Anmeldelse av Hostiles, amerikansk film fra 2017

Eventyr, Drama, Western Spilletid: 134 minutter

Westerndrama om to fiender som må jobbe sammen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.11.2019]

Vi skal til den ville vesten. Der blir to dødsfiender tvunget sammen. Den legendariske hærkapteinen får i oppdrag å eskortere en døende cheyenne høvding til hans gravplass mange stater unna. De to må finne en måte å jobbe sammen på, hvis ikke vil de ikke overleve den strabasiøse turen. På veien møter de en sørgende enke som har mistet hele familien sin i et comanche-angrep. Det er nok av utfordringer underveis og turen blir ikke helt som de hadde sett for seg...

Filmen begynner brutalt med at en gjeng indianere kommer ridende på hest og dreper en hel familie. Bare mor selv kommer seg unna. Etter det glir filmen over i det veldig rolige. Filmen fortoner seg som et typisk drama. Det blir en del klisjemessige scener som da Christian Bales rollefigur kaster sine pistoler ned i sanden og begynner å grine i det det bygger opp til uvær. Du får også oppleve en hel bråte ‘utilregnelige’ indianere.

Det tar litt tid før filmen kommer skikkelig igang og starten føles med det litt langdryg, men heldigvis er filmen solid laget og tempoet og spenningen høynes etterhvert. Med en gang indianerne kommer på skuddhold tar filmen seg veldig opp med en gang. Man trenger også selvsagt indianere til å fange indianere.

Rundt midtveis i filmen blir ting litt mindre intensivt. Du tror du skjønner hva filmen skal handle om, men hovedhandlingen skifter litt hvem som blir jaget og det er ikke ett klart oppdrag som man forventer. Det er med andre ord ikke bare indianere som er den store stygge ulven.

Heldigvis byr filmen på mange flotte landskap med kule fjellformasjoner som skiller seg ut i mengden. Liker også den nedtonede musikken i filmen som sammen med det kule lydbildet skaper mye av stemningen i filmen.

Skuespillet er solid i filmen med store roller av Rosamund Pike og Christian Bale. Også på indianerfronten er det solid skuespill med det kjente og kjære fjeset til Wes Studi i front. Han kan skilte med filmer som Heat, Danser Med Ulver, Avatar og Den Siste Mohikaner på samvittigheten. Vi får se at Bales rollefigur går igjennom mye underveis. Bale er med på å bære filmen på sine skuldre med sin rolleprestasjon og solide karisma og fremtoning.

Dette føles mer som en reiseskildring i et westernuivers enn en helhetlig filmhistorie. Filmen kjører hardt på dramasjangeren og det er ikke så mye action som du kanskje forventer av en typisk westernfilm. Men den actionen som er er ganske kul og troverdig skildret. Det er også tidvis en bra nerve i filmen, i alle fall i actionscenene. Resten av filmen er nok heller av det litt mer rolige slaget og filmskaperne tar seg god tid til å skildre det som skjer. Liker at jeg ikke skjønner helt hvordan filmen vil slutte.

Filmen var grei underholdning, men kanskje litt langdryg. Det er likevel en del ting som trekker opp i filmen, og som gjør den verdt å se. Det er alt fra filmtekniske ting, til skuespill og det visuelle inntrykket. Jeg synes filmens manus og historie dog kunne vært bedre, men dette leverer en grei forestilling og klarer å skape en okei interessant film i westernsegmentet. Slutten er er faktisk ganske spennende og mye bedre enn jeg hadde forventet.

Liker hvordan tematikken taes opp i filmen rundt hvordan indianerne var på godt og ondt. Vi får med andre ord en nyansert og human skildring av indianerne og hva de stod for. Vi skjønner gjennom filmen hvorfor de ble både elsket og hatet på samme måten som den hvite mann. Og det er nok karakterreisen til hovedrollefiguren som beskriver dette sterkest i filmen.

- Black Mass - En svart, dyster og gjespende kjedelig masse.
- Øye for øye - Ydmykhet, skyldfølelse og hevn i indiestil
- Crazy Heart - Velspilt countryballade

Omtalespalte: Westernfilm

Her finner du omtaler av westernfilmer.
Les flere spalteomtaler: Westernfilm

• Mark Leeper's Reviews
  • Times Of India
  • Baltimore Magazine
  • Cine Premiere

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»