Anmeldelse av A Woman Under the Influence, amerikansk film fra 1974

Drama Spilletid: 155 minutter

En sterk film om en umulig familiesituasjon

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.08.2019]

Vi følger husmoren Mabel, som bor i et hus et sted i Los Angeles. Hun sin ektemann, Nick, som jobber som bygningsarbeider, som hun desperat prøver å glede. Men den merkelige oppførselen hennes blir mer og mer fremtredene i det som sannsynligvis er en del av en bipolar lidelse. Overbevist om at hun har blitt en trussel mot seg selv og andre, forplikter ektemannen seg til å motvillig legge henne inn på en institusjon. Der skal hun gjennomgå behandling i seks måneder. Da blir han etterlatt alene med sine tre barn, og da viser Nick at han ikke er klokere eller bedre enn sin kone...

Denne filmen er den mest populære og innflytelsesrike filmen til John Cassavetes. Den er utgitt i 1974 og viser stjernen hva Cassavetes kone Gena Rowlands og den legendariske Peter Falk, bedre kjent som Columbo har å by på som ekteparet Mabel og Nick Longhetti. Dette er et nøkkelverk fra en gylden epoke in amerikansk filmskaping.

Filmen er mesterlig gjennomført og like kraftig og ødeleggende den dag i dag som det var da det ble utgitt første gang. Filmen fikk to Oscar-nominasjoner, for beste skuespillerinne og Cassavetes for beste regi. Musikken er meget lavmeldt med pianomusikk og annet som legges over den andre lyden i filmen.

Det er mye dårlig stemning i filmen. Hun er en gal dame og han ikke så mye bedre i måten han tar seg av barna på. Filmen har dog veldig bra skuespill og oppleves som veldig troverdig skildret, som noe du kunne opplevd selv om du hadde møtt på denne familien på ekte. Den kan virke litt slitsom og langsom i lengden, da kameraet ofte bare er en flue på veggen i et besøk og observerer rundt middagsbordet.

Det er et veldig dokumentarisk preg på filmen på flere måter. Dette gjelder både foto og lyd som er noe nakent skildret. Filmen får meg til å bli engasjert i denne damen som det er hjerteskjærende å følge i hennes strebelse etter å være mest mulig ‘normal’. Det gjør det hele ikke bedre av at en doktor som kjenner familien skal komme å vurdere denne ustabile kvinnen. Alle i familien er glade i kvinnen, men skjønner at hun trenger hjelp. Kvinnen påvirker de rundt henne. Moren til ektemannen er også ganske rar. Ektemannen lar også konas galskap gå ut over andre på jobben, da han skubber en kollega utenfor en bakke.

Filmen er litt lang, men jo lenger inn i filmen vi kommer, jo mer engasjert blir jeg i det filmen gir meg. Mot slutten er jeg helt solgt og det er spennende å se hva filmen byr på. Dette er et virkelig gnistrende drama som du sjelden finner maken til. Gena Rowlands spiller utrolig bra i rollen som den bipolare moren. Lurer også veldig på hvordan filmen vil slutte.

Dette var en sjeldent god filmopplevelse og en oppvisning i dårlig stemning på film. Det hele er hjulpet frem av gode skuespillerprestasjoner, og da særlig fra Gena Rowlands. Regien er også meget god. Enkelte scener er skremmende overbevisende, og dette er en tankefull film om alvorlig temaer. Om du vil prøve deg på noe annerledes film av det litt seriøse slaget, så er dette no å prøve seg på. Filmopplevelsen sitter i alle fall igjen langt etter at du er ferdig med filmen.

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• A Woman Under the Influence