Anmeldelse av Hjelp, vi må på ferie til Las Vegas! (Vegas Vacation), amerikansk film fra 1997

Komedie Spilletid: 93 minutter

Griswold-familien skaper mye røre i Las Vegas...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.09.2019]

Vi følger familien Griswold på en siste tur. Denne gangen har Clark fått pengebonus fra jobben og bestemmer at det skal feires eller rettere sagt ferieres! Han bestemmer at de skal dra på nok en ferietur sammen. Denne gangen går ferden til Las Vegas. Og som vanlig deler ikke familiemedlemmene hans engasjement for denne turen, men de drar likevel sammen. Og da går det som det går. Det gambles og ting går ut over familiehyggen. Det er nesten rart at familien Griswold holder sammen etter alle disse ferieflausene...

Jeg har sett de fleste Vacation-filmene og dette er en av de jeg hadde gått glipp av av de eldre. Det hele starter med at Griswalds overhode selv kommer kjørende hjem imens han omtrent holder på å kjøre på alt på sin vei imens han synger om Vegas. Dette skulle være filmen som avrundet filmserien om familien Griswold som dro på ferie, i alle fall med Clark Griswold i Chevy Chases egen figur.

Det blir en forestilling med alt det typiske med Las Vegas. Clark gambler bort store summer og de andre familiemedlemmene kommer opp i uheldige situasjoner. Vi skal også bli med på trylleshow og annet som hører med. Vi får også litt reprise og vink fra de eldre filmene som da blondinen i rød sportsbil kjører opp ved siden av familiebilen og Clark sikler over henne og gjør seg til. Vi møter også igjen den håpløse og mildt sagt irriterende Fetter Eddie i Randy Quaids skikkelse.

Dette føltes som en unødvendig oppfølger som bare forsøker å melke ut de siste humortårene som er å hente fra filmene om familieferiene til Griswolds. Dette fortsetter omtrent i samme gaten som de andre filmene. Humoren er veldig lik og svært enkel. Trodde nesten slike filmer hadde dødd ut når denne filmen dukket opp. I mine øyne er det mye nødhumor her. Og så har hver eneste film omtrent den eksakt samme rammehistorien,og det føles litt rart med samme oppskrift hver gang. Og ja Clark er like grunn og lite gjennomtenkt som han alltid har vært og lærer omtrent aldri av sine feil før helt i slutten av hver film og resetter alt til neste film begynner igjen. Det i seg selv er rare greier at det er null karakterutvikling igjennom filmene.

I front finner vi den mildt sagt falmende stjernen Chevy Chase. Han er en skuespiller som kunne være ganske morsom og sjarmfull i sine glansdager, men her har han begynt å miste draget på oss seere. Her er Chase virkelig på tomgang og føles mest trist å se på. Det er også litt rart at en vi får servert en komedie som minner mer om en sykt kjedelig dramafilm istedet, det fordi morsomhetene ikke fungere. Undertegnede ønsket å le, men dette var alt for trauste saker, og jeg føler meg svært lettledd. Og det lite som er verre enn komedier som ikke er særlig morsomme. Da blir det hele bare flaut og uinteressant og du blir ikke engasjert særlig i filmen.

Konklujson
Alt i alt er dette blant de dårligste filmene i serien, omtrent på samme nivå som Europe Vacation og en del hakk over den katastrofalt dårlige ‘spin offen’, Christmas Vacation 2 som er i en helt egen liga av ‘crappiness’. Her er det bare å styre unna og heller se om igjen ‘Christmas Vacation’ eller den første ‘Vacation’-filmen som også har en del moro i seg og mye nostalgi. Synes heller ikke moralen i familien Griswold er noe særlig å trakte etter den heller. De er nitriste og bare veldig egoistisk hele veien, for så å si på kunstig vis at de må holde sammen.

Mulig dette fungerer bedre som underholdning for eldre barn, fordi det er en veldig tegnefilmaktig, enkel humor i filmen som overforklarer alt som skjer og du skjønner også veldig lett hva som kommer til å skje også. Men jeg vil tro disse filmene er litt elsk eller hat, jeg elsker de som undertegnede synes fungerer og river meg i håret over de mer banale forsøkene på gjespe-komikk, i mangel på et bedre uttrykk. Ikke mye takter i Vegas Vacation som minner om noe av komisk storhet på noe vis.

Men all kritikk til side, så er ikke dette det verste jeg har sett og filmen har noen miniøyeblikk der den har min interesse og filmen er bedre mot slutten enn i starten, og heldigvis for det, så derfor får filmen en toer på terningen, fordi det er mye som er langt mer ille å se enn dette, og det rareste av alt er at filmen har hele 6 av 10 på IMDB. Det kan jeg dog ikke skjønne, og lurer hva de har røyka, men jeg skal ikke påberope meg å være noen allvitende filmguru, smaken er som baken...

- Vacation - Totalt forglemmelig bilferie
- Hjelp, det er juleferie! 2 - Superbillig julehumor på sydhavsøy
- Hjelp det er juleferie! - Humor og julestemning i en grei familiefilm
- Hjelp, vi må på ferie til Europa - Hjelp, så kjedelig at vi ikke ler!
- Hjelp, vi må på ferie! - Hjelp, vi ler oss ikke skakk!

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Hjelp, vi må på ferie til Las Vegas!
  • Filmforumet
  • nationen.dagenstv.com