Anmeldelse av Azumi, japansk film fra 2003

Action Spilletid: 142 minutter

Tidvis meget kul slåsseaction!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.10.2019]

Azumi er en vakker ung jente som har blitt trent fra barndommen sammen med ni andre foreldreløse barn til å bli en uredd snikmorder. Kampsportmester Gessai har oppdratt de ti barna i fullstendig isolasjon i håp om at de en dag vil beseire de nådeløse krigsherrene og gjenopprette freden i landet. For å teste at de er de hensynsløse morderne beordrer Gessai dem om å slå seg sammen og kjempe til døden. Belastet med det grusomme oppdraget å drepe både venner og fiender, og ofre uskyldige liv, begynner Azumi å stille spørsmål ved hennes skjebne. Azumi og hennes gjenværende venner beveger seg fremover, uvitende om den forferdelige blodsutgytelsen som venter dem...

Alt er basert på Yū Koyamas manga med samme navn som filmen. Filmen begynner med bra driv. Vi skal inn i en verden full av farlige snikmordere som gjør at ingen kan føle seg trygg, selv ikke engang konger og andre høytstående folk. Det er kult å få en kvinne i front for actionfilmen. Raskt får vi se esteisk vakker slåssing i lite lys i skogen. Filmen har mange flotte landskapsbilder og annen god medfølgende scenografi. Og filmen stiller noen spørsmål om livet har noen som helst betydning.

Dette er i samme segment som Snikende tiger, skjult drage. Det blir og en del flygende teknikker og folk klarer å hoppe ned fra syke høyder uten å ta skade av det. De bare glider gjennom luften. Tidvis har filmen imponerende kule actionscener. Men det er noen downperioder innimellom der filmen ikke leverer helt samme nivå. Filmen er også litt småblodig til tider, og kan virke litt enkel, men leverer i actionsekvensene. Musikken er en litt blanding mellom laidback elgitarmusikk og litt elektronika med rytmer i.

Regissør Ryuhei Kitamura er nok mest kjent for filmen Versus, men den har jeg ikke fått sett ennå, men Azumi er en film jeg likte tidvis ganske godt. Mye på grunn av en del billedskjønne scener med litt fargekontraster som gjør seg bra på det store lerretet. Filmen er veldig godt laget men mangler det siste lille ekstra i manusmaterialet, men i det store og det hele en visuelt pen film og med mye god action fra det fjerne østen. Det blir også kulere og kulere kamper jo mer inn i filmen vi kommer. Da slåss mer og mer av de beste mot hverandre og det skaper mye tøffe og spennende kamper. Klippingen i filmen er svært kul med tidvis hyppige klipp, men uten å klippe actionen for mye.

Det er moro med scener der folk får kappet av hånden og så oppdager penger på bakken og alt er da plutselig glemt og de virker lykkelig. Det samme gjelder for den som taper i håndbakk og får hull i hånden og spøker og ler om det etterpå. Det er jammen meg forskjell på folk i filmen, også når det gjelder kampteknikk og hurtighet med sverdet. Noen er så rask at du ikke merker at de stikker noen. Det skaper litt småoverraskelser i filmen. Karakterdesignet i filmen er stilig. Alle rollefigurene skiller seg bra ut i mengden og det er veldig lett å se forskjell på folk, også for en stakkars nordmann. Lyden er også heftig med kraftige effekter når sverdene treffer hverandre og sverdet treffer kropper. Jenter kan virkelig bite fra seg. Du får også korsfesting og kanonskyting.

Mot slutten blir det en actionorgie av dimensjoner. Da blir det Azumi mot alle og vi får alle de bosskampene du kan tenke deg. Da blir det også en del hyppig blodsplatting og annen grafisk vold. Digger at noen er så raske å slåss at de snor seg unna selv piler og annet nesten umulige scenarioer. Den sykeste bosskampen jeg har sett på film ever, er signert denne filmen. Elsker filmingen på denne scenen som ikke bare går rundt kjemperne, men også i sirkel fra over hodet på dem til under bena på dem. Det skaper en sykt kul og heftig effekt som nesten får deg til å miste pusten og svimle litt. Disse scenene den siste halvtimen er verdt å se filmen alene for.

Dette er en tidvis god film, og hadde hele filmen vært som den siste halvtimen, hadde filmen kunne fått en del bedre score, i alle fall i underholdningsøyemed. Men innimellom blir dette for tandert, til tross for den voldsomme finalen. Jeg liker de mange kule skurkene og heltinnen i front meget godt. Hadde det ikke vært for kampscenene, så hadde også filmen falt helt igjennom, det er de som former og holder alt sammen i denne kvikke actionfilmen. Det er ikke noen særlig historie heller å snakke om, men det gjør heller ikke så mye. Du litt av det du forventer og det holder for min del.

Terningkast: 4+ | 7 av 10

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm

• Austin Chronicle
  • Toronto Sun
  • MovieWeb
  • Grouchoreviews.com
  • Sacramento News & Review
  • Punch Drunk Critics
  • Reel Reviews
  • Reelfilm.com

Japan

Japansk

Toho Towa

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»