Anmeldelse av Å, for en bursdag! (Sixteen Candles), amerikansk film fra 1984

Komedie, Drama, Romantikk Spilletid: 93 minutter

En skikkelig fet komedie fra 1980-tallet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.10.2019]

Samantha er blitt 16 og hele familien har glemt bursdagen hennes. Et bryllup i familien gjør at alle glemmer hennes bursdag. Samantha er også avstandsforelsket i skolens kjekkeste gutt, men hun føler hun bare får oppmerksomhet av nerdegutta, som ikke er av interesse i hennes øyne. Det gjør at bursdagen hennes ikke akkurat blir den høydaren hun hadde håpet på. Eller er det fremdeles håp?

Filmen har mange friske klipp og scener som binder filmen sammen. Vi får blant annet en skolemontasje i begynnelsen av filmen der vi får se hvem som går på skolen, både hippe og mindre kule. Det er mange artige sekvenser som på skolebussen med alle nerdebarna. Den slibrige nerdefyren som ikke har sjansen på jenta skaper en front. Og selvsagt skal det ogås være skoledans der mange konkurrerer om å bli spleiset med hverandre.

Liker hvordan filmen er skrudd sammen. Det er alt fra all humoren til musikken. ‘The Breakfast Club’ er en helt spesiell film, og det er dette også. Det er mange kule artig detaljer i filmen som gjør at filmen skiller seg litt ut i mengden. En av detaljene er Molly Ringwald som er et funn i hovedrollen. Hun er forelsket i hunken på skolen og geeken som er etter henne er som luft for henne.

Filmen har bra driv hele veien. Dette er en skikkelig gromkomedie med mye sjel. En film som virkelig oser av 1980-tallet og fanger tiden på en ypperlig måte. Dette er en av de artigste komediene jeg har sett fra 1980-tallet. Liker at filmen også har holdt seg godt med tiden. Det er mye å le av den dag i dag og filmen er også eksotisk, aktuell og viser den evige kampen man møter som ung. Referansen til Gudfaren er også ganske artig og du får også høre Blues Brothers-musikken og Brødrene Dal-musikken som avslutter en del episoder er også med i filmen.

Vi skjønner jo hvor dette kommer til å bære hen, men veien dit er ganske så fornøyelig. Både hunken og Samantha er forelsket i hverandre, men ingen av dem tørr ta skrittet videre som kan føre dem skikkelig sammen. Vi får også se at nerden tilbringer en natt med skolens største drømmedame. Hunken liker ikke drømmedama, fordi hun bare er interessert i å feste og ikke ha et forhold. Nerden får da sitt litt livs natt.

Regien er ved John Hughes, og dette er hans store gjennombrudd. Filmen er ganske enkel, men genial på samme vis. Dette forteller om hvor lite søt ungdomstiden kan være og alt er servert med simpel og velregissert, folkelig komikk. Hughes fulgte også opp sin filmkarriere med klassikerne ‘Skulk Med Stil’, ‘Neste stopp Chicago’ og ‘The Breakfast Club som han lagde i årne rett etter dette.

Dette var en film jeg digget. Jeg humret og lo jevnt og trutt av det denne filmen gir meg gjennom hele forestillingen. Slutten er også ganske søt. Med andre ord er dette en film som innfrir for den som liker typiske komedier med mye moro på grensen til crazy-komikk. Filmen har nok å by på for å underholde og med triumfkortet, Molly Ringwald, i front, blir dette svært så severdig. Om du liker litt enkle komedier med ung stemning er dette virkelig å anbefale.

- Uncle Buck - John Candy i storform som alles favorittonkel
- Neste stopp Chicago - Det som skulle blitt en kort tur hjem blir et langt mareritt...
- Skulk Med Stil - En skulker med stil
- Weird Science - For mye av det elleville...
- The Breakfast Club - Interessant situasjonsdrama for ungdom

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Å, for en bursdag!