Anmeldelse av Apollo 13, amerikansk film fra 1995

Drama Spilletid: 140 minutter Aldersgrense: 13 år

Houston, we have a problem!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.09.2019]

Amerikanerne lå etter i romkappløpet mot russerne og etter en mengde fiaskoer, klarte de å lande på månen med Apollo 11. Dette skildrer tiden etter det da amerikanerne begynte å få nok av romferder. Den 11. April i 1970 satte Jim Lovett, Fred Haise og Jack Swigert nesen mot månen i en romrakett, skjer det som ikke skal skje. Det forekommer en eksplosjon ombord i romskipet. Det forvandler turen til månen til et mareritt for de tre astronautene. Etter det begynner den store kampen for å overleve og forsøke med alle midler å komme tilbake til jorden...

Jeg har alltid vært fascinert over romfart og dette omhandler et stykke romfartshistorie som ikke er av det slaget som kommer opp så ofte, fordi det skildrer en ulykke Regien er ved Ron Howard, som er mannen bak en rekke populære filmer som ‘Et vakkert sinn’, ‘Willow’, ‘Frost/Nixon’, ‘Rush’ og ‘Cocoon’. Jeg har alltid hatt sansen for Howards filmer. Han har en egen måte å skape filmer for folket og denne filmen er meget godt laget. Filmen er veldig helhetlig skildret som om den var laget på den tiden som filmen skal omhandle. Det gjør at tidskoloritten virkelig sitter i denne filmen. Effektene er også meget gode i filmen.

Dette tar en god stund på å komme skikkelig igang, men når den først gjør det er dette meget spennende. Det er ekstra fengende å se hvordan ulykken skjer og de kjedereaksjonene den skaper. Da får vi se astronautene jobbe på høygir. I denne prosessen er det mye intensitet i filmen. Liker hvordan filmen forsøker å være så tro som mulig mot det som skjedde, og der lykkes filmen stort og oppleves som veldig troverdig skildret, uten at jeg er noen ekspert på området.

Skuespillet er meget solid. I front finner vi en alltid velspillende Tom Hanks. Også andre stjerneskuespillere leverer i denne filmen som Ed Harris, Kevin Bacon og Bill Paxton. Skuespillerne gir oss troverdige rolleprestasjoner som passer som hånd i hanske inn med resten av filmen. De leverer solid i en historie der motet og den menneskelige kreativiteten står i sentrum. Dette er en svært spennende film der lederskapet er viktig, og selv om du vet hvordan det går, så har dette høy intensitet. Det må ha vært veldig frustrerende å være i romskipet når det først går galt. Da er gode råd veldig dyre.

Denne filmen falt virkelig i smak hos meg. Og selv om filmen skildrer en romferd som ikke går etter planen er det fascinerende å se hvordan man snur hver stein for å finne løsninger på problemer som kan føre besetningen hjem igjen. Som ikke stresset er høyt nok for vanlige astronauter, så må jo dette ha skutt ting til himmels. Med utsøkt skuespill og høy realisme, skårer denne filmen ganske høyt. Og med en spenningskurve som skyter i været når ulykken inntreffer, blir dette svært så underholdende.

- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Inferno - Likner mer et tv-spill enn smart katastrofedrama
- In the Heart of the Sea - A ship of fools
- Rush - Skambra actiondrama!
- Engler & Demoner - Oppfølgeren til Da Vinci-koden er her!
- Frost/Nixon - Duellantene Nixon mot Frost
- Cinderella Man - Bokselegenden som vant folkets hjerter
- Et vakkert sinn - Menneskelig inspirerende, spennende og fascinerende film
- Grinchen - Julen er stjålet - Juleskurken som trenger å tine opp hjertet sitt
- EdTv - Komedie som får deg til å smile litt, men ikke så mye mer enn det
- Ransom - Grei underholdning i denne kidnappingsthrilleren
- Foreldre på livstid - En film som speiler familielivet
- Willow - Ambisiøst effekteventyr
- Cocoon - Søt sci-fi med følelser
- Grand Theft Auto - Ron Howards første film er ikke stort å skryte av

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Apollo 13