Anmeldelse av It Follows, amerikansk film fra 2014

Grøsser Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 15 år

Engasjerende forfølgelsesskrekk

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.09.2019]

19 år gamle Jay liker å henge med vennegjengen sin. En kveld treffer hun en pen ung mann som hun har sex med. Etterpå forteller han henne at han gjennom sexakten har overført en forbannelse på henne. Fra nå av vil hun bli forfulgt av et ‘spøkelse’ som kun de som har hatt forbannelsen kan se. Spøkelset vil forsøke å drepe personen det følger etter og om det gjør det så går det da etter den som hadde forbannelsen før dette. Den eneste måten å slippe unna er ha sex med en annen og håpe på at den har sex igjen slik at det blir lengre tid til at forbannelsen igjen forfølger den uheldige personen...

Jeg hadde hørt mye blandet om filmen ‘It Follows’, så derfor visste jeg ikke helt om jeg kom til å like den. Den begynner som en tradisjonell indiefilm med fiffige kamervinkler, særegen retromusikk, kunstnerisk foto og lavt dramatempo. Der begynner jeg å tenke at filmen begynner å dra litt ut, men så begynner det å skje ting og da snur filmen. Derfra og inn er det nesten ingen dødpunkter og det er høy nerve i filmen hele veien. Vi får riktignok noen frempek helt i begynnelsen, men da vet vi ikke helt hva som vil komme.

For det første trodde jeg ikke en slik dramagrøsser som dette skulle engasjere meg, men det gjorde den så til de grader også. Konseptet er enkelt men rendyrket og man sitter hele veien å tenker på hvordan man selv ville kommet ut av et slikt uføre. Når ‘spøkelsene’ begynner å følge etter en person, og vi ser de går målrettet i sakte tempo mot personen, føler man ubehag. Det er nesten like skummelt som å ha en zombie etter seg, og skumle er også dette ‘spøkelset’ som forkler seg i forskjellige nasty skikkelser.

Etter at katta er ute av sekken føler jeg dette har mye å by på. De ungdommene vi følger forsøker en hel del rekke løsninger for å forsøke å slippe unna denne kraften. Dette kan minne litt om ‘The Ring’ til tider, bare at man her har muligheten til å slippe unna litt om man enten er kynisk eller veldig smart. Det er genialt at man aldri helt vet hvilken skikkelse ‘spøkelset’ gjemmer seg bak. Det gjør at man hele veien spenner nervene og venter på å bli skremt. Jeg føler ‘It Follows’ er svært god på å formidle jakten på den uheldige smittede personen.

Filmen er veldig enkel og samtidig så fengende at man nesten tisser på seg. Jeg tok meg selv i å rope litt til skjermen rive meg i håret. For min del var dette en innertier i solid grøsserfilm. Det er ikke så mange ‘jump scares’ som i ‘The Ring’, og godt er det. Dette minner mer om de gamle spøkelsesfilmene. Det er en unik og guffen stemning i ‘It Follows’. Likte veldig godt at man hadde et solid drama i bunn i tillegg til å leke med skrekkfilmsjangerens konvensjoner. Regissør David Robert Mitchell gjør virkelig en solid innsats for å få dette til å bli både interessant, underholdende og samtidig en knakende god film. Likte også den noe retropregede stilen i filmen som selv om dette forgår i nåtid, kan minne mye om 1970-årene.

Dette er ikke den mest hardcore skrekkfilmen, men du verden hvor godt den fungerer likevel. Ikke mange som går denne veien når de lager skrekkfilm. I mine øyne var dette en skikkelig gjennomført og vakker fotografert film hele veien. Det er klart at ‘It Follows’ er en svært ambisiøs skrekkfilm som vil mer enn å bare følge strømmen. Dette tør å gå nye veier og samtidig følge mange av de kjente skrekkfilmkonvensjonene. Fikk litt flashback til en Halloween-film til tider, der morderen hele veien er på farten i rolig tempo for å forfølge forbannelsen.

Jeg ble i alle fall overveldet over denne filmen som tok meg litt på sengen. Jeg visste ikke på forhånd på hvor mye skrekk det var blandet inn, men alt i alt føler jeg meg meget godt fornøyd med ‘It Follows’, som nok kunne ha hatt potensiale til å starte en ny skrekkfilmserie, men som jeg håper de lar det være med denne solide godbiten som hele veien sulteforer oss med skrekk og informasjon. Ganske sikker på at dette er en film som veldig mange skrekkfans og ellers unge vil engasjeres og skremmes av. Ikke mye som skiller dette fra en perfekt skrekkfilm. Håper på at dette blir en skrekkfilmklassiker som vil inspirere andre filmer til å tenke enkelt og nytt når man skal skape grøssende film-magi.

- Fårikål-effekten
- Pen og interessant grøsser om sterk forfølgelsesvanvidd
- Platt og uengasjerende skrekkfilm

20.03.2017 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Geir Karlsen sin omtale 'Fårikål-effekten': Gleder meg selv til å se denne omigjen, kanskje den "forandrer" seg ja! :)

• It Follows
  • God Kveld Norge (TV2)