Anmeldelse av Detective (Détective), fransk film fra 1985

Komedie, Kriminal, Drama Spilletid: 95 minutter

Godard med leken snakkefilm på et flott hotell

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.10.2019]

Filmens handling foregår fullstendig i og rundt et storslått hotell i Paris. Vi følger fire grupper folk som sine stier tidvis krysser hverandre.
1: Privatdetektiven William Prospero, som fremdeles prøver å løse et flere år gammel drapssak.
2: Kamppromtøren skylder en mafioso penger.
3: Et par på grensen til å bryte opp.
4: Mafiaen er også på hotellet.

Prospero pleide å være privatdetektiv, men fikk sparken to år tidligere, da han ikke klarte å finne ut hvem som var det eneste kjente offeret, men han gir ikke opp saken. Til å hjelpe seg har han nevøen, Neveau, og Neveaus kjæreste Arielle. Emile er på hotellet for å ta et oppgjør med kamppromotøren, Jim Fox Warner, som Emilie får et godt øye til. Faktisk er han for blakk til å betale for et treningsstudio for trening av sin nye bokser, så han trener ham i stedet på hotellrommet sitt. En gammel Mafioso, ser også ut til å være på vei til hotellobbyen fulgt av en ung kvinne.

Filmen er meget treg igang og vanskelig å forstå seg skikkelig på. Jeg skjønner meg ikke skikkelig på denne filmen som virket litt rotete satt sammen. Filmen føles litt vel leken og vanskelig å få has på. Vi følger flere grupper og ikke noen av dem er noe særlig givende å følge. Til det er dette for grått og traust å følge og filmen slår og sparker spontant alle veier. Det er mye følelser og lite handling, slik blir det ikke nødvendigvis god film av. Føler at manuset føles veldig halvferdig og ikke noe særlig spenstig å basere en film på.

Filmen er regissert av Jean-Luc Godard, og han pleier å levere skikkelig kule filmer som overrasker stort med sin presentasjonsteknikk og kunstneriske verdi. Dette er en film som det virker som om mesteren har begynt å miste grepet i. Dette er langt enklere, mer vanlig og mer tamt skildret enn hans mange av hans tidligere filmer. Det virker også som om Godard ikke selv heller ikke er så interessert i handlingen i filmen, men heller å leke med filmmediet, gjennom lyder, musikk, dialog, bilder og det skrevne ordet.

Denne filmen føles som lekser å se og var et sant mareritt å bli ferdig med, fordi den kjedet livet av meg. Det er litt for åpenbart at filmen forsøker å virke for intellektuell og kunstnerisk, og kanskje dette gikk over mitt hode eller at jeg ikke klarte å følge med fordi dette var grenseløst tamt å følge. En av rollefigurene sier at ‘kvinner stiller ofte spørsmål istedet for å kreve svar. Det tar tid, og tid er penger…’ Det samme synes jeg kan sies om denne filmen, som gjorde at du som seer stiller flere spørsmål enn du får svar og heller ikke føler du får valuta for tiden du investerer.

Du får dog noen rare ting her også, som da den unge kvinnen bytter undertrøyer i ett sett, i en scene der det ser ut som hun er med for å vise fram sine flotte bryster. Pianomusikken er tidvis litt voldsom og føles litt rar i filmen, ellers får vi innslag av både fløyteinstrument og strykere. Det er også en del saker som gjenkjenner at dette er en Godard-film og som vanlig er filmen mettet av dialog og det er ikke så mye handling bortsett fra den. Det gjør filmen litt tung.

Filmen skal dog ha for enkelte scener med kult fotoarbeid. Det er noen flotte fotoscener på det fasjonable hotellet. Blant annet er lobbyscenene ganske fargerike og elegante, spesielt den scenen der vi ser alt ovenifra. Jeg liker marmoren på hotellet med de røde teppene på gulvet, som virket veldig stilig. Det er også noen klipp mellom scener som beskriver litt fremhevede ord i tegnede sekvenser.

Jeg ble gal av det rare lydbilde, mangel på handling og lek med dialogen. Det føles som om Godard har laget en film fordi han kjedet seg så mye. Og det har blitt en veldig spesiell film, men ikke en spesielt god film. Til det er dette for lite gjennomført. Filmen mangler enkelte elementære elementer som en film bør inneholde. Dette ble bare tomme ord, en rar filmlek, men uten å imponere meg slik jeg vet Godard kan på sitt beste og mest innovative. Dette var mer som et mer gjennomsnittlig skudd i mørket fra den gamle mesterregissøren.

Og selv om Godard selv har sagt at det skal være nok å basere en film på en pen dame og et våpen, så føles ikke det nok denne gangen, selv om filmen inneholder begge de to ingrediensene. Filmen er dog ikke dårlig laget, den har bare et veldig dølt og tamt manus, som grenser til det intetsigende. Det var svært vanskelig å rulle terning på filmen, den har noe genialt med seg, men dessverre er det mye gråstein mellom hver gang filmen roter opp noe små gullkorn fra skuffen. Derfor lar jeg tvilen komme filmen tilgode og ruller en meget forsiktig firer for en film som føltes mer tom og rar enn stilig, spenstig og elegant.

Terningkast: 3-

- Oh, Woe is me - Godard med spørsmål rundt hva Gud er
- First Name: Carmen - En moderne versjon av den den kjente operaen Carmen
- Passion - 1980-tallsforsøket på metakunstfilmen fra Godard
- Made in U.S.A - Kunstnerisk og politisk film fra Godard
- Alphaville - Kunstig intelligens med Jean-Luc Godard
- Min venn, Pierrot - Vi er skapt av drømmer og drømmene skapt av oss...
- Skapt for kjærlighet - Godards film om en spesiell filmproduksjon
- The Little Soldier - Presset til å drepe...
- A Woman Is a Woman - Hun vil ha barn og han nekter...
- Til siste åndedrag - Tidenes beste b-film ser ut som en klassiker fra øverste hylle

• Detective
  • Dvdtalk.com
  • Spirituality and Practice
  • Filmreporter.de

Frankrike, Sveits

Fransk

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Ailos reise - Et nordnorsk eventyr»

«The Possession of Hannah Grace»

«Sauen Shaun filmen: Farmageddon»