Anmeldelse av The Natural, amerikansk film fra 1984

Drama Spilletid: 134 minutter Aldersgrense: 12 år

Naturtalentet som blomstrer sent...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.10.2019]

Roy Hobbs vokser på på 1910-tallet på en gård i Nebraska. Der lærer han å spille baseball av sin far. Men en dag faller Roys far om under et eiketre på gården deres, da han dør av hjerteinfarkt. Rett etter dette slår lynet ned i samme tre. Av stammen spikker Roy seg et nytt balltre der han brenner inn Wonderboy og et lyn på balltreet. Da tenker Roy å bli en stor stjerne, men livet er full av overraskelser og det får Roy erfare. Vi følger ham gjennom flere tiår i kampen om å spille proff baseball. Og selv om årene taler mot ham, så har han mye talent som venter på å bli oppdaget, men veien dit er lang og tornefull...

Alt begynner med et barn som øver på baseball. Da øyner jeg at dette drar over i de sportsfilmvennligelige hjørner. Det er en vei jeg synes svir litt å se, men så lenge det er en god film, er det ikke så nøye. Og denne filmen har sine stunder. Filmen er regissert av regissøren bak Rain Man, Sleepers og Good Morning, Vietnam. ‘The Natural’ har en del kjente navn å skilte med. Det er store profiler som Robert Redford, Robert Duvall, Glenn Close, Kim Basinger og Michael Madsen. Redford er som vanlig stødig i hovedrollen og gjør filmen svært så severdig, bare med sin staute tilstedeværelse i rollen som Roy Hobbs.

Filmen er bra fotografert. Vi får flere scener med base ball-kasting i flotte omgivelser med solen i bakgrunnen. Disse scenene ser litt klisjemessige ut, men føles også bra gjennomarbeidede med et øye for filmestetikk. Det samme kan sies om filmmusikken som er veldig klassikerpreget symfoniorkestermusikk, men den er dog noe generisk til tider, uten at jeg kan sette fingeren helt på hvilke film jeg har hørt lignende før i.

Liker også historien til filmen. Alt er basert på en roman av Bernard Malamud fra 1952. Filmen følger litt oppskriften til en standard sportsfilm, men det blir dog noen overraskende scener som da hovedpersonen blir skutt av en flott dame med sort slør og kjole. Liker også scenene der hovedpersonen bygger karakter. Vi får ikke vite så mye om ham, før vi ser ham i aksjon. Han er litt beskjeden, men samtidig ambisiøs og liker at vi ikke vet mer om han enn laget han spiller for. Det er jo litt rart å få inn en spiller i høy alder som aldri har spilt før. Det blir også litt fokus på kjærlighet i filmen.

Dette er en film om å aldri gi opp drømmen. Det er litt gøy med underdoger i filmer, og da særlig de av det litt eldre slaget som viser seg å være solide spillere i høy alder. Og selvsagt avslører også tittelen en god del, fordi dette handler om et naturtalent som av diverse årsaker ikke får fulgt drømmen sin om å spille profesjonell baseball og prøver seg en siste gang i veldig voksen alder der de fleste hadde tenkt at det var på tide å gi seg. Liker den sympatiske rollefiguren Roy Hobbs. Han bryr seg mer om å spille enn pengene han tjener.

Filmen klarer å skape en bra atmosfære, men gjør seg innimellom skyldig i å dra på for mye. Hovedrollefiguren virker nemlig for utrolig og fremstår som en kjernekar tvers igjennom. For de som liker slikt, så er jo dette bra. Folket liker nemlig filmer om sympatiske helter og det er virkelig Roy Hobbs i Robert Redfords særegne skikkelse. I mine øyne er dette litt av en jokerfilm. Jeg anerkjenner den ikke like mye som de store klassikerne, men synes filmen har en del bra sider ved seg likevel. Den er dog noe lang, men klarer å holde bra på interessen min. Jeg ønsker å se hvordan det går med Hobbs til slutt. Det er i alle fall en del tvister i filmen, som gjør den ekstra interessant. Med andre ord er ikke dette like rett frem som man først tror. Det hele er også ekstra nervepirrende mot slutten og det er også denne passasjen som fungerer best i filmen og gjør den kul å se.

- Man of the Year - Hva hvis en komiker stiller til valg som President, og vinner?
- Bandits - En lite morsom og mindre underholdende film uten signatur
- Sphere - Sær kuleunderholdning for spesielt interesserte
- Wag The Dog - Media lures for at presidenten skal bli gjenvalgt
- Sleepers - Mishandling på ungdomsanstalt
- Rain Man - En virkelig herlig historie om to brødre
- Good Morning, Vietnam - En annerledes krigsfilm

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Antagony & Ecstasy
  • Filmcritic.com
  • Larsenonfilm.com

Tri-Star Pictures (TriStar Pictures), Delphi II Productions

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»