Anmeldelse av Paul Blart: Mall Cop 2, amerikansk film fra 2015

Action, Komedie Spilletid: 94 minutter

Paul Blart versus skurker i Las Vegas...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.10.2019]

Paul Blart jobber fremdeles på et kjøpesenter, og han bor fremdeles sammen med sin mor til hun ble overkjørt av en lastebil, når hun skulle plukke opp avisen som lå midt i veien. Det skjærte seg med hans store kjærlighet, men han har alltid sin tenåringsdatter som han tar vare på. Og etter å ha jobbet på kjøpesenteret i lang og tro tjeneste i seks hele år, begynner han å bli klar for en ferie. Ferden går til Las Vegas og han tar med sin tenåringsdatter. Sammen skal de kose seg, men det viser seg på nytt at Paul Blart får bruk for sine handlekraftige evner for å løse overilte kriminelle situasjoner...

Den første Paul Blart: Mall Cop-filmen var ikke en storfilm på noe vis, derfor synes du kanskje det er litt rart at jeg gir oppfølgeren en sjanse, men jeg liker å se oppfølgere og vurdere dem opp mot første film. Men der første film begynte med litt humordrive, kjører denne andre filmen mer på tomgang. Det er lengre mellom spøkene og poengene og de er ikke særlig mye å skrive hjem om heller. Det gjør at filmen ikke fungerer som noen særlig lattermaskin. Det er rett og slett litt humortørke i filmen og det du får er mer flaut enn morsomt.

Men det er ikke bare humoren det skorter på. Historien er heller ikke særlig revolusjonerende på noe vis. Nå hadde ikke første film et triumfkort der heller, men dette er langt verre, og enda enklere. Det er nesten samme scenario bare i Las Vegas som på kjøpesenteret, men bare med langt mindre å spille på. Det blir bare mange dårlige spøker satt etter hverandre, heller enn å fremstå som en helhetlig historie. Og ikke er det bedre av at andre film kommer enda raskere inn på hovedplottet enn første film, som holdt mer igjen, slik at vi ble mer kjent med rollefigurene.

Skuespiller Kevin James kjørte showet i første film, men her er han gått mer tom. Han får ikke så mye å spille på av humorpoenger og vi får se et mye mer krampaktig forsøk fra James for å pumpe humor inn i filmen. Jeg må nesten si at jeg er litt trist på Kevin James vegne for at han ble med på denne andre runden av en film som ikke var noen klassiker på noen måte. Men slikt er kanskje vanskelig for skuespillere å se på forhånd. Tenker på hva som kan bli bra og hva man bør styre unna.

Regissør Andy Fickman har ikke akkurat noe solide titler på listen, og med denne filmen beviser han at han ikke er noe særlig til regissør. Hans kanskje beste bedrift er hans filmer sammen med action og komediestjernen Dwayne Johnson. ‘Paul Blart: Mall Cop 2’ oppleves ikke som noen sukessformel på noe vis og er en skamplett på Fickmans regi-CV. Ikke er filmen særlig bra fortalt heller. Det er noe action, men ikke så god den heller. Det er dårlig nytt i en komedie som ikke er sørlig morsom heller. Filmen ser dog grei ut til tider, men dette er mer rutinearbeid enn Oscar-verdig.

Denne filmen er ikke stort å rope hurra for. Filmen har omtrent ingen driv og er langt i fra morsom heller. Det gjør at du får servert en sjelden søvnig og tam opplevelse. For undertegnedes del er det vanskelig å rulle terning for filmen som ligger å slurer mellom en ener og toer på terningen. Humoren er også meget lavmål og det er ikke mye latter eller humring å hente gjennom å se filmen. Det gjør at dette bare er å styre unna, selv for fans av Kevin James. Synes ikke dette var godt nok til å basere en hel film på og det hele føles veldig strekt ut. Vi skjønner også hva dette skal gå ut på og omtrent hvordan det hele vil ende litt for tidlig. Det gjør filmen mer traust enn morsom.

Terningkast: 2-

- Paul Blart: Mall Cop - Kevin James er som skapt for denne filmen

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Craveonline.com
  • Irishtimes.com
  • The Dissolve
  • Film Racket

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»