Anmeldelse av Addams Family Values, amerikansk film fra 1993

Komedie, Fantasi Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 10 år

En enda mer gjennomført andre omgang

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.11.2019]

Vi skal tilbake å besøke familien Addams. De får en sønn som de kaller Pubert. Han er en liten djevel av en gutt med sort hår og bart. Men hans søsken tar ikke Pubert like godt imot som resten av familien. De er litt sjalu og tror den nye krabaten skal ta deres plass. Og etter vill leking med babyen som de tenker å ta av dage, ansetter Herr og Fru Addams en barnevakt. Valget faller på den vellformede barnepiken Debbie Jilinsky. Det hele blir også mer komplisert når Fester faller for barnepiken. Barna, Wednesday og Pugsley, finner dog ut at Debbie er en svart enke som har til hensikt å la Fester bli en del av sin samling døde ektemenn. Det ser desto mørkere ut for familiens framtid når den onde barnepiken virkelig gifter seg med Fester...

Den morbide familien er tilbake. Den første filmen om familien Addams var ganske kul, men det blir straks klart at denne oppfølgeren er enda bedre. Filmen begynner med en stilig scene der Fester står å hyler til fullmånen. Det skjer mye mer minneverdig i denne filmen enn i forrige film. Denne gangen har de fått en baby. Og den skal oppdras til å bli en djevelsk liten krabat. Babyen har ikke bamse, men en skremmende bjørnefigur i stedet som han ler og koser seg med. Barna blir misunnelige på den nye babyen og forsøker å drepe den lille krabaten, men livsviljen hos babyen er større enn de kan takle. Vi får også se at en gutt blir forelsket i Wednesday på sommerleir.

Regien er også denne gangen ved Barry Sonnenfeld. Han har klart å foredle uttrykket fra forrige film. Igjen får du en meget visuelt tiltrekkende og gjennomført mørk film, som bare Tim Burton kunne gjort bedre. Jeg liker veldig godt komediedelen av filmen, som også er mer fremtredende enn i første omgang. Du får også denne gangen en meget mørk komedie som spøker mye med døden og det morbide. Thememusikken er meget kul i filmen og er med på å skape den riktige gromstemningen. Det hele blir også videreformidlet med skuespillerne som setter sin spiss på filmen. Det er store navn som Anjelica Huston, Christopher Lloyd, Joan Cusack og Christina Ricci, i tillegg til Raul Julia.

Denne gangen er manuset langt sterkere enn første omgang. Dette har en mer helhetlig historie med flere større øyeblikk underveis som gjør filmen ganske så minneverdig til tider. Igjen er dette ganske greit levert som skrekkfilm for barn i 11-årsalderen og oppover. Liker spøkene i filmen og hvordan skrekken er sydd sammen. Og seriemorderen, ‘Den sorte enke’, passer godt inn i filmen sammen med den ‘dødsyke’ familien Addams. Hun blir passende spilt av Joan Cusack og er i fint samspill med den eksentriske Christopher Lloyd som Fester Addams.

Alt i alt var dette et solid gjensyn av en film jeg likte som barn og fremdeles har en del å fare med. Komedien og skrekken er akkurat passe skrudd til. Det gjør at denne filmen passer ganske bra til sin målgruppe. Jeg er såpass entusiastisk for det denne filmen gir meg, at jeg klemmer til med en svært forsiktig femmer på terningen. Jeg liker både komedier og grøssere og digger galgenhumor, når det er gjort med et glimt i øyet, som her. Synes også at det visuelle er på plass og gjør at dette blir ekstra minneverdig.

Terningkast: 5-

- The Addams Family - Noen vil svindle den morbide familien

- Men In Black 3 - Gutta i svart funker fortsatt!
- Men In Black 2 - Ikke like gøyal som den første
- Wild Wild West - Forsøk på steampunkmoro med Will Smith
- Men In Black - Lys, leken sci-fi med kulhet og humor i herlig symbiose
- Get Shorty - Fornøyelig treffsikker kriminalkomedie
- The Addams Family - Noen vil svindle den morbide familien

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Addams Family Values
  • Leonard Maltins Movie Guide

Paramount Pictures

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»