Anmeldelse av The Grand Budapest Hotel, amerikansk film fra 2014

Komedie, Drama Spilletid: 99 minutter Aldersgrense: 11 år

The Grand Budapest Hotel - Trailer 17.10.2013

En pastellfarget krim

[Skrevet av: Elise, Dato: 13.09.2019]

Filmens ramme utspiller seg som en opplesning av en bok, der personen i boken forteller om sitt liv. Denne personen er Zero, som vi snart skal komme tilbake til. Til tross for tittelen så handler ikke filmen så mye om selve hotellet, men det er der det starter. Zero (Toni Revolori) kommer til The grand Budapest for å jobbe som pikkolo, og skal bli lært opp av M. Gustave (Ralph Fiennes). Når en nær venn av M. Gustave dør (Madame D, spilt av Tilda swinton) blir dette starten på en spenningsfylt reise gjennom Zubrowkas snøkledde gater til lyden av balalaika og kirkeorgel. M. Gustave er mistenkt for drapet på Madame D og blir arrestert. Han rømmer fra fengsel og herifra blir det bare villere; det er kasting av katter, knekking av fingre, knivstikking og skyting, sledejakt og motorsykler, alt fremstilt på en estetisk vakker måte med et snev av humor.

Handlingen tar plass i det fiktive europeiske landet Zubrowka, og til tross for at Anderson ikke er europeisk og at landet ikke eksisterer, så får vi fortsatt en følelse av Europa på grunn av musikken. Musikken er komponert av Alexandre Desplat og er inspirert av russisk folkemusikk og tar mye i bruk balalaika, et instrument som er mye brukt i russisk folkemusikk.

The grand Budapest hotel er en film av Wes Anderson utgitt i 2014. Bak filmens innhold står Wes Anderson, Hugo Guinness og (inspirert av) Stefan Zweig. Tro det eller ei, men The grand Budapest går både under drama, komedie og Krim, selv om den ikke ved første øyekast ser ut slik vi forventer at en krimfilm skal se ut, altså mørk og mystisk. Anderson sin film er det motsatte av dette. På skjermen ser vi en rekke pastellfarger og andre vakre fargekombinasjoner, som de lilla hotell uniformene mot de knallrøde veggene i heisen. Men allikevel er mystikken der, og mørket så og si, men ikke nødvendigvis i synlig form.

Denne filmen skiller seg ut fra Anderson sine andre filmer, da denne bærer et preg av en mørk verden fremstilt i vakre farger og på en humoristisk måte, men det er ikke så vakkert som det ser ut. Zero havner i trøbbel, for han er en flyktning (M.Gustave anklager han for å være enn innvandrer, og får høre den rørende historien til Zero). Det er hat og kjærlighet om hverandre, konflikter og Zubrowkas gater er ikke bare dekket av snø, men av bevæpnede menn.

The grand Budapest hotel er en av Wes Anderson sine filmer med litt høyere tempo, da det sjeldent går et minutt uten at det skjer noe. Den er både morsom, trist og spenningsfylt. Den får oss i enkelte scener til å sitte på kanten av stolen, den for oss til å le, og kanskje til og med gråte, og den kan virkelig anbefales til de som ikke har dykket ned i den eksentriske og fargerike verden skapt av Wes Anderson.

- Isle Of Dogs - Herlig mørk, sjarmfull og underholdende animasjon med litt til ettertanke
- Moonrise Kingdom - Nostalgisk sjarmbombe!
- Den fantastiske Mikkel Rev - Familievennlig Mikkel Rev
- The Darjeeling Limited - En artig og eventyrlig reise
- Rushmore - Overraskende god sær komikk
- Bottle Rocket - Wes Andersons første spillefilm har sine stunder

- Magisk og storslagent filmunivers fra Anderson, igjen!
- Usedvanlig velfortalt historie

23.09 sier SoriaMoriaElsker: Kommentar på Elise sin omtale 'En pastellfarget krim': Like bra som Soria Moria my dude

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• The Grand Budapest Hotel