Anmeldelse av En amerikansk varulv i London (An American Werewolf in London), engelsk (britisk) film fra 1981

Komedie, Grøsser, Romantikk, Thriller Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 18 år

Pass deg for månen...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.09.2019]

Vi følger de to amerikanske studentene, David Kessler og Jack Goodman. De to er på ferie i England, men på en slette i Yorkshire, blir ferien brått til et mareritt. Der blir de angrepet av et stort dyr som dreper Jack og skader David. David blir bevisstløs og sendes til et sykehus i London. Men når David kommer til bevissthet, husker han ingenting av det som har skjedd ham. På sykehuset blir han oppsøkt av den døde Jack Goodman, som forteller at de ble angrepet av en varulv og at han kommer til å forvandles til en slik ved neste fullmåne. Når David blir skrevet ut, flytter han inn hos sykepleieren Alex Price, som han fikk et godt øye til under sykehusoppholdet. Han er i leiligheten hennes når fullmånen stiger og da begynner forvandlingen...

Filmen er bra morsom i all sin enkelhet. Liker veldig godt stemningen og mystikken i filmen. Vi skjønner jo dog hvor dette bærer hen. Det sier seg nesten selv i tittelen på filmen, men likevel er det ikke så nøye, fordi dette er en meget underholdende film. Filmen et meget friskt laget. Digger en del av måtene filmen er fortalt på. Som scenen da en mann løper naken i skogen og spiser et rådyr rått i en drøm.

Dette er en varulvfilm skapt av den populære og folkelige regissøren John Landis, mest kjent for filmer som ‘The Blues Brothers’ og ‘Rollebyttet’ med Eddie Murphy og Dan Aykroyd. Liker hvordan filmen er skapt på. Det vil si å skape store illusjoner, uten å vise så mye. Filmen har innimellom scener med varulven, men som oftest får vi se andre som ser på ham uten at vi får se selve varulven. Dette er åpenbart gjort for å spare penger, men det er ikke så tydelig at man rynker veldig på nesen av det. Det blir også mye referanser til den klassiske filmen, ‘The Wolf Man’. Musikken har masse innslag av herlig 1950-tallsrock.

Drømmene er ofte syke med mange skremmende skapninger som blant annet kommer på døren med gestapokostymer og maskinpistoler og masakerer et helt hus. Scenene på puben ‘The slauthered Lamb’ er meget kule. Det er mange treffende replikker i filmen som fremkaller mye latter. Det er i gaten som da doktoren sier, ‘Du får bli tilregnelig, ihvertfal til du ikke lenger er vårt ansvar’.

Effektene er ganske greie i filmen og det er overraskende hvor godt de praktiske effektene er gjennomført i denne filmen med langt lavere budsjett enn det ser ut som. Transformasjonsscenen til å bli en varulv er veldig kul og med meget kule praktiske effekter. Denne scenen er meget imponerende skrudd sammen og kjent for dem som heller ikke har sett filmen. Mot slutten får vi se mer til varulven i Londons gater.

Dette er åpenbart laget for voksne. Dette merker vi på en del nakenscener og ellers skrekken som er litt brutal til tider. Du får blant annet en elskovscene med meget lystig musikk musikk og en sykepleier som tar med seg pasienten hjem for sengehygge.

Filmen er en veldig gjennomført og morsom skrekk-komedie. Det er utrolig mange lattervekkende scener i filmen, og mange av dem er herlig frekke. Som scenene på snuskekinoen eller nakenscenene gjennom parken med ballonger foran genitaliene. Gutten som alltid sier nei, uansett hva man spør ham om.

Filmen leverer bar hele veien og er ganske fullendt i alt den forsøker seg på. Det blir også en del helt action mot slutten. Slutten er dog noe enkel, men velfungerende, uten å utbrodere for mye. Det gjør at jeg ruller en real femmer på terningen for denne morsomme skrekksaken. Igjen viser John Landis at han kan lage kule filmer ut i fra små budsjetter, som han også viste med filmer som ‘The Kentucky Fried Movie’ og ‘Deltagjengen’ tidlig i karrieren sin. Jeg anbefaler denne filmen på det varmeste om du liker varulver og ikke er fremmed for en god latter i film med god gammeldags sjarm.

- Blues Brothers 2000 - Bandet samles for å dra ut på veien igjen!
- Beverly Hills Purk 3 - Axel Foley besøker en fornøyelsespark
- Oscar - Stallone i vill forviklingskomedie.
- Amerika for mine føtter - Murphy som prins i fremmed land
- ¡Three Amigos! - Komedie om stumfilmstjerner med seriøse forviklinger
- Spioner som oss - Hjelp, vi er blitt spioner!
- Rollebyttet - Morsomt rollebytte
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- The Blues Brothers - Den kuleste musikalfilmen ever!
- Deltagjengen - Vill festing og mye morro på College
- The Kentucky Fried Movie - Drøy sketsjefilm med mye humor og glimt i øyet

- Varulv-klassikeren funker som gjensynsfilm.

13.09 sier Torstein Ryen-Pettersen: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Pass deg for månen...': Fantastisk klassiker!
06.04.2008 sier Jerry Black: Dette må være en av de dårligste filmene jeg har sett.

- Komedie - Les flere.

• En amerikansk varulv i London
  • Sørensen Exploitation Cinema
  • 1000misspenthours.com

Storbritannia, USA

Guber-Peters Company, PolyGram Filmed Entertainment, American Werewolf, Inc., Lyncanthrope Films