Anmeldelse av Runaway Train, amerikansk film fra 1985

Action, Eventyr, Drama, Thriller Spilletid: 111 minutter Aldersgrense: 16 år

Fanger rømmer med et løpsk tog...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.09.2019]

Vi skal besøke et høysikringsfengsel midt i Alaskas isøde. Der er brutaliteten stor under et hard regime som styrer fengselet med jernhånd. Midt under et opprør i fengselet rømmer to fanger fanger. Manny, er en av dem, og Buck den andre. De er et bra team sammen, der Manny er både tøff og hard og har og har en stor feide med fengselsjefen, imens den andre er ung og uerfaren i det kriminelle systemet. Flukten går bra til de kommer til en jernbanestasjon i isødet. Der sniker de seg på et godstog. Men ting går galt når lokføreren får hjerteslag og dør. Da befinner fangene plutselig på et førerløst tog i stor hastighet uten bremser. Og da er plutselig ikke det at politiet har intensivert jakten på dem ikke lenger deres største problem...

Filmen begynner actionfylt fra første stund med fanger som lager opprør i fengselet. Det er mye avskum der inne med minimumsstraff på 22 år. Med andre ord er disse fangene ikke til å spøke med. De er meget tøffe i trynet og er svært grov i kjeften. Og da to fanger rømmer fra fengselet begynner de andre fangene å få et håp om at situasjonen ikke er under kontroll. Dette skaper mer opptøyer i fengselet. Videre handler filmen om det løpske toget som skal forsøke å stoppes med alle midler. De to fangene har ingen sjanse på egenhånd, men heldigvis befinner det seg også en kvinnelig togarbeider på toget og hun vet råd.

Dette begynner som en kul fengselsfilm i isødet. Og så beveger filmen seg over til et psykologisk thriller for å sikre friheten og redde livet. Filmen er en meget seriøs actionthriller. Liker stemningen i filmen og det blir en indre spenning i toget og en ytre spenning for å få stoppet toget. Musikken i filmen er meget kul med mye spenningsmusikk som bygger opp rundt den bokstavelig talt kjølige stemningen. Filmen er bra realistisk hele veien. Kampen mellom den kyniske fengselsjefen og den tøffe kriminelle hardhausen, spilt av Jon Voight, er fremtredende i filmen. Liker også slutten på filmen der den ene av de kriminelle faktisk gjør noe litt edelt. Det hele får med det en svært klassisk og vakker slutt.

Alt minner litt om ‘Unstoppable’ med Denzel Washington, bare at dette hadde mer spenningsmomenter og en bedre historie rundt seg. De kriminelle er svært rufsete og oppfører seg og er bra troverdig som folk uten morale skrupler. For dem er det viktigere å rømme også, selv om det kan koste noen andres liv Filmen har en bra følelsesmessig ‘togreise’. Vi får se hva de kriminelle går igjennom sammen med en kvinne som jobber på toget. Den ene av de kriminelle får ødelagt hånden sin i fengselet av en medinnsatt og dette gjør ting ekstra vanskelig for dem.

Regien i denne filmen er meget solid gjennomført av Andrei Konchalovsky. Og til tross for at filmen floppet, var det ikke regissørens fortjeneste, fordi dette er en kjempefilm av dimensjoner. Skuespillet er meget solid i filmen av tidligere profiler som Jon Voight og Eric Roberts. Voight storspiller skikkelig og tar virkelig ansvar i hovedrollen og fører filmen trygt hele veien med sin store tilstedeværelse og troverdige skuespill. Den andre profilen er den yngre actionprofilen Eric Roberts, som er kjent fra filmer som ‘Best of the Best’ og senere mindre roller i filmer som Nolans ‘The Dark Knight’ og Stallones ‘The Expendables’.

Jeg fikk denne filmen anbefalt av en kamerat av meg og bestemte meg at jeg måtte få fingeren ut å se den, og det angret jeg aldri på, da denne filmen virkelig overrasket meg positivt allerede fra første stund og stadfestet det solide grepet over filmen hele veien igjennom. Likte veldig godt handlingen i filmen som fremstår som en nærmest komplett actionthriller. Trodde nesten ikke man kunne lage slike kule filmer på midten av 1980-tallet. Dette er håndfast action med mange kule actionscener, med et sterkt og troverdig preg over det hele. Det er dog noen små klisjeer i filmen som den skurkete fengselssjefen som er litt i overkant tydelig, men det er det eneste jeg har å trekke på filmen. I min bok er dette meget stødig og en film jeg varmt anbefaler videre.

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm

• Runaway Train