ikke vært så delaktig i selve plottet på en mer viktig måte.

Alt i alt føles filmen som god underholdning for mindre barn, og helt grei underholdning for voksne. Handlingen er enkel å følge og har et godt budskap. Filmen har vakker animasjon og stødige stemmeskuespillere. Sangene skulle jeg ønske ikke var kuttet ned. Filmen valgte å ta en humoristisk rute, men jeg hadde nok hatt mer lyst på en tøffere vei. Jeg skulle ønske både Sabeltann og Maga Kahn hadde mer mystikk og skummelhet å spille på, men alt i alt kan jeg ikke klage over det filmen leverer og er sikker på at dette blir en vinner for småbarnsfamiliene.

Terningkast: 4

- Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama - Pirates of the Lama Rama!
- Kaptein Sabeltann - En helaftens norsk sjørøvertegnefilm med Kaptein Sabeltann
- Kaptein Sabeltann og den forheksede øya - Fengende Sabeltannforestilling
- Kaptein Sabeltann og hemmeligheten i Kjuttaviga - Denne forestilligen følger greit opp!
- Kaptein Sabeltann og skatten i Kjuttaviga - Sjarmfull forestilling, men filmatiseringen kunne vært mer proff

- Animasjonsfilm - Les flere.
- Barnefilm - Les flere.
- Norsk film - Les flere.

• Kaptein Sabeltann og Den Magiske Diamant
  • Trønder-Avisa
  • Barnibyen.no
  • Filmfrosk (Youtube)
  • Jumpcutonline.com
  • Krsby.no
  • Barnevakten.no

Qvisten Animation AS

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»