Anmeldelse av The Thing, amerikansk film fra 2011

Grøsser, Mysterie, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 103 minutter

Misforstått prequel...

[Skrevet av: Lars-Erik Lie, Dato: 18.09.2019]

Dette er forhistorien til Carpenters The Thing fra 1982. 2011-versjonen fikk ikke den beste mottaklsen da den kom. Men i mine øyne er dette er mye bedre enn det mange vil ha det til.

Da har jeg fått sjekket ut tyske Turbine Media sin nye blu-ray utgave av THE THING. Dem ga jo ut en fantastisk fin box nylig, som inneholder både John Carpenter`s utgave fra 1982, samt denne versjonen fra 2011, i tillegg til mengder av bonusgreier, som plakater, bøker, kort, jakkemerke, CD osv. osv. En fantastisk fin box, helt klart den ultimate THE THING - boxen, og THE THING - boxen fra Arrow blir faktisk ganske puslete i forhold.

Når det gjelder selve filmen, så har jeg sett flere utgaver av den, andre tyske utgaver, norsk blu-ray osv. Flere av dem har ikke vært i bra kvalitet, nesten alle har vært veldig mørke i printen, så man har problemer med å se hva som foregår i en del scener. Den beste så langt har faktisk vært den norske blu-ray-utgaven, den var ikke så mørk i printen som de andre jeg har sett. Heldigvis - denne her er i TOPP KVALITET! Dem kjører en høy bitrate hele veien, og bildet ser veldig, veldig bra ut. Det samme kan sies om lyden. Dette er nok den beste utgaven jeg har sett av THE THING (2011) noen gang.

Selve filmen fikk overraskende mye pepper og kritikk når den kom. Jeg tror nok den harde kjernen av fans av John Carpenter - filmen i utgangspunktet var litt for negative, og gudene skal vite det har vanket mye kjeft på filmen fordi de og de tingene (hehe) var gæli med den. Ikke minst var det HELT KRISE for mange at det også ble brukt CGI-effekter i 2011-filmen. Tilbake i 1982 fantes det jo ikke CGI-effekter, så naturlig nok ble det kun bruk fysiske effekter da, MEN det er jo heller ikke slik at alle effektene i 2011-utgaven KUN er CGI. I all hovedsak så har dem brukt praktiske effekter så langt det lar seg gjøre.

Ser man på bonusmaterialet så ser vi i detalj at dem brukte massevis av praktiske effekter, men dem har blendet inn CGI her og der for å klare å vise overganger og ting som ikke er mulig å få til praktisk. Og selv om hardbarkede THE THING - fans fnyser av alt som har med CGI å gjøre, så bør man kanskje snu tankesettet lite grann og slutte å sammenligne denne 2011-filmen, med John Carpenter sin 1982-film. Filmene er lagd i to forskjellige tidsperioder og effektene i 2011-versjonen er faktisk overraskende bra, og ser jævlig kule ut.

Jeg har sett mye crappy CGI før, og kan ikke si jeg ser noe av det her. Jeg synes denne filmen har fått ufortjent mye kjeft pga. litt CGI, mens når man ser filmer som AVENGERS, GUARDIANS OF THE GALAXY osv., som nesten bare er lagd av CGI, så er det knapt noen som sier noe negativt om CGI-bruken der. Men i THE THING så var dette tydeligvis et stort problem for mange. Vel, for meg er det IKKE noe stort problem. Jeg liker effektene her, og synes dem mixer praktiske effekter og CGI på en kul og overbevisende måte.

En annen misforståelse med denne filmen var at mange mener det er en "remake" av Carpenter sin film, og derfor snakker den ned pga. det. Vel, det er jo ingen remake, dette er en prequel, som viser hva som skjedde FØR historien i 1982-filmen tar til. Den har riktignok noen tribute-scener, der dem har kopiert scenene fra Carpenter-utgaven og kjører nesten en lik scene her, men det er jo helt tydelig for å vise at han man verdsetter den gamle filmen, og gjør det som en tribute til Carpenter sin film. Jeg synes de scenene var artige og gliste litt for meg selv når jeg kjente igjen variantene dem lagde på scener fra 1982-filmen.

Og enda et punkt som mange har slaktet, er de norske skuespillerne som er med. Tydeligvis var DET et problem også. Hvorfor det? Vi nordmenn burde jo ihvertfall være STOLTE av å ha fått inn et helt lass med norske skuespillere i THE THING - prequel`en! Og i den originale historien, så skjedde jo hendelsene ved en norsk forskningsstasjon, der så tingen løp fra, i form av ei bikkje, før den havnet hos amerikanerne i Outpost 31. Så da sier det seg selv at skal man lage en film om hva som skjedde nordmennene, så MÅ man jo ha med norske skuespillere. Alt annet vil jo bare bli merkelig.

Personlig synes jeg det er jævlig kult å se "Varg Veum" (Trond Espen Seim) her, Kristofer Hivju, Jørgen Langhelle, Stig Henrik Hoff og alle de andre norske skuespillerne. Dem gjør en bra jobb, og det tar jo heelt av når dem drar Sami Ædnan i fylla i ei scene der. Herlig!!

THE THING leverer på alle fronter synes jeg. Vi har et knippe med kule skuespillere. Det er interessant å se hva som skjedde i den norske leiren, FØR historien til Carpenter-filmen tar til. Denne her leverer så det holder når det gjelder lyd og bilde, jeg liker skapningene som genereres av THE THING -monsteret her, jeg liker homage-scenene dem har lagt inn som tribute til den gamle 1982-filmen, og vi får også litt humor her. Skulle man kritisere noe, så kan det jo selvfølgelig være at man kunne gått ENDA mer inn på karakterene og blitt enda mer kjent med dem, men da hadde nok filmen bikket langt over 2 timer totalt, og det hadde kanskje blitt i meste laget.

Slik den er nå, så synes jeg filmen står veldig godt på egne ben, og jeg ser den gjerne igjen. Drit i å sitte å direktesammenligne den med Carpenter sitt mesterverk, denne her funker som bare det hvis man slipper fordommene litt og er med på "reisen".

- Tingen Fra En Annen Verden - Kultklassikeren som stadig imponerer
- The Thing from Another World - Femtitalls sci-fi som leverer varene

- Sett det før...
- The Thing på nytt bare med forhistorien

- Sci-fi - Les flere.
- DVD / Blu-Ray - Les flere.

• The Thing
  • Nordlys