Anmeldelse av The Marine 2, amerikansk film fra 2009

Action, Thriller Spilletid: 95 minutter

En enkeltstående film om en marinesoldat i fremmed land

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.10.2019]

Sersjant Joe Linwood og hans kone Robin har dratt på ferie til et eksotisk feriested. Da de er på en VIP-fest, stormer noen hensynsløse terrorister festen og tar en rekke gisler. Lindwood synes situasjonen er skikkelig skremmende og særlig da hans egen kone er en av gislene. Han er da alene igjen i et fremmed land uten støtte. Linwood bruker det han kan fra soldattreningen sin og prøver på egen hånd og ta seg av terroristene, for å redde gislene og samtidig hindre en krig...

Jeg så første film i serien, og likte ikke den, så hvorfor jeg fortsetter, vet jeg ikke? Følte for å se noe veldig enkelt i dag. Dette er den frittstående oppfølgeren til The Marine og filmen er inspirert av Kidnappingene i Dos Palmas på Filippinene i 2001. The Marine 2 har med andre ord ikke så mye med første film å gjøre annet enn at det også handler om en marinesoldat og at hans kone blir kidnappet som i første film. Det er det eneste som binder filmene sammen.

Filmen starter med at noen soldater ligger på et tak og får bekreftelse på at de kan ta ut et mål på gaten under dem. Men når de skyter, bryter en voldsom skuddveksling ut og en gutt blir tilfeldigvis truffet og dør. Den ene av soldatene tar dette veldig ille opp og føler seg ansvarlig for den lille guttens død. Og dette er bare en forsmak med hva som skal komme senere i filmen og for å beskrive at denne soldaten bryr seg om mer enn bare seg selv.

Det er også ny regissør i den andre The Marine-filmen. Denne gangen er det Roel Reiné som har tatt over roret. Han er kjent for andre b-filmer som ‘The Scorpion King 3: Battle for Redemption’ og ‘Death Race 3: Inferno’. Filmen er meget klisjemessig i måten den er laget på, men filmen skal ha pluss for mange utrolig flotte naturlokasjoner som filmen ta
r plass i. Det gjør at filmen ser ganske mye bedre ut. Men selve filmen minner mer om en dataspillhistorie enn manuset for en faktisk spillefilm. Dette er langt i fra oppfinnsomt og du føler du nesten har sett denne filmen mange ganger før, bare i litt andre variasjoner.

Skuespillet er heller ikke allverdens, men filmskaperne skal ha for at de bruker en bedre skuespiller enn i første film i hovedrollen. Fordi Ted DiBiase Jr. er langt skarpere enn det wrestleren John Cena var i The Marine. Du får også oppleve Michael Rooker, kjent fra The Walking Dead, i en av rollene. Han er filmens største stjerne og kan til og med skilte med en del A-filmer som ‘JFK’, ‘Guardians of the Galaxy’ og ‘Mississippi i flammer’ på CV-en.

Actionen ser faktisk ikke så lille ut og fungerer ganske greit i filmen. Det er også ganske mye action i filmen. Men det hele blir litt overdrevet til tider med veldig mange terrorister og bare et fåtall folk hos soldaten vår. Du får også en rekke eksplosjoner og du får kampaction med en rekke våpen. En del av actionsekvensene er også overraskende gode til å være del av en b-film. Det blir også litt variert action der vår helt setter hardt mot hardt for å finne ut av hvor terroristene befinner seg. Skurkene er ganske typiske, men fungerer i filmen.

Alt i alt er dette overraskende bra. Og jeg synes dette var en langt bedre film enn første Marine-film, som var en stor skuffelse. Jeg hadde jo ikke forventet stort av dette, men så har dette faktisk ganske så ok gjennomføring. Det gjør at jeg faktisk likte denne filmen langt bedre enn jeg fryktet på forhånd, i og med at første film, var såpass dårlig i forhold, så var dette en oppløftende opplevelse, og særlig greit til å være en b-film i letteste actionsjanger. Bildet og fotoet i filmen er faktisk ganske så kult til tider og filmen er godt laget ut i fra den superenkle handlingen og manuset som nesten er som en vits å regne. Og filmen har selvsagt en forventet oppskriftsmessig slutt som knapt trenger å sees for å skjønne hva som skjer.

- The Marine - Wrestlingstjerne i front som marinesoldathelten

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm
- B-film - Les flere.