Anmeldelse av Ready or Not, amerikansk film fra 2019

Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 95 minutter

Genrelek med gjemmeleken fra helvete

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 22.08.2019]

Grace gifter seg med Alex på hans families digre herskapsgods, lite anende om hva bryllupsnatta skal by på. Alt tar nemlig en ond vending når hun blir med på sin eksentriske svigerfamilies tradisjon om å spille et dødelig spill, hvor alle kjemper om livet!

Regissørene Matt Bettinelli-Olpin og Tyler Gillett har lekt seg med skrekkgenrens mange og uendelig åpne grep før, som i Southbound (2015) og V.H.S. I Ready or Not blandes både mordlek-vibber med splatterkomedie og revengeskrekk, ispedd utallige mer eller mindre dvaske forsøk på å virke vill og uforutsigbar.

Noe ironisk da, at filmen til tross for sitt forsøk på å blande genrekortene, skuffende sjeldent oppnår de største effektene. Humoren eller skrekken sitter sjeldent som et skudd, skjønt med små og herlige enkeltøyeblikk som unntak.

Best funker det når hovedkarakter Grace gnistrer i sinne, hat og radbrekker seg over den steinrike svigerfamilien fra helvete og dens syke lek overfor henne. Familien Le Domas er nemlig en styrtrik brettspill-familie som akter å bringe tradisjonene videre innen flere former som ’spill’-genren for hvert nye familietilskudd.

Samara Weaving, en slags krysning av Emma Stone og Margot Robbie, føles både best og mest effektiv i sin karakter og spill, mens øvrige karakterer aldri blir noe særlig annet enn overflatiske og dvaske tilskudd på dette familietreet. Spenningsmessig er den like varierende. Enkelte ganger er klippingen så påfallende grov at man ikke rekker å registrere hva som skjer i bildet, før effekten liksom skal være der, men musikken kommer oss i forkjøpet, dog altså uten skrekkeffekten som er tiltenkt.

Det er liten tvil om at regissørduoen Olpin og Gillett har villet leke seg med genren(e) her. Utgangspunktet er både fengende morsomt og interessant, på papiret. Hele konseptet kollapser dog rimelig raskt. Jeg mener... her har du en familie som setter seg for å gjøre ting nærmest knapt familien Sawyer fra Motorsagmassakren ville gjort så utspekulert og lett, mens den menneskelige psykologien og troverdigheten like fort kastes ut av vinduet. Apropos vinduer... dette er forresten også en film hvor den jaktede aldri klarer kunststykket å forsøke knuse ét av minst 200 vinduer for å komme seg ut. Skjønner?

Ready or Not er ellers en film man gjerne skulle betegnet som en ”koble av hjernen og bli med på leken" film, men som selv da faller igjennom så mye at godviljen rett og slett bare ikke kan redde den, bortsett fra i små, herlige enkeltøyeblikk. Den er såpass dynket i halvdaffe løsninger, ulogikk, humor og skrekkgrep at den selv drukner i disse.

Til slutt får vi en ende på leken som ikke sjokkerer slik den sikkert er tiltenkt, men som får oss til å spekulere over hvor desperat man har vært på å virke sjokkerende og underholdende. Dens mange sporadiske rebelske grep og variasjoner føles mer som et opphop av delvis sett det før-ting fra andre filmer. I løpet av filmen tenker man nemlig på Get Out, Hereditary, Saw, The Purge, ja til og med på Agatha Christie, alle selvsagt langt bedre historier og filmer, men med Camp-tilnærminger som ikke helt treffer blink. Helt grei underholdning er dette dog om man ikke forventer noe smart.

(Twentieth Century Fox)

- Skrekkfilm - Les flere.
- Thriller - Les flere.
- Komedie - Les flere.