Anmeldelse av Carlitos Way, amerikansk film fra 1993

Kriminal, Drama Spilletid: 144 minutter Aldersgrense: 18 år

Al Pachino og Sean Penn kjører et kriminelt show av høy klasse

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.09.2019]

Carlito Brigante er en yrkeskriminell som kontrollerte kokainomsetningen i New York på 1970-tallet. Etter å ha sonet latterlig lave fem år i buret, løslates han og er fast bestemt på å endre livsførsel og bli lovlydig. Advokaten hans har imidlertid andre kriminelle ambisjoner, og det skaper problemer for Carlito. Det er nemlig ikke like lett å skifte livsførsel når man kommer ut i det fri og det lovlydige ikke sitter helt i blodet hans. Vi skal se at selv om man prøver aldri så hardt er et lovlydig liv langt hardere enn forventet når man er vant til å ta snarveier. Og noen ganger tenker han bare at han skal ta en ny jobb og så skal han pensjonere seg en stund...

Filmen åpner i det hovedpersonen, Carlito Brigante, blir skutt i en forseggjort lang ‘slow motion’-scene i sort/hvitt. Scenen er også ganske vakker og det ser ut som om rollefiguren blir sveket på noe vis. Så får vi høre ham snakke: ‘Noen trekker meg mot bakken. Jeg kan føle, men ikke se. Jeg har ikke panikk. Dette har skjedd før’. Han forteller videre at hans hjerte aldri gir opp. Og så får vi en et sømløst hopp bakover i tid til da Carlito stod foran dommeren og lovet å bli en ærlig sjel.

Jeg liker mange av Brian De Palmas filmer, og da jeg fant denne filmen på en streamingtjenste, slo jeg til for å tette hullet i filmskolen min. De Palma har laget utrolig mye bra i alt fra Scarface, The Untouchables, Carrie og Mission - Impossible. ‘Carlitos Way’ er også en kvalitetsfilm som skiller seg bra ut i mengden. Den er stødig laget i alle ledd i alt fra foto, skuespill, manus og regi. Filmen ser meget bra ut hele veien. Det hele er skapt med stødig hånd med lange tagninger, kule kameravinkler og en stilsikker scenografi som De Palma er viden kjent for. Den har et herlig kriminalpreg over seg hele veien, dette er halvsnuskete kriminalitet som kommer opp mot den man møter i mafiafilmer. Vi snakker strippeklubber, penger under bordet, skytinger, drap, narkotika, utro tjenere og annet som skal til for å skape et mer voksent preg over filmen.

Dette er et innholdsrikt actiondrama med flere kvaliteter. Filmen har en fin flyt hele veien. Du får presentert en flott film med interessante rollefigurer og et solid drama i bunn. Filmen vinkles også inn på litt gammel kjærlighet som ikke har rustet. Vi får se hvordan ting ikke er så lett når man kommer ut av kasjotten og tenker å leve ærlig, men blir dratt inn i gamle vaner på grunn av sine venner og miljø. Carlito sier selv at han prøver å rømme fra kriminaliteten, men så kommer den etter ham igjen. Og det viser filmens historie til gangs.

Alt begynner rolig og utvikler seg til å bli noe som kan minne litt om det landskapet som Scarface beveger seg i, bare litt mindre voldsomt. Vi får se kriminelle sjeler som glir har glidd over fordi de tar snarveier som gir dem lettjente penger. Og plutselig er de kommet på kanten med sin egen moral, litt etter litt. Og når du er vant til mye penger, så er det vanskelig å gå tilbake til å tjene langt mindre på legale måter. Den sleske advokaten tar penger i egen lomme hele tiden og ser den andre veien. Dette er selvsagt ting som kommer tilbake igjen og bite ham i halen.

Filmen har også fått meget gode kritikker har rommer mange gode skuespillere som Al Pacino, Sean Penn og Viggo Mortensen. Pacino storspiller i hovedrollen. Han har den rette driven og vise at han kan håndtere slike rufsete rollepersoner som dette på en litt ny måte hver gang, uten at man føler han gjentar seg selv for mye. Det er riktignok noen likheter mellom hans krimelle roller, men jeg føler dette klarer å skape en litt ny vri på ting. Sean Penn er også med på å drive filmen fremover med sin sykt solide rolleprestasjon. Sean Penn spiller den sleske advokaten med krøllete manke som er tynn på toppen. Vi får oppleve fyllekuler med Carlito og advokaten, der de snakker om alt i livet. Og de seiler aldri langt fra hverandre og mange ganger også i helt samme båt. Penelope Ann Miller spiller drømmedamen i filmen. Hun er ikke så kjent av navn, men har spilt i mange kritikerroste filmer som The Artist, Oppvåkningen og Chaplin.

Dette er en kjempefilm. Liker den reisen film tar med med på. Spenningskurven i filmen blir gradvis brattere i løpet av filmen. Alt bygger opp mot den svært kul sluttscene som gjør at filmen oppleves som et helstøpt stykke underholdning. Mot slutten sitter jeg ytterst på stolsetet og lurer på hvordan alt skal ende, og det til tross for at vi fikk en god pekepinn på hvordan dette startet. Denne scenen er sykt gjennomført og så kul at den står til en sekser alene, og hadde hele filmen vært like bra hadde dette vært en av de store klassikerne. De Palma leverer nok en film, som gradvis sklir over i en gangsterfilm av høy klasse. Men selv om dette er lett å like, så mangler det småting fra perfeksjonen, men ingen skal si at denne filmen ikke har en del genialitet i seg og scener du kommer til å huske lenge etter å ha sett filmen.

- Mission - Impossible - Første film glimter virkelig til
- Raising Cain - Enda en Hitchcock-hyllest, i en delvis mislykket film
- De ubestikkelige - Bra gangsterdrama om Al Capone
- Scarface - En av de mest hensynsløse mafiaskildringer!
- Carrie - Spesiell film som delvis lykkes

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Carlitos Way
  • Arkansas Democrat-Gazette
  • Rollingstone.com

Engelsk, Spansk

Universal Studios / Universal Pictures, Epic Productions Inc.