Anmeldelse av Når ulven synger (Le chant du loup), fransk film fra 2019

Action, Drama Spilletid: 115 minutter

Fransk U-båtfilm presentert av Netflix

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.09.2019]

Alt begynner med et krigsoppdrag utenfor Syria. Det er en bra actionspekket begynnelse. Og ut i fra dette får vi definert hvem som er hovedpersonen i filmen. Vi skjønner hans genialitet og vi får sympati for rollefiguren som går langt for å komme til bunns i ubåtmysteriumer. Etterhvert tilspisser alt seg og vi skjønner mer av hva som er på ferde og det går mot et krigsscenario som føles svært uhyggelig...

Jeg ble fan av utbåtfilmer helt siden jeg så Das Boot i tidlig voksen alder. Det er noe eget med slike filmer der marinefolk gjemmer seg langt nede i dypet i en sårbar metallisk konstruksjon. Historien og plottet er meget fiffig utformet og fungerer ganske godt i filmen. Liker at filmen får deg til å tenke og fundere gjennom tenkte fremtidsscenarioer. Filmen er også meget aktuell og setter fokus på hvor farlig en atombombetrussel egentlig er og at det ikke er rom for noe feil når atombomben er på vei.

Regien er ved Antonin Baudry, som gjør en bra debut som filmregissør. Filmen er ikke veldig actionpreget, men føles likevel som temmelig intens til tider. Liker også de vakre bildene i filmen både estetisk sett og poesien i hvordan ting er lagt frem i filmen. De franske filmskaperne klarer seg bra. De vet når de skal bruke små effekter og når de føler seg for god til effektkaos som bare ser tøft ut. Det er litt befriende å få en film uten så mye effektfokus. For hadde dette vært laget av Hollywood, hadde nok dette vært en helt annen film som lett kunne blitt både for overdrevent og klisjemessig.

Setter pris på den psykologiske stemningen i filmen. Liker at filmen setter fokus på hvordan ubåtfolka selv opplever farene og du kommer veldig nært på både rollefigurene og ubåten i dette fiktive scenarioet. Dette føles meget spennende med sparsomme virkemidler. Men det er også en krigsfilm som leverer varene. Med andre ord er det også denne gangen er det antikrigsfokus i en annerledes krigsfilm. Men etter den kule starten går ting mer sakte og bygger seg sakte men sikkert opp mot den intense sluttdelen der alt blir avgjort på liten tid.

Dette er en gjennomtenkt og spissfindig fiktiv historie som forklarer hvordan ting kan gå galt når mennesker skal tolke en fiende. Det er lett å gjøre feil i en slik situasjon og det kan få enorme konsekvenser. Flere ganger i filmen får vi se både hvor kvikk enkelte personer er i hodet, men at det også er svært liten margin fra suksess til fiasko. Liker hvordan filmen forklarer oss begreper og ting underveis slik at vi får et sett med regler i filmen som senere blir brukt på nytt for å skape en større helhet. Slikt tar riktig nok litt tid, men når slikt fungerer, er det ganske så underholdende det også.

Jeg må også si at jeg likte slutten, som langt i fra var noen simpel affære som en Hollywoodfilm med letthet kunne funnet på å bruke i all sin typiske heltemot og patriotisme som amerikanske filmstudioer er viden kjent for. Likevel er ikke slutten like genial her som resten av filmen, men den gjør jobben sin på passe troverdig vis.

Filmen føltes bra troverdig i sin fremstilling av mye, selv om man skjønner at ting er satt litt på spissen til tider, men likevel solid gjennomført og et friskt, franskt pust inn i en ubåtfilmsjanger som ikke er heftig utforsket i alle bauer og kanter. Likte også at filmen beskriver ting fra vår samtid og ikke går tilbake i tid, selv om det også kan være spennende nok i seg selv.

Filmen underholdt meg på flere plan og var en del annerledes enn jeg først trodde. Likte reisen filmen tok meg med på. Det gjør at jeg følte denne filmen var litt undervurdert. Om du vil prøve deg på en litt annerledes film er dette solid nok. Filmen finnes til og med med et engelsk lydspor om du ikke vil høre på originalspråket som er fransk. Men det å se dette på originalspråket fenget meg stort og føltes verdt det, til tross for at det føltes litt mer som lekser. Men selv om filmen fungerer på mange plan, er det rom for forbedringer, men dette er ikke den verste filmen du kan bruke en kveld på. Den er bra laget ut i fra manuset i bunn med et interessant scenario.

Omtalespalte: Krigsfilm

Her finner du omtaler av krigsfilmer.
Les flere spalteomtaler: Krigsfilm

• Når ulven synger
  • Ppe.pl
  • Film.com.pl
  • Fdb.pl
  • Filmtopp.se
  • The Straits Times (Singapore)
  • Dailydot.com
  • Alwaysgoodmovies.com