Anmeldelse av Prinsen av Egypt (The Prince of Egypt), amerikansk film fra 1998

Tegnefilm, Familie, Animasjon, Drama Spilletid: 99 minutter Aldersgrense: 7 år

Storslått animasjonsfilm med en utmerket bibelfortelling!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.10.2019]

Moses blir satt ut i en liten kurv på Nilen og blir plukket opp av en som oppfostrer ham som prins av Egypt. Men da han blir voksen, begynner han får han ved tilfeldigheter opp øynene for hvor han kommer fra. Det starter en prosess i Moses. Det er interessant å se hvordan prosessen er for Moses, fra å være en egyptisk prins til å skjønne at han egentlig har en annen fortid og en annen og langt viktigere livsoppgave som skal bety mye for veldig mange. Det vil si at han også tar farvel med sin kongelige bror Rameses og beste venn. I tillegg til å være ypperlig fortalt, på en måte troende selv kunne kan være stolt over, er dette også en historie med god moral om det å gå mot strømmen og kjempe for de svakes rettigheter med mål om frigjøring av sitt folk...

Filmen begynner ganske vakkert med skyforsmasjoner som beveger seg på himmelen. Deretter beveger vi oss til byggingen av pyramidene i egypt med heftig mange slaver. Det hele følger den kjente historien om Josef fra andre mosebok. Og selv om filmskaperne har tatt seg noen kunstneriske og historiske friheter, er filmen sann mot hovedbudskapet og verdiene.

Dette er en solid tegnet film skapt av Dreamworks som brukte hele fire år på å lage Prinsen av Egypt og med flere hundre medarbeidere i sving. Det er befriende å se en stødig amerikansk tegnefilm som er laget av Disney. Tegningene er meget flotte og med mange detaljer i bildet og med vakre bakgrunner. Du får noen vakre og naturskjønne skildringer av Moses når han vandrer rundt i det åpne og tilsynelatende uberørte ørkenlandskapet utenfor pyramidebyen.

Tegnestilen er kul i filmen med østenispirerte linjer og formasjoner. Rollefigurene ser kule og egyptiske ut og hestene spesielle og minner om dem man finner på eldre tegninger fra Egypt. Du får også litt animasjoner som ser ut som maleriene på veggene fra gravkammere fra Egypt. Du får også brukt litt bakgrunner med dataanimert kraft som frisker opp inntrykket og gjør mye med perspektivet i bildet og hjelper den tradisjonelle tegnefilmen til å bli enda bedre og mer storslått.

Det blir det mye storslåtte scener ut av og filmen forsøker å skape store øyeblikk på samme måten som i de eldre og store klassikerne i samme stil som ‘Ben Hur’ eller ‘Lawrence of Arabia’. Og det er mye 'Hollywoodsk' storhet over denne filmen i måten den er laget på. Jeg merker at dette er kvalitet over hele linjen og filmen holder seg også godt den dag i dag.

Filmen er laget i god tradisjon som et alternativ til de mange Disneyfilmene som har blitt pumpet ut på verdensmarkedet i lange tider. Dette har også en del av musikal i seg, og det fungerer flott til å virke som krydder mellom slagene. Og sangene er også ganske fengende til tider i stolt Hollywood-stil for musikal å være. Det kan da også nevnes at filmen ble nominert til Oscar for beste filmmusikk og klarte det mesterstykket å vinne en gylden Oscarstatuett for beste originalsang.

Den norske dubbingen er ikke allverdens, men den fungerer. Av orignalstemmer får du langt større og mer profilrike navn. Der får du høre stjerner som Val Kilmer i hovedrollen og Ralph Fiennes som Faraoarvtaker. I andre roller får du servert erverdige Hollywoodnavn som Michelle Pfeiffer, Sandra Bullock, Jeff Goldblum, Steve Martin, Danny Glover og Patrick Stewart.

Det har ikke vært så mange gode Bibelske filmer, men dette er en stødig sak i så måte. Dette er rett og slett en veldig overbevisende film fra begynnelse til start. Og uansett om man har et forhold til Bibelhistorien eller ikke, er dette en engasjerende filmfortelling som leverer varene sine. Sjelden har bibelhistorien vært mer spennende og stiligere skildret. Men dette er også en veldig god animasjonsfilm med en kjent historie som alle kjenner, men med en del vrier på som føles ny og frisk i måten den er fortalt på. Dette er en film som vekker mye engasjement i meg. Det fordi den både har et budskap som treffer meg og fordi jeg liker måten filmen er laget på. Det må være rom for alle slags historier på film, også de som inneholder religion, og det er dette et veldig godt eksempel på.

23.03.2010 sier Paladila: her er soundtrack orginal fra den filmen mp3 download her,

when you belive,

the plagues,

Death of the Firstborn,

When You Believe,

red sea,

Through Heaven's Eyes (full version)

River Lullaby,

Humanity,

I Will Get There (A Cappella) - Boyz II Men,

BONUS,

Deliver Us (karaoke)

All I ever wanted (karaoke)

Through Heaven's Eyes (karaoke)

when you believe [Karaoke)

when you believe (karaoke) full version

Omtalespalte: Animasjonsfilm

Her finner du omtaler av animasjonsfilmer.
Les flere spalteomtaler: Animasjonsfilm
- Barnefilm - Les flere.

• Prinsen av Egypt
  • Thefilmfile.com
  • Filmredaksjonen NRK

Engelsk, Hebraisk

DreamWorks SKG

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»