Anmeldelse av Terminator 3 - Rise of the Machines, amerikansk film fra 2003

Sci-Fi, Action, Thriller Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 15 år

En dugenes oppfølger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.07.2009]

Menneskeheten står i fare. To menneskelignende maskiner blir sendt tilbake fra framtiden og inn i vår tid for å henholdsvis beskytte og ødelegge framtidsvisjoner. En voldsom jakt er igang på den fremtidige motstandshelten John Coonor. Menneskeheten henger nå i en tynn tråd...

Filmen begynner med at vi får se en atombombe som skulle ha utslettet menneskeheten, men dommedagen ble heldigvis stoppet foreløpig iallefall. Maskiner fra fortiden prøver å myrde John Connor, som er en motstandshelt i framtidens kamp mot maskinene. Connor har derimot slettet alle spor som peker på at han eksisterer, det gjør det vanskeligere for maskinene å nå til ham.

Terminatorer er maskiner som ligner på mennesker og er designet for å stoppe alt i sin vei og drepe mennesker. To terminatorer blir sendt tilbake i tiden og inn i vår tid, en kvinnelig og en mannlig, den ene for å stoppe framtidens motstandsbevegelse og en for å beskytte Connor. Den 'onde' terminatoren begynner straks å utføre sitt oppdrag som er å likvidere en rekke mennesker. På sin vei finner hun DNA-spor av John Connor. I tillegg herjer et datavirus setter store deler av vårt datakommunikasjon ut av spill. Det ser virkelig mørkt ut for menneskehetens videre ekstistens...

Det blir herlig humor ut av terminatorens kommunikasjon med mennesker. Vi får også mangen kule klassiske sitater og variasjoner av strofer vi allerede kjenner fra de foregående filmene. Det er også en liten dose med framtidsscener. Samt, tradisjonen tro voldsomme actionscener. Dette oppleves som en grei film og fanger mye av stemningen som skal være i terminatorfilmer. Men den må sies å være mindre vellykket enn sine forgjengere, som bare skulle mangle med Terminator 2 som kan skilte med å være en av verdens beste actionfilmer gjennom tidene og Terminator som også er en fantastisk film for sin tid.

Skuespillerne gjør en god jobb. Hovedkastet er Nick Stahl som John Connor og Claire Danes som Kate Brewster. Terminatorene blir spilt av Arnold Schwarzenegger og Kristanna Loken. Man har også Earl Boen som psykiateren som har vært med i alle filmene, men som man aldri blir klok på. Om Arnold kan man legge til at han har en imponerende kropp selv 20 år etter den første terminatorfilmen, den ser nesten helt lik ut.

Dette er spenning fra ende til annen og jeg er brukbart fornøyd med resultatet. Det er riktignok ganske stor fallhøyde fra de andre filmene, men dette blir akkurat godkjent. Filmen blir bare enda bedre om man har fått med seg de andre filmene nylig. T3 er en film som er fullt severdig hvis man liker Terminatoruniverset. Personlig elsker jeg det universet og kan ikke få nok av det, men denne filmen er som sagt ingen innertier, men slett ikke så ille som mange vil ha det til. Du får brukbar action med passe spenning, selv om det er noe som skurrer litt underveis. Om du forventer like solid action som i T2, blir du nok garantert skuffet, derfor ville jeg skrudd ned forventningene noe, så er dette en okei film.

- Terminator: Dark Fate - Linda to the rescue
- Terminator Genisys - Rotete tidsmaskin på det jevne
- Terminator Salvation - Øredøvende sci-fi for pengene
- Terminator 2 - Dommens Dag - Perfekt blanding av sci-fi, action og thriller!
- The Terminator - Kult sci-fi-mesterverk

- Surrogates - Blir aldri helt den filmen man håper på
- Breakdown - Herlig 1990-tallsthriller...

- Slett popkornaction

14.09.2009 sier Andreas Strømmen: Alle tidsreiser er ulogiske. :p Siden bare en liten forandring i fortiden, kan forandre en hel del i framtiden. :) (Kan da tenke litt tilbake på filmen Sound of thunder, der noen mennesker reiser tilbake i tid, som en attraksjon, bare ingenting forandres - men etter en liten fatal hendelse, der et insekt dør, forandres fremtiden til det katastrofale)
13.09.2009 sier Pål Frostad: Det har du rett i. Men så er da tidsreiser litt ulogisk i utgangspunktet også da :)
13.09.2009 sier Andreas Strømmen: Men en og samme person, kan ikke være født fra forskjellige personer.
13.09.2009 sier Pål Frostad: Har lurt litt på dette selv. Jeg tror John Connor nok er født fra før av, men da under vanlige forhold. Men med en gang maskinene sender en terminator tilbake i tiden messer det opp ganske mye, og må John Connor i framtiden ty til andre midler for å framdeles være født.
13.09.2009 sier Andreas Strømmen: Det er en ting jeg undrer meg over.. I denne filmen sier Connor til T1, at faren hans kom fra fremtiden, og at det var Connor som sendte ham... Det jeg da undrer på; Hvordan i svarte kan en som ikke ha blitt født, i fremtiden sende sin egen far tilbake til fortiden, for å gjøre moren gravid?
Filmfans burde vel satt seg dette spørsmålet, og gravd litt dypere. Jeg for min del likte Terminator-filmene, fram til jeg satte meg litt inn i dem, ihvertfall den 3...

• Terminator 3 - Rise of the Machines
  • Wall Street Journal
  • Time
  • Filmlisten.no
  • Silveremulsion.com
  • Gamereactor.no
  • Filmanmelderen.no

USA, Storbritannia, Tyskland

Warner Bros. Pictures, Intermedia Films, IMF, Andrew G. Vajna, C-2 Pictures, Lieberman, Mario F. Kassar, Mostow, Toho Towa, VCL