Anmeldelse av Scary Movie 5 (Scary MoVie), amerikansk film fra 2013

Komedie, Grøsser, Parodi Spilletid: 85 minutter Aldersgrense: 11 år

Scary Movie 5 - Trailer 19.03.2013

Langt morsommere enn de fleste anmeldere skal ha det til

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.10.2019]

Det lykkelige ekteparet, Dan og Jody, adopterer Dans nieser, som har levd alene i villmarken i tre år. Like etter dette opplever mange overnaturlige hendelser i hjemmet på nattestid. Samtidig får Jody en rolle i en oppsetning av Svanesjøen, men en konkurrent skaper uhyggelig stemning. Dan på sin side jobber som sjimpanseforsker, for å forbedre intelligensen hos apene. Og som om ikke det skulle være nok så dukker det skumle spøkelset til barnas "Mama" opp som en svart farsott i hjemmet. Sammen med råd fra en rekke eksperter, setter de opp kameraer og forsøker de å beskytte sin nye familie best mulig mot mørket som lurer i kulissene...

Dette er en film man enten hater eller synes er litt morsom for de samme små tingene. Skal ærlig innrømme at filmen langt i fra er noen mesterverk, men at den har fått overraskende mye tyn fra kritikere som har gjort det som sport å hate filmen. Jeg for min del synes dette ikke var så ille. Jeg hadde forventet noe skikkelig crap ut i fra anmeldelsene og ble veldig positivt overrasket. Fordi jeg synes filmen faktisk har jevnt over veldig mange morsomme spøker. De er riktignok av det veldig enkle slaget, men fremdeles nok morsom til å få meg til å både le og humre ved flere anledninger.

Nå skal det også sies at dette langt i fra er filmatisk sett bra laget, men det forventer jeg ikke av en slik film. Det viktigste for en tullekomedie er at den har spøker og vitser du ler av, og det har denne langt på vei. I alle fall om man setter stor pris på billig underholdning. Undertegnede er også en som liker veldig godt visuelle spøker som er litt 'over the top'. Noen ganger blir slike filmer totalt mageplask, men denne fungerte langt bedre enn jeg hadde trodd.

Det skal litt til å balansere slike filmer, og denne er langt i fra den dårligste filmen i serien, den kommer heller aldri helt opp mot første film i rekken, men ligger å slurer et par hakk under den, omtrent som de andre filmene. Etter det jeg husker så gjorde denne filmen det langt bedre på komediefronten enn mange av de andre Scary Movie-filmene. Jeg likte denne både langt bedre enn film nummer to i rekken og for den saks skyld fireren. Filmen skal også ha litt cred for at den tar opp en del drøye ting, uten å vise så mye problematisk i bildet som setter opp aldersgrensen i bildet.

Den er dog ikke noe tullefilmmesterverk som ‘Mannen med den nakne pistol’. Til det er spøkene alt for grunne og de sitter langt i fra så tett som man kan forvente av en topp slik film. Likevel har filmen en god del av det du ser etter i en grei komedie. Og manusforfatterne Pat Proft og Jim Abrahams viser at de har litt mer visuell komedie i seg som vil ut. Dette mangler en del lag og hyppighet på spøkene som de har i sin glanstid, men jeg vil rose dem for at de klarer å lage passe kul underbuksehumor på en greit underholdende måte som jeg tror vil more folket. Så kan det alltids diskuteres hvor godt de treffer.

Men i bunn og grunn er dette en dum og deilig, teit parodikomedie. Det er en veldig hatet sjanger som undertegnede har en innrømmet 'guilty pleasure' for. Og denne gangen er det et kobbel av filmer som får ‘æren’ av å bli funnet gode nok til å parodieres. Åpningscenen er jo litt artig med bokstavelig talt sengegymnastikk og parodi på Paranormal activity, som nok er hovedinspirasjonen for filmen. Du får en rekke skrekkspøker som passer godt inn i det teamet. Ellers får du ogås eksempelvis parodier på filmer som Inception, The Evil Dead, Cabin in the Woods, Mama, Sinister, Planet of the Apes og Black Swan. Liker også fortelleren som prøver en litt Morgan Freeman-aktig crimefortellerstemme.

Filmen har også en del stjerner på plakaten. I åpningsscenen får vi se en Charlie Sheen i en scene der han ironisk nok nesten spiller seg selv, i alle fall slik ryktet hans er blitt igjennom årenes løp. Snoop Dogg løper rundt i skogen med en stor joint og skyter fra seg både verbalt og med gunnere i hytt og pine. Ellers får vi se Lindsay Lohan i en artig rolle som seg selv. Det samme får vi oppleve med den populære cameoskuespilleren Mike Tyson.

Jeg hadde jo skylave forventninger, og må si jeg var litt skeptisk til å se filmen etter fireren som ikke var så morsom. Men det er mye visuelle spøker i denne filmen og jeg endte opp med å le en del av filmen. Filmen er noe krampaktig i humoren og filmen føles litt billig og enkelt laget til tider, men jeg føler filmskaperne gjør akkurat nok til at poengene sitter, selv om ikke regissør Malcolm D. Lee leverer noe i nærheten av sin beste film i karrieren. Men Scary Movie 5 er en film veldig midt på treet innen komediesjangeren, i alle fall om det teller hvor mye man ler av den med det rette publikummet.

Med andre ord gjør nok filmen det den forsøker seg på, fordi dette blir aldri noen toppfilm, og det tror jeg heller ikke filmskaperne prøvde på. Til det er filmen alt for grunn, lettvint laget og for lite gjennomtenkt. Likevel er dette respektabelt komisk sett, men dog ganske middelmådig på utførelsen. Men alt i alt føler jeg at filmen minst fortjener en treer på terningen og er ikke det verste man kan se om du verdsetter å koble av med tullete komedier.

- Scary Movie 4 - Scary Movie 4 er et lite skritt tilbake
- Scary Movie 3 - På sporet av noe morsomt igjen
- Scary Movie 2 - Scary Movie 2 er mye svakere enn man forventer
- Scary Movie - Scary Movie er tidvis genial med sine fungerende parodier

- Night School - Kevin Hart maser seg gjennom en hel film

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Combustible Celluloid
  • Cinemagazine.nl
  • Filmstarts.de
  • ereviews.dk

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»