Anmeldelse av Overlord, amerikansk film fra 2018

Action, Grøsser, Mysterie, Sci-Fi, Thriller, Krig Spilletid: 109 minutter

Bokstavelig talt overkill.

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 16.08.2019]

Når J.J. Abrams drar på seg produsent-buksene er det stort sett filmer med et lite særpreg, og som gjerne også blir en snakkis. «Overlord» er intet unntak og filmen som blander 2.verdenskrig med eventyr og sci-fi. Det er unektelig interessant, spennede og vellaget, men den når ikke helt opp.

Bak fiendens linjer lander en gruppe med amerikanske soldater på selveste D-dagen under 2.verdenskrig. Men bak fiendens linjer finner soldatene de tyske styrkenes hemmeligheter om en rekke forsøk som tyskerne holder skjult for omverden. Med fiender på alle hjørner må de stoppe tyskernes planer og samtidig komme seg hjem igjen.

Krigsfilmer er jeg veldig glad i. Sci-fi funker fett om det er gjort riktig. Men akkurat det å blande sci-fi og 2.verdenskrig har jeg ikke klart å finne noe spennende ved, samme hvordan de prøver å vinkle det. Virus, zombier eller alternative univers med nazister faller sjeldent i god jord. Ei heller de norske filmene Død Snø 1 og 2 er noe spesielt givende, så da var jeg naturlig nok litt skeptisk til «Overlord» også.

Heldigvis er det en del som fungerer for denne filmen og den har elementer som gjør den verdt å se, til og med for en som ikke liker å mikse krigsfilmer med andre sjangre. J.J.Abrams sine trygge vinger lagt over hele produksjonen er selvfølgelig noe som vi får utbytte av. Alt ser skinnende flott ut og lyden klinger så godt at man blir plassert godt inn i filmens kjerne ved hvert vindpust eller hver vanndråpe som faller ned fra en søkkvåt kropp. De har virkelig en god produksjon som pakker inn filmen, samtidig som at de også fyrer på med en spennende oppbygging, musikk og lyssetting nok til å skape en god nerve i filmen.

Hadde bare historien og karakterene fulgt opp med like mye interesse rundt seg, ville dette kunne fungert som en riktig så underholdende film. Men den store stygge ulven, som nok en gang er nazistene, og det som foregår på laboratoriene deres, er dessverre barnemat i forhold til de beste Wolfenstein-spillene. «Overlord» er en helt OK film, men hadde jeg bare hatt noen rollefigurer jeg kunne relatere til, eller som jeg også så en viss flyt i utviklingen hos, kunne jeg lett ha engasjert og brydd meg mer om det som skjedde med soldatene som prøver å overkomme en grotesk stormakt og superskurk verdig en superheltfilm. Det fungerer halvveis, men det ser og høres bedre ut enn det smaker.

- Operasjon overkill underholder godt

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

• Overlord