Anmeldelse av Escape Plan, amerikansk film fra 2013

Action, Mysterie, Thriller Spilletid: 125 minutter Aldersgrense: 15 år

Escape Plan - Trailer 27.06.2013

Fengselsaction med Stallone og Schwarzenegger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.08.2019]

Ray Breslin (Stallone) er en kar som rømmer fra fengsel som en jobb og tester fengselenes rutiner og sjekker om de er rømningssikre. Men så en dag blir han satt inn i et fengsel der ingen aner om hvem han er og der han kan sitte bak lås og slå til evig tid om han ikke klarer å rømme. Han allierer seg med medfangen Rottmayer for å finne en eventuell rømningsvei. Det viser seg at de begge er havnet i et toppsikret fengsel. Nå må de jobbe sammen for å prøve å finne en vei ut, men det skal vise seg alt annet enn enkelt...

Det er laget mange fengselsfilmer der det er forsøk på rømninger. Her får vi se en mann som har gjort karriere av å bryte seg ut av fengsel. Alt begynner med at vi får se Ray Breslin i Stallones skikkelse. Han sitter i fengsel, men ikke så lenge. Fordi han bryter seg raskt ut. Han har et talent for å rømme fra fengsel og har sittet inne mye av sitt liv for å se om han kan bryte ut.

Jeg er fan av de store gamle gutta som Sylvester Stallone og Arnold Schwarzenegger. En gang i tiden var de bitre konkurrenter, men nå har de spilt sammen i flere filmer, blant annet denne. Liker hvordan de to aldrende stjernene fremstår i denne filmen. Dette har et litt b-preget skjær over seg, men likevel er filmen herlig satt sammen for deg som liker stjernene og hva de kan utrette sammen.

Filmen begynner med action fra første stund. Liker konseptet på filmen. Dette minner litt om Prison Break til tider, men har sin egen måte å legge opp filmen på. Og vi får se hovedpersonen bli kidnappet og settes inn i et fengsel der han ikke bare leker fange og kan gi seg når han vil. Troverdigheten i filmen er ikke særlig god, men det er ikke det jeg ser etter i en slik film. Særlig siden hovedpersonen er en kar som kan det meste fra å hacke datasystemer til å håndtere våpen og han slåss som en Gud.

Stallone spiller en blodseriøs rollefigur uten noen form for glimt i øyet. Da er det herlig å få Arnold Schwarzenegger som leverer litt humor innimellom for å live opp inntrykket. De skaper et bra team sammen. Men det er en del detaljer i filmen som ikke er de aller beste. Det er blant annet ganske rart at det er en luke i gulvet på fengselscellen er veldig rart i et høysikkerhetsfengsel. Skulle gjerne sett at filmen hadde en annen løsning på den detaljen.

Liker hvordan filmen er bygget opp. Vi skjønner ikke helt hva som foregår og hvor fangene befinner seg. Akkurat denne mystiske thrillerfølelsen føles ganske kul i filmen. Fengselsledelsen er også nådeløs og behandler fangene som dritt. Vi får dog noe forklaring på hva som foregår etterhvert. Vi får se hvordan proffe Ray Breslin i Stallones rollefigur er nær ved å gi opp rømningsforsøket. Det ligger også en bakgrunnshistorie bak å lurer i manuset. Filmen har også en grei fremdrift, selv om den ikke er like intens hele veien.

Regien er ved Mikael Håfström, best kjent for å ha regissert Ondskapen fra 2003 og samt Stephen King-filmatiseringen 1408, fra 2007. Denne gangen har han laget en mer lettvekterfilm med Escape Plan. Men filmen viser seg som litt av en actionfilm når filmen begynner å bevege seg mot hovedhandlingen. Håfström klarer å tilføre filmen noe. Det visuelle er ikke veldig fremtredende, men filmen er tidvis vellykket skapt og satt sammen. Det er noe kul klipp og mange kameravinkler i de intense rømningscene mot slutten.

Filmen begynner litt tamt, men tar seg bra opp underveis. Liker godt actionen mot slutten som løfter inntrykket en del hakk. Jeg gliser godt av denne actionen og den gjør filmen virkelig verdt å se. Da sitter også replikkene til Schwarzenegger også. Liker også hvordan vi får oppklart hele mysteriet i filmen mot slutten. Alt i alt likte jeg det denne filmen gav meg, selv om jeg ikke var helt overbevist i starten, så ble dette en liten vinner mot slutten. Men på grunn av litt startproblemer, står dette bare maksimalt til en firer på terningen. Synes dette var grei underholdning for en tanketom kveld med avkobling fra den trauste hverdagen.

- 1408 - Et langt register med undertrykte følelser i rom "1408"
- Ondskapen - En av årets beste filmer

- Gamlekara i fengsel engasjerer lite

07.12.2013 sier KrisM: Jeg likte denne. Ikke en toppfilm, men passe midt på treet. Filmen starter med mye potensial a.k.a. Macgyver-stil. Men så ebber det ut i en mindre intelligent smørje av skudd og eksplosjoner. Synd.

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm

• Escape Plan